Mycke sten!
Hejsan,
Jag och frugan gick samma väg i september förra året. Precis som nämnts finns det tältplater efter vägen.
Om vi börjar i Darfal.
Utefter jocken ner mot sjön finns ett par plater, Jocken delar upp sig så att leta runt kan löna sig. Platsen vi valde var en liten slät gräsplätt ca 50m från stranden. Det fanns en bänk! bestående av en grov planka på ett par stenar precis bredvid.
När det gäller att ta sig upp för första passet rekommenderar jag bestämt sidomoränen. Jag har även gått i glaciärkanten och tycker att moränen är mycket bättre. Det är brant men lättvandrat (när man väl kommit upp på moränryggen vill säga)
Det finns ett och annat röse på vägen dit men man förlorar dom lätt i stenskravlet. Mitt råd är att ni tar höjd och siktar på sidomoränens ganska markerade nedre ände.
Kruxet på den här leden, var i alla fall i höstas, precis där sidomoränen slutar vid bergväggen. Här tvingades vi via en rasbrant ut på själva glaciären som var nästan barsmält och full med otäcka sprickor och brunnar.
Sedan var det bara att vandra de sista 50 m eller så på den över glaciärtungan upp på fast mark.
Som nämts finns en liten röjd tältplats uppe vid sjön. Annars är det möjligt att det går att ordna en tältplats uppe i själva passet.
Nere i Guobervaggi finns tältplatser vid sjöarna, annars är det ett förskräckligt stenskravel tills man kommer ner i jämnhöjd med slutet av Drakryggen där det å andra sidan finns gott om fina tältplatser.
Eftersom vi var på väg mot Sälka korsade vi jocken från Goubervaggi ganska högt upp och fortsatte på skrå ner mot Kungsleden.
Tuff men trevlig vandring, men som sagt mycke sten e' re.
God tur
Bengt