Vandring sommaren 2009

Två turer

Har en tradition tillsammans med farsan att fira midsommar "på vift". I år ska vi ta bilen till Kilpisjärvi och vandra till Pältsa.

Under sommaren är en vandring mellan Jäkkvik-Ammarnäs inplanerad. Tanken/förhoppningen är att kunna ta bilen till Jäkkvik och sedan ta kollektivtrafik från Ammarnäs tillbaka till Jäkkvik. Någon som har en idé på hur man kan ta sig från Ammarnäs till(baka) till Jäkkvik? (Utan att gå, förståss ;-))

Solotur runt Helags

Har bokat flyg mot Östersund och hem en vecka senare. Så det blir Helags, Sylarna, Gåsen mm eller bara Helags. Det blir som det blir.

Nu har jag också bokat tåg! Ursprungsplanen var Sulitelma-Ritsem men det måste skjutas på framtiden p.g.a att jag och sonen inte får tillräckligt med gemensam semesterledighet i sommar.
Jag tar tåget till Riksgränsen den 7/7 och den 14/7 ska jag sammanstråla med honom i Abisko. Då får vi se vad vi tar vägen, men den 21/7 går tåget för hemresa.Sedan väntar en veckas scoutläger i Dalarna 25/7-1/8. Underbart mycket tältboende blir det!
Pär

Jag har åtta vandringsdagar i Kebnekaise i augusti. Har inte bestämt säkert ännu. Vill gärna upp på Kaskasatjåkka.

Finns en del små guldkorn jag vill plocka därikring, men jag vet inte om jag får ihop alla på en tur. De är orelaterade till varandra.

Jag planerar återvända till de traditionsenliga tassemarkerna i Padjelanta och Sarek., tillsammans med en av mina goda fjällvandrarvänner. Vi börjar redan 15 juni.

Först flera dagars fågelundersökningar i Tarradalen och övre Njoatsosvágge. Sedan rena nöjestripper upp på Oalgasj och Luohttolahko. Förhoppningsvis upp på Pårte på hemvägen och sedan ner i det nya Kamajokks naturreservat.

Det blir 16 dagar (om vi orkar alltihop ;-).

/Hans

Sedan kajaken blivit ett hett alternativ till fjällvandringar hinner jag tyvärr bara upp en gång i sommar. (Försöker planera in en kortare helgtur i höst, men än är inget spikat.)

Förra året gick jag med barnen, då 14, 12 och 7, från Abisko ner till Nikkaluokta. I år vill de fortsätta söderut . Misstänker starkt att det handlar om tygmärken... men jag kan ha fel. ;)
Så 7 juli flyger vi upp till Kiruna och fortsätter vår vandring där vi slutade förra året. Målet är Saltoluokta 7 dagar senare.

Sarek + Keb

Hej!

Har funderat och researchat och planerat hela vintern, och nu börjar det hela ta form:

Jag börjar med 9 dagar solo i Sarek: Kvikkjokk, Pårek, topptur Pårtetjåkka, Luottolako, Jeknavagge, Sarvesvagge, Neitarieppvagge, Alkavagge, Koupervagge, Mikkaträffen, topptur Svarta Spetsen-Buchttoppen-Sarektjåkka Sydtopp-Stortoppen och tillbaka, Pastavagge, Rinim, Saltoluokta.

Därefter ansluter min flickvän och vi tar tillsammans 8 dagar upp mot Kebnekaisetrakten: Vakkotavare, Teusajaurestugan, väster om Sanjarcohka upp till Battalahku, Neasketvaggi, väster om Sälka med topptur, Sälkastugorna, Nallostugan, topptur Sielmmacohkka, Unna Räitastugan, Kaskavagge, Tjeuralako, topptur Kaskasatjåkka, Nikkaluokta.

Ser fram emot ett bastubad i Sälka. En riktig klassiker!

/ Filip

Jag ska vara i gränstrakterna i Norge och Sverige och gå där hit och dit. Narviksfjällen alltså. Dels bo i Norska stugor och dels tälta. Jag har inte direkt bestämt mig för att knata igenom det här området utan lagt upp lite rundturer ifrån basläger eller stugor. Jag orkar inte lubba igenom det här området, ta med stress ifrån storstaden och bara gå och gå tills man stupar.
Jag har geologikartor och böcker med mig och tänker lära mig stanna och se vad för slags landskap jag går i.Jag vill inte kryssa för några dagsetapper på två tre mil för att nästa dag riva tält i ösregn för att jag har en tid att passa.
Jag fattar inte idén med att ha bråttom i fjällen vilket tycks ha blivit högsta mode.
Jag ger detta drygt tre veckor och jag kommer säga till mig själv efteråt att detta vad den bästa fjällvandringen..

Nu är julis vandring spikad, biljetterna klara. Utom Lämstrafiken i Sverige då som får ändan sent ur vagnen, men det är ju tåget man får vara ute i god tid för.

Vi tar tåget till Jörn, silverexpressen till Fauske i Norge, därifrån till Lakshol. Vandring genom Rago nasjonalpark, in i Padjelanta väster om Virihaure, och vidare upp til Ritsem. 3 veckor ute, bara ca 10 mil, så det blir hyfsat bra med tid att utforska området. Kåtan kommer med, naturligtvis:)

Vart bär det hän ni andra som spikat sommarens vandring?

Raskesven

Jag har några oprövade tips: "Svenska Snötoppen" 1204m (som jag har döpt den) och Kuoutelistjåkkå 1325m alldeles vid eller på gränsen i nordligaste Rago nasjonalpark, på svensk sida förstås! (blev just klar med en karta över Padjelantas fjäll och då blir man intresserad av folk som besökt/ska besöka de sällan trådda fjällen..)

Andra intressanta fjäll kan nämnas; Rautåive, Alitåive och Skuoketjåkka.

Jag har redan gjort årets första vandring, 11 dagar i maj i Skottland, Blair Atholl-Glenmore-Dunkeld. Jag tror inte jag gör fler i det landet. Det enda pluset är årstiden. Var annrs kan man vandra i maj?

Mina nästa turer tror jag blir i Graubünden och Le Orobie.
Tyvärr drabbades snösmältningen i ösrta Schweiz av ett bakslag i natt; 10 cm nysnö, 2-3 dygns avsmältning omintetgjorda i ett enda nafs! Jag vill ha snöfritt till 2500 om det ska vara nån mening.

I Pyreneerna har det varit mycket snö men också snabb snösmältning. Där har jag dock tänkt göra vad jag inte gjort förut därnere, en sensommartur, då vissa svåra pass nästan garanterat är tillgängliga (om det inte kommer nysnö!).

Om det blir en fjälltur vet jag inte. Svenska fjällen lockar inte; det verkar som att tågen är väldigt fulla långt i förväg, vilket kan vålla problem vid hemfärden. Jag reser aldrig med returbiljett.
I Norge har jag slut på idéer. Jag har varit i Jotunheimen 6 gånger, Skarvheimen 4 och Dovre 3.

Jag har några oprövade tips: "Svenska Snötoppen" 1204m (som jag har döpt den) och Kuoutelistjåkkå 1325m alldeles vid eller på gränsen i nordligaste Rago nasjonalpark, på svensk sida förstås! (blev just klar med en karta över Padjelantas fjäll och då blir man intresserad av folk som besökt/ska besöka de sällan trådda fjällen..)

Andra intressanta fjäll kan nämnas; Rautåive, Alitåive och Skuoketjåkka.
Fantastiskt, tack för det.

Grejade dock inte vägbeskrivningen"Stockholm-Svenska Snötoppen eller "Stockholm-Rakovaratj" ;-) Någon sorts "error on page".

Varför "Svenska Snötoppen"? Ständig snölega på toppen?

Ska kolla tipsen och kartan.

Raskesven

Fantastiskt, tack för det.

Grejade dock inte vägbeskrivningen"Stockholm-Svenska Snötoppen eller "Stockholm-Rakovaratj" ;-) Någon sorts "error on page".

Varför "Svenska Snötoppen"? Ständig snölega på toppen?

Ska kolla tipsen och kartan.

Raskesven

På norsk sida heter berget "Snøtoppen" så jag tänkte man kan väl kalla den Snötoppen då, eller Svenska snötoppen ( t ex finns det Stortoppen och Svenska stortoppen i Sulitelma-massivet) för att var övertydlig.

Det är en spännande vandring du har plottat upp, en fyllig reseberättelse är ett måste! ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
Pjonta Vandring i Alperna till sommaren Fjällvandring 6
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg