Jonas Vestlund; sa:
Då kan man av samma skäl avråda folk från att överhuvudtaget använda avvikande klädsel. Vandrar man i skogen i Sverige om hösten så skall man vara klädd som en jägare, annars får man skylla sig själv om man blir skjuten. Vandrar man i Sahara så skall man vara klädd som en beduin och så får alla som klär sig i praktiska västerländska kläder skylla sig själva sedan om de blir rånade.
Jag inser att du är ironisk, men tycker trots detta att delar av det du skriver är korrekt. I tredje/fjärde världen är det är, generellt sett, lämpligt att undvika att sticka ut för mycket från lokalbefolkningen. Att bära 'praktiska västerländska kläder' distansierar dig från lokalbefolkningen och attraherar lätt tjuvar etc. Därmed inte sagt att man ska försöka efterapa lokala kläder utan eftertanke, vilket blir nästan lika respektlöst. Medvetenhet om lokala traditioner och värderingar är A och O. Bär gärna västerländska kläder, men trampa inte på lokala traditioner -- undvik om möjligt shorts i länder där det anses ohyfsat, undvik neonfärgade kläder i sammanhang där man t ex av religiösa skäl bör vara mörkt/värdigt klädd, osv, om du vill undvika att provocera, dra uppmärksamhet till dig och stöta dig med lokalbefolkningen. Respektera deras normer, det är du som är på besök!
Med kunskap, respekt och sunt förnuft kommer man långt. Tyvärr struntar många i alla tre när de reser utomlands. Jag anser inte att en bergsby i Laos eller en avlägsen region i Mongoliet är rätt ställe att utöva västerländsk 'individualism' och kräva att alla andra ska anpassa sig till just mina normer och idéer.
Hur skulle den europeiska lokalbefolkningen reagera om en Kambodjansk turist skulle få för sig att bära delar av en nazistuniform under ett besök i Polen? Är detta ett extremt exempel? Skulle det vara mindre anstötligt att bära militärkläder i en region som *nyligen* varit i krig än att bära dem i en region som inte varit i krig på femtio år?