Vandring vid Kvikkjokk

Hej, vi är två personer som ska ut och vandra i sommar. Detta är en del av vårt projektarbete i skolan. Vi har nu kommit fram till vissa förslag på vart vi ska vandra.
Vi har funnit att start från Kvikkjokk är mycket intressant. Sedan tänkte vi gå västerut längs Tarradalen mot padjelanta. Är det någon som har varit i dessa trakter och har tips och råd, eller vet någon något bättre vandringsställe i närheten?

Första gången?

Hej!

Är ni förstagångare? Vad går ert projekt ut på?

Den led ni planerar är södra sträckningen av Padjelantaleden. De första 3,5 dagsetapperna går i björkskog. Sedan kommer ni upp ovan trädgränsen.

En variant är att ta av från leden vid bron ca 3-4 km norr om Tarrekaisestugan och gå västerut mot Vaimok. Ger mer variation.

Hur länge planerar ni att vara ute? Skall ni återvända till Kvikkjokk, eller avsluta någon annan stans? Återkom gärna, så har jag mer att berätta.

Mvh Bert

lättgången tur

Att gå Tarraleden till Padjelanta,och även att gå i Padjelanta är mycket lättgånget.Det är fin skogsterräng från början, sedan ibland bitvis lerigt och risigt över de spångade sträckorna efter Njunjes.
Man kan gå en besvärlig stig med många nedfallna träd över upp på Kaskaivo längs en mycket vacker canyon,gå upp på toppen av berget och ha fantastisk utsikt ned i dalen och hela Kvikkjokksområdet.(dagstursavstickare)
Vid Bäcken finns en mycket fin canyon-sträcka,lämna leden och följ älven ett tag.tTa ett dopp i klart smaragdgrönt sprudelvatten.jättegrytor,slipande stenfåtöljer,hoppande fiskar.
Ovanför Njunjes finns höga klippor där det växer fjällbrud senare på sommaren,häftiga tältplatser,men lite långt till vatten.
Vid början av Tarrasjön finns en gammal fiskekåta i sten.Inte helt säkert att man ser den.
man kan även gå upp till den gamla offerplatsen Passåjska,det ser ut som ett hål i berget.Tyvärr ligger inga renhorn kvar,förr fanns stora högar av renhorn här.
Om man väljer att gå mot Vaimok är det mycket fint kring Tarra-älven samt den branta stigen upp mot Kuravagge.
Att gå upp på Staika är en dagsutflykt från Kuravagge,man har bra utsikt härifrån,men det är inte nå speciellt fint uppe på berget.
Fortsätter man över Vaimok för att sen gå så man kommer på leden mot Sulitelma är det mycket vackert att gå fram till Sårjåsjaur inna man går tillbaka till Stalo,här är också lättgången vacker fjällhed med fina kullar.
Det är mycket häftiga vattenfall från Sårjås ned mot Stalo.(det här blir en lång tur)
Går man nere i dalen så börjar mer fjällterräng efter Sommarlappa,har själv inte gått sträckan mellan Sommarlappa -Stalo,men om man fortsätter gå resten av leden mot Ritsem är det mycket fint sen vid Låddejokk,och om man går den gamla sträckningen mot Änonjalme är det vacker fjällhed och bra tältplatser,mycket vackert när man kommer så man ser Akka och andra fjäll in i Sarek.
Den andra sträckningen mot Vaisa är fin vid de stora hängbroarna,samt nära en stuga jag inte minns namnet på och berget ovanför denna,men sen är det en rätt trist och i mitt tycke ogästvänlig högt belagen dal man går i tills man kommer till Vaisa.

Vájmok

Tack för de bra svaren!

Vi funderar att vandra längs tarradalen och sedan ta av mot Vajmok. Hur är den leden, lätt? tuff?
Är det någon som har erfarenheter av växtlighet och djur/fiskliv där?
Vårat projektarbete är med biologisk inriktning.

MVH Anders

växter och djur i Tarradalen

Nedre delen av dalen är mycket varm,det blir en enorm växtlighet,men höga ormbunkar och kvanne tex.
Finns fjällbrud kring Njunjes på klippväggarna,alla vanliga fjällväxter,orkideer,midsommarblomster,smörbollar,
fjällspira,Kung Karls spira,gentiana,fibblor och andra gula små blommor.
Jag är inte så bra på blommor,men i Grundstens böcker "vandra Kungsleden" finns mycket bra info att hämta om denna del av fjällen.
Nedanför Sårjåsjaur är det massor med små blommor när sommaren kommer.
Djur:tycker inte man ser nå mycket djur ,men det finns ju björn,järv,lo,älg,renar,räv ,hare,fjällräv på Padjelanta.
Renar och korpar ser man väl ibland.vråk,örn ,fjällabb.
Fisk: öring och röding,man får fiska med kort på vissa sträckor i alla fall,kan köpas i Kvikkjokk.Vid Sårjåsjaure är det kul att flugfiska,men då bör man ha med vadarstövlar för att komma ut,ibland får man mycket fisk här,ibland verkar det helt tomt.
Från Tarraälven upp till Kuravagge är det en rejäl uppförsbacke,om man ska gå till Vaimok,annars är det rätt lätt.
Ha en trevlig tur!

Kuravagge

Hej!

Vägen mot Vaimok går genom Kuravagge. Den är inte svår, men rätt stenig ju närmare Vaimokstugan ni kommer. Har svårt att tänka mig att ni kan tälta där, men stugan finns ju.

Vaimok är en av mina favoritplatser i fjällvärlden. Det är en ödslighet, som fascinerar.

Om man går vidare mot väster måste man avverka en rätt rejäl stigning direkt vid stugan och om man därefter håller höjd, kan man lämna leden och gå rakt västerut, eller t.o.m. lite nordväst för att ansluta till leden mot Staddajåkkstugorna. Det är lättgånget om än orösat/oledat. Har inte kartan framför mig, men ta sikte mot Varvekstugan (obrukbar).

Mvh Bert

Vajmok

Tack återigen för svaren.

Att vandra upp till Vajmok kommer att bli vårt mål.
Till nidob49: Jag skickade ett mail till dig, du kanske har läst det redan. Du sade att det var svårt att finna plats för ett tält på vägen upp mot Vajmok. Är det helt omöjligt eller finns det nåt bra ställe. Vi hade tänkt att undersöka nån av sjöarna före Vajmok samt ev bestiga Staika. Hur ser terängen ut i övrigt runt staika, om man skulle få för sig att vika av från leden lite.

Till brigas: Eftersom att en del av vår resa kommer gå ut på att finna och artbestämma växter så är jag mycket intresserad av dina erfarenheter. Du skriver om flera olika blommor och växter, vet du om det finns några som blommar slutet av juli?

Finns det fler som varit i området så får ni gärna höra av er med tips!

MVH Anders

Re: Vajmok

qag 661; sa:
Du sade att det var svårt att finna plats för ett tält på vägen upp mot Vajmok. Är det helt omöjligt eller finns det nåt bra ställe. Vi hade tänkt att undersöka nån av sjöarna före Vajmok samt ev bestiga Staika. Hur ser terängen ut i övrigt runt staika, om man skulle få för sig att vika av från leden lite.

MVH Anders

Det är bara den sista sträckan mot Vaimok som är svår att finna tältplatser på, dvs längs sjön Vaimok. I övrigt i Kuravagge går det bra lite här och var.

Vad gäller växter har jag också en del tips. Jag hör av mig per mail.

//Bert

blommor

De här finns nog:tuvbräcka,stjärnbräcka,fjällsippa,isranunkel,fjällbrud,norskpyrola,björnbrodd,fjällgröna,kung karl spira,ormrot,lappspira, gullspira,smörblomma,(smörbollarna är nog borta)gullris,fjällfibblarosenrot,fjällviol,olika ljunsorter,kvanne,fjällglim,rödblära,gentiana,brudborst,fjällbinka,jungfru marie nycklar,fjälltorta,stormhatt,svarthö,midsommarblomster,fjällveronika,,blåklocka:ja det finns massor av olika blommor.

Re: Vajmok

qag 661; sa:
Eftersom att en del av vår resa kommer gå ut på att finna och artbestämma växter så är jag mycket intresserad av dina erfarenheter. Du skriver om flera olika blommor och växter, vet du om det finns några som blommar slutet av juli?
Massor... skaffa en bra flora. Jag rekommenderar Nordisk Fjällflora av Örjan Nilsson, men även Fjällflora av Bo Nylén är bra.

Eftersom du ska åka via Kvikkjokk så passerar du antagligen Jokkmokk. Gå in och studera i fjällträdgården http://www.odla.nu/tradgardar/jokkmokk.shtml

Inom nationalparksgränserna är det inte tillåtet att samla växter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
roscar Vandring kring Midsommar vid StoraSjöfallet Fjällvandring 3
Gunnar81 Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)? Fjällvandring 2
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Delicate Tips på vandring vid riksgränsen? Fjällvandring 0
tholi75 Ont i knäna vid vandring - kan gel vara något? Fjällvandring 2
Runner75 Vandring vid Nedalssjön Fjällvandring 1
ansun Vandring vid Atlantkusten? Fjällvandring 0
Tips vid vandring Fjällvandring 1
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg