Vandring Tarfala

Jag, min hustru och hund avser att vandra från Nikkaluokta via Tarfala genom Kuopervagge förbi Singi och tillbaka till Nikkaluokta.
Ni som gått den sträckan ge oss lite tips.
Hur är möjligheterna till att tälta efter Tarfala och hur är terrängen mellan Tarfala och Kuoperjåkka? Tacksam för lite tips.
Vi avser att vandra i början av augusti.

Olle Ljungkvist

Med efter Tarfala antar jag du menar efter Tarfaladalen (För om du menar stugan så finns det flera fina tältplatser på andra sidan sjön).

Jag har sett ett tält uppe vid Svarta sjön, men det är inte någon drömplats. Man ska kunna tälta längst inne i koupervagge, men är inte heller det något som jag skulle göra annat än om jag inte hade andra möjligheter.

I höjd med att Drakryggen tar slut i väster så övergår den steniga Koupervagge i mera gräsmark, och du kan tälta var som helst.

mvh Christian

Ekko; sa:
Jag, min hustru och hund avser att vandra från Nikkaluokta via Tarfala genom Kuopervagge förbi Singi och tillbaka till Nikkaluokta.
Ni som gått den sträckan ge oss lite tips.
Hur är möjligheterna till att tälta efter Tarfala och hur är terrängen mellan Tarfala och Kuoperjåkka? Tacksam för lite tips.
Vi avser att vandra i början av augusti.

Olle Ljungkvist
I början av Augusti, då kanske vi möts utan att veta om det :) Jag skall dit upp samma tid, men inte samma väg.
Sista tältplatsen i Tarfala är vid Darfáljavri där bäcken från glaciären väster Dafalcohkka rinner ner i sjön. Vid förgreningen av bäcken finns det en kulle där man rensat bort sten för tältplats.
Tälta där om ni vill sedan går ni bara upp för kanten av glaciären, blir det isigt gå bara upp på moränkanten. Stigningen är brant. Var försiktig!
När ni kommer upp så är det bara sten ända nere i Guobbirvággi - dit har jag ännu inte varit. Men det finns de som varit där - Tälta i Koupervagge? // RJ

Räkna med mycket sten.

När jag gick sträckan i omvänd riktning i slutet av juli för några år sedan var det snö uppe i passet och också vid sidan om glaciären ner mot Tarfalasjön vilket gjorde nedstigningen lättare då man i princip kunde åka kana ner (om än inte på rumpan ...)

På kartan tycker de att man ska gå på södra sidan av jåkken och vada vid sammanflödet med jåkken från Rabots glaciär. Men det är dumt, På vägen ner försvinner jåkken under stenarna, och det är bättra att korsa den där. Vid jåkkförgreningen är det ganska strömt och besvärligt att vada.

Det är lika mycket sten på både nord- och sydsidan av dalen så det gör ingen skillnad vilken sida man går på.

Men efter jåkkförgreningen så blir det mer gräs och därmed också mer lättgånget ner mot Kungsleden.

Tälta i Koupervagge!

Jag ser att ni planerat att gå sama väg som jag och min dotter gick 1998, fast åt andra hållet. En trevlig tur. Angående tältning i dom trakterna tycker jag att du ska ta en till på den här tåden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27117 där Johan Rundberg konstaterade följande:
joru; sa:
Jag anser att en tältnatt i Koupervagge är en helt enorm upplevelse som du inte får missa, du/ni ligger i en riktigt högalpin gryta med utsikt rakt upp i de svarta stupen under Kaskasatjåkkå. Det finns inte många ställen i fjällen som slår detta. Det skulle i så fall vara en tältnatt någonstans ovanför d v s vid Svarta Sjön.
mvh,
/J
Kolla också in min reseberättelse på http://fjallen.nygardh.net

MVH ///Claes

Hund i Tarfala

Hejsan

Jag gick med min hund i Tarfaladalen (till stugorna) förra året, det var inga problem med stenskravlet där men bortanför stugorna vet jag ej, det kan vara värt att kolla upp i förväg.

/Sara

Mycke sten!

Hejsan,

Jag och frugan gick samma väg i september förra året. Precis som nämnts finns det tältplater efter vägen.
Om vi börjar i Darfal.
Utefter jocken ner mot sjön finns ett par plater, Jocken delar upp sig så att leta runt kan löna sig. Platsen vi valde var en liten slät gräsplätt ca 50m från stranden. Det fanns en bänk! bestående av en grov planka på ett par stenar precis bredvid.

När det gäller att ta sig upp för första passet rekommenderar jag bestämt sidomoränen. Jag har även gått i glaciärkanten och tycker att moränen är mycket bättre. Det är brant men lättvandrat (när man väl kommit upp på moränryggen vill säga)
Det finns ett och annat röse på vägen dit men man förlorar dom lätt i stenskravlet. Mitt råd är att ni tar höjd och siktar på sidomoränens ganska markerade nedre ände.

Kruxet på den här leden, var i alla fall i höstas, precis där sidomoränen slutar vid bergväggen. Här tvingades vi via en rasbrant ut på själva glaciären som var nästan barsmält och full med otäcka sprickor och brunnar.
Sedan var det bara att vandra de sista 50 m eller så på den över glaciärtungan upp på fast mark.

Som nämts finns en liten röjd tältplats uppe vid sjön. Annars är det möjligt att det går att ordna en tältplats uppe i själva passet.

Nere i Guobervaggi finns tältplatser vid sjöarna, annars är det ett förskräckligt stenskravel tills man kommer ner i jämnhöjd med slutet av Drakryggen där det å andra sidan finns gott om fina tältplatser.
Eftersom vi var på väg mot Sälka korsade vi jocken från Goubervaggi ganska högt upp och fortsatte på skrå ner mot Kungsleden.

Tuff men trevlig vandring, men som sagt mycke sten e' re.

God tur
Bengt

nidob49

Vi gick i fjol Sälka - Nallo - Unna Räitasstugan ner i Vistasvaggi, och mellan sjön 1056 och till Unna Räitasstugan där är det bara sten och sten. Klart är att hunden klarar det nog bättre än vi andra.
Tack för omtanken.

/Olle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
piaea Vandring Tarfala till Sälka Fjällvandring 9
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg