Vandring vid havet

Soteleden i Bohuslän kan vara något. Har själv gått 2 dagar där och sovit i vindskydd. Den är nära kusten och vissa leder går nog till en badplats också.
Hälsningar
Veni
 
Jag tror den totala sträckan längs Gotlands kustvägar är 65-70 mil. Går mani stället längs varenda udde och tar varenda sträng ut längs skvalpiga sumpiga vikar, blir sträckan nästan dubbelt så lång.
Det är värre, den blir faktiskt oändlig: http://sv.wikipedia.org/wiki/En_kuststräckas_längd

En vettig definition på kustvandring är väl att man åtminstone ska ha havet inom synhåll (eller hörhåll?) under en hyfsat stor del av vandringen. Det intressanta blir isf hur stor del av vandringen som går på sträckor där man inte ser havet öht. På t.ex Höga Kusten-leden går stora delar helt utan synlig kontakt med Östersjön, men det förekommer hyfsat mycket kustutsikt.
 
Vad kul med så många bra tips på den här tiden sen jag var inne sist! Tack alla! Det blir många kustvandringssomrar i framtiden känns det som! :)

Höga kustenleden låter helt klart intressant, men frågan är norra eller södra, eller världsarvsleden. Och var det är bäst att ta sig till och från leden. Även om vi åker bil måste vi väl ta oss tillbaka till den med buss. Prio ett är nära till bad i havet. Men dottern kom precis nu och sa att litet skog går bra också.

Vi behöver ju inte följa kusten helt slaviskt, men flera dagar med "bara" utsikt utan strandtillgång är nog litet för långt ifrån.

Angående Gotland såg jag en led som gick från Visby till Kappelshamn, här finns beskrivningar på de tre etapperna, samt några till. Det står ansträngande vandring, skulle det funka med en åttaåring? Någon som vet mer om det?

En fråga om Halland också, menar du att det går att gå på stranden hela vägen? Det ser fint ut i så fall!
 
Lifta!


<typ offtopic>
Mnjae, problemet ligger ju i måttstockens längd, och i och med att vi pratar om fotvandring blir ju den minsta tänkbara måttstocken just en fot (under en kortare sträcka än så kan man ju inte ändra riktning eller "gå runt sandkorn"), och därmed finns det ju en maxlängd runt Gotland (som nog med måttstocken en fot blir nog blir mycket längre än 70 mil).
</ typ offtopic>

Picea, angående att ta sig tillbaka till bilen: jag måste slå ett slag för att lifta. "Nej huvaligen, inte med mitt barn, tänk om jag blir yxmördad?!?!?!" tänker nog många direkt, men antalet yxmördare som stalkar vägarna kring högakusten är extremt litet, och de allra flesta bilister är vanliga människor som blir skitglada att få hjälpa någon på vägen hem från jobbet.
Jo, ofta anser DE att DU gör DEM en tjänst eftersom du förgyller deras annars ganska tråkiga åka-hem-från-jobbet resa med en spännande skildring av veckans vandring! :) Alla vinner och alla blir glada :)

Jag har själv liftat många 10.000-tals kilometer, varav flera tusen km i Sverige, och min genomsnittliga väntetid ligger på ca 20-30 minuter (ofta snabbare än att ta bussen). En kvinna med barn skulle jag tippa har en väntetid på ca 1 minut :)

Sverige behöver fler liftare! Vill du ha några praktiska tips så maila mig gärna :)
 
Ja! Nej, jag tror inte att vi blir yxmördade, jag tänkte bara inte på det. :) Jag liftar sporadiskt och tar upp liftare lika sporadiskt från busshållplatsen och hem ute i upplandsbushen, men då är det bara 4 km och ingen katastrof om ingen stannar. Vill inte stå vid vägen och vänta i timmar på att bli upplockad med dottern, men om du av erfarenhet tror att det går så lätt, så kanske vi vågar chansa! Trodde det var snygga tjejer i 20-årsåldern som hade det lättast. Efter en vecka i vildmarken är vi nog varken snygga eller i 20-årsåldern. ;) Ha en buss som backup, kanske?
 
Finns Plan B, Plan C, Plan D, och Plan E som backup :)

Om du ställer bilen på mitten och går söderut så att det planerade slutet blir vid höga kusten-bron så har du både hotell (stort och fint, med lyxrestaurang och kiosk) och busshållplats (jag är bara 90% säker, så kolla upp innan du åker!) som backup. Skulle det riktigt krisa så kan ju hotellet även ringa efter taxi, eller så har dem säkert själv transferbilar som kan utnyttjas efter lagom stor muta eller lite desperata mamma-tårar.

Plus att du kan avsluta vandringen med en riktig måltid (du vet, sitta på en stol och såna där civilisations-grejer), eller kanske bara en glass till 8-åringen.

Parkeringen utanför är nog ett bra ställe att lifta på, förmodligen ganska lite trafik men det går ju alltid lättare om man snällt kan hugga någon innan de hinner in i bilen och låsa om sig. På sådana platser (lugna parkeringar där man hinner prata lite) är mitt genomsnitt någon av de tre första bilarna som fysiskt kan ta mig.

(För övrigt, rent statistiskt med en 8-årig dotter torde väl er genomsnittsålder ligga bra nära "2 snygga 20-åriga tjejer" :)) Och alla är snygga när dom ler, särskilt med lite smuts i ansiktet :)
 
Det blev Höga kusten-leden från Hornöberget till Nordingrå, fast vi vek av på Världsarvsleden i Mädan och gick sedan på landsvägen från Häggvik till Nordingrå. Vi tog sju dagar på oss i månadsskiftet juni-augusti. Vi åkte buss hela vägen till slut, det kändes enklast och miljövänligast. Det var en helt underbar vandring. Vackert och omväxlande! Och leden gick precis på havsstranden åtminstone en liten bit varje dag. Kan helt klart rekommenderas!

Här är vår reseberättelse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
avslutad141014 Vandring vid Gross Glockner Vandringsleder 0
Från Danmark Vandring och ved vid Bottenstugan Vandringsleder 2
Jforssblad Två eller tredagars lätt vandring Tiveden och Norge. Vandringsleder 4
DavidochCo Tips på vandring i Trollheimen nationalpark! Vandringsleder 4
John_north Vandring med 2 åring med övernattning runt Sthlm Vandringsleder 4
Docontrast Tuff vandring i mellersta Sverige? Vandringsleder 9
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 33
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 12
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7

Liknande trådar