Re: Problem med vad i Koupervagge efter regn
Jag gick genom Kuopervagge västerifrån (från Sälka) till Tarfala augusti-98. När jag kom till jokken från sjöarna i Kuopervagge (som såg mycket svår ut att vada)så följde jag norra sidan tills jokken plötsligt försvann och hade ett underjordiskt förlopp. Man kan alltså gå över torrskodd en bit upp i Kuopervagge. Man behöver inte vada alls.
Grundstens bok och även kartan anger ett vad men det behövs inte. Man blir överraskad när man ser att jokken plötsligt "försvinner"
MVH Mats
Karhu; sa:Vi valde att följa kartans utprickade orösade färdväg vilket visade sig vara ett misstag.
[klipp] Vi sökte oss då ned till glaciärjokken från Rabots glaciär. Där vadade vi över med några andra vandrare. Vattendjupet gick inte att bedöma då vattnet var grumligt av glaciärslam. Initialt bedömde vi det som ett lättare vad och det var det inledningsvis. Sista metrarna på sydsidan visade sig dock bestå av en lårdjup fåra.
Jag gissar att kartans tänkta vadställe normalt är litet och beskedligt och kommer man från väst kan man ju alltid följa nordsidan av Koupervagge. Kommer man från Tarfala bör man nog ta sig över uppe vid sjöarna (vilket ska gå bra enligt andra).att det är bättre att hålla sig på norra sidan i Koupervagge
Mvh Björn
Jag gick genom Kuopervagge västerifrån (från Sälka) till Tarfala augusti-98. När jag kom till jokken från sjöarna i Kuopervagge (som såg mycket svår ut att vada)så följde jag norra sidan tills jokken plötsligt försvann och hade ett underjordiskt förlopp. Man kan alltså gå över torrskodd en bit upp i Kuopervagge. Man behöver inte vada alls.
Grundstens bok och även kartan anger ett vad men det behövs inte. Man blir överraskad när man ser att jokken plötsligt "försvinner"
MVH Mats