Vandring runt keb

Hej!
Som så många andra här på forumet så söker jag info kring tänkbara leder runt keb området...

Jag, min sambo och hennes 15-åriga lillebror skall vandra i sommar 1-11 juli är det tänkt... vi tror att leden nikka-tarfala-koupervagge-(ev kaskasvagge)-singi-keb skulle kunna vara en ok tur... men jag är lite osäker på området norr om tarfala (mellan tarfalajaure och drakryggen). Är det någon som har koll på vad jag har att vänta mig där i början på juli? Jag och min sambo har vandrat lite förut (bla Abisko-keb-nikka) men lillebror är helt grön... är det någon som har en bättre idé? oavsett vad som tipsas om här på forumet så kommer jag att ringa keb några dagar innan för att höra om väderförållandena... men man vill ju planera i så god tid som möjligt, så alla tips mottages tacksamt...

Thomas

Nybörjarrunda med spänning

Jag och min flickvän funderade ut en runda som vi tänkte gå förra året. Nybörjare, men sugna på åtminstone lite strapatser valde vi att gå nikka-tarfala-koupervagge-singi-keb, fast åt andra hållet och dessutom gå upp i Singivagges östra ände (där var själva strapatsen...). Men vi blåste mer eller mindre bort och var tvugna att ge upp efter att ha gått genom Singivagge. I efterhand fick jag också veta (med viss reservation för felaktigheter) att passet mellan Kopervagge och Tarfal var rejält isigt och i princip krävde stegjärn för att man inte skulle falla. Men poängen med denna text var att åtminstone jag vill vidhålla att det borde vara en trevlig och inte alltför svår runda med viss spänning.

Visst är jojo-leden spännande...

... men jag vet inte om jag skulle rekommendera den för en som inte vandrat förr. Även om det i ditt fall bara rör sig om en del av den leden.

Dels kan man hindras av passagen norr om Tarfala, dels kan jag tro att en förstagångsvandrare kan avskräckas av all den sten och blockmark som skall avverkas. Kuopervagge, liksom även Kaskasavagge är steniga marker.

Varför inte satsa på Unna Reaidavaggi eller Stuor Reaidavaggi istället. Dramatiska dalgångar, som är lättvandrade och med möjlighet att finna fina tältplatser.

Ta båten från Nikkaluokta upp i Vistas. (Måste beställas i förväg)
Fortsätt till bron över Vistasjåkka ("första" bron om ni väljer Unna- och andra bron (vid Vistasstugan) om ni väljer Stuor Reaidavaggi.

Unna Reaiddavaggi är kanske den mest dramatiska av dalarna, med sin tröskel, som måste klättras.

Sedan följer naturlig fortsättning mot Sälka och åter till Kebne och Nikkaluokta.

Hör av dig om Du har fler frågor.

Mvh
Bert

hur brukar det vara med snö...

Tack för råden...
Jag förstod nästan att det skulle komma att bli lite knepigt norr om Tarfala, idén om unna reaiddavaggi osv (tack Bert) verkar ju ok, men hur kan det se ut på snöfronten... för några år sedan gick vi som sagt abisko-keb och stötte på en hel del snö vid tjäktjapasset, det såg då ut som om det också fanns en hel del snö inåt mot nallo... kan man i juli vänta sig snöpulsande i unna/stuor reaiddavaggi? kanske svårt att svara på...

Thomas

Utan att vara tvärsäker...

....kan jag väl säga att våren i år kommit tidigt till fjällen. Snön har försvunnit på ovanligt många håll redan nu, vilket är mycket ovanligt.

Men på höjd snöade det härom dagen, så man kan aldrig riktigt veta.

Eftersom jag undviker juli-vandringar har jag heller inte någon vidare erfarenhet av det, men särskilt i år förefaller det mig otroligt om det skulle ligga snö i någon nämnvärd mängd i någon av "Reaiddavaggena" vid den tiden.

Mvh
Bert

Förra året smälte all snö bort!

Om jag inte missminner mig så smälte all snö bort i kanten på kebnepakteglaciären förra sommaren, där man brukar gå mellan sidomoränen och upp i passet ovanför Tarfala. Men detta skedde i augusti tror jag, men detta satte stopp för alla "ickeklättrare" att gå den vägen.
Turen runt Keb, sådan ni tänkt er, är annars en trevlig vandring, gick den (medsols) sommaren 1998 med min då 15-åriga dotter. (då fanns det gott om lättgången snö i kanten)
Läs om vår vandring på http://fjallen.get.to/

Lycka till vilken väg ni än väljer ///Claes

Svårt vid Tarfala

Hej, min kompis och jag gick exakt er planerade färdväg runt Keb förra sommaren i augusti. Hon var nybörjare och det gick bra fram till tältplatsen i Kuopervagge kan man säga. Otroligt storblockigt och enahanda dock, men sjön längst in är helt overklig och magisk. När vi sedan vandrade/klättrade uppför mot sjön som ligger en bit upp låg det en lång snö/istunga som vräkte ned i sjön (minns inte vad den hette). Eftersom vi inte hade stegjärn med oss var vi tvungna att klättra väldigt högt- kan tänka mig att det är ännu värre tidigare på säsongen. När vi sedan kom fram till själva nedgången mot Tarfala hade vi turen att stöta på två tyskar som lånade stegjärn till oss- annars hade det varit MYCKET svårt, eftersom glaciären med stora sprickor låg kant i kant med "ministigen" som dessutom sluttar kraftigt. Alltså- stegjärn är ett måste på den här rutten om man inte är fjällget, är min uppfattning. Men väldigt fina vyer väntar mellan Singi-Koupervagge och i nedgången från Tarfala. /hälsningar Sara

Jag gick den turen -96, det var en av mina första turer och jag måste säga att jag inte alls känner igen de här svårigheterna som andra råkat ut för.

Jag gick upp i tarfalapasset med ramryggsäck, och visst jag minns det som ganska tungt. Men, det hade inte behövts några stegjärn. Detta var i början på augusti, och jag kan tänka mig att situationen är en helt annan från år till år och om snön ligger kvar så är det nog svårare att forcera.

Svårigheten som jag ser det var snarare att hitta tältplats då det är mycket stenigt och stora block.

/Nils

Norr om Keb

Om man börjar med Tarfala - Kuopervagge kan man ju vända, om glaciären är redan barsmält där (och kanske fortsätta Tarfala - Kaskasavagge - Kuopervagge, ha reservdagar! I så fallet hålla åt väster vid nedstigningen i Kuopervagge, annars är det MYCKET storblockigt.).

I fjol under augusti var nästan alla snöfält isigt, stegjärn var bra att ha längs hela leden. Just när vi tog oss ner glaciärpassagen klättrade några upp längs glaciären, tappade nästan fotfästet... det såg inte behagligt ut.

Men det är värt försöket även utan stegjärn, titta om det finns snö kvar, själva pass och Kuopervagge är mycket spektakulär. Vi kom Trepassleden norrifrån sista året och hade gott om tid för att titta litet omkring här och där och besökte väständan av Rabots glaciär samt Kebs nordvägg.

Det var mycket interessant att ha åtskilliga perspektiv på Keb-massivet (Kuopervagge, Tarfalavagge, Singivagge - Krokdalen - Toppen, Durlings Led, Madir, Rabots Glaciär... (Några foton finns på http://www.musikwissenschaft.de/kebnekaise , om jag få hänvisa.)

En viss reservation om östra Singivagge, det finns redan diskussion om den i forumet.

Tältplatser: I Tarfalavagge är det inget problem alls, rings sjön finns 'iordningställda' platser med stenmurar, i Kuopervagge får man ett tält upp ganska enkelt vid öständan (lyssna till stenras under natten :) eller 20 min västerut vid sjön och i dalens mitt.

Hälsningar, Lukas

[[Hej Sara, stort tack igen!]]
[Ändrat av laurentiusweg 2002-05-31 kl 20:56]

Tack...

... för alla svar ...jag känner definitivt att den först tänkta leden inte är något för min 15-åriga nybörjare (eller för mig) just nu iallafall, kanske gör jag och min tjej turen själva i augusti-september istället, förmodligen blir det den något längre turen nikka-vistas-Unna/stoureaidavaggi-sälka-singi-keb-nikka (alt abisko-keb-nikka) istället.

Kom gärna med fler förslag på turer!

//Thomas

Re: Norr om Keb

(Några foton finns på http://www.musikwissenschaft.de/kebnekaise , om jag få hänvisa.)

Några? Dagens understatement! Härliga bilder, uppskattade speciellt de från Mårmapassets nedstigning. När jag gick där kom nämligen ett rejält åskväder in från öster och följdes av hällregn som satte ner sikten till näst intill noll. Anade att vyerna över Vistas skulle vara fina däruppifrån, och så var det tydligen.
Får väl gå dit igen...

Problem med vad i Koupervagge efter regn

Vi gick från Tarfala mot Kuopervagge en stekande het julidag 1994. Otroligt fin tur i vackert väder.

Det som alla kallar snöfältet ingår ju till viss del i glaciären intill minst en spricka, så är det halt är krävs naturligtvis stegjärn.
Om det det finns något bergschrund intill klippväggen vet jag inte (skulle vara intressant att få veta)då det var ganska mycket snö det året. Vi höll oss några meter ifrån.

Vi valde att följa kartans utprickade orösade färdväg vilket visade sig vara ett misstag. Det regnade kraftigt på natten i Koupervagge. Det hade upphört när vi packade ned tältet. När vi kom fram till vadstället var vattnet lårdjupt och svall på uppskattningsvis 5 meter. Man hade spolats med omedelbart. Vi sökte oss då ned till glaciärjokken från Rabots glaciär. Där vadade vi över med några andra vandrare. Vattendjupet gick inte att bedöma då vattnet var grumligt av glaciärslam. Initialt bedömde vi det som ett lättare vad och det var det inledningsvis. Sista metrarna på sydsidan visade sig dock bestå av en lårdjup fåra.
När vi väl var där var det svårt att vända pga vattentrycket. Det gick dock tack vare två stavar att ta sig över. Men hade vi kunnat bedöma vadet rätt från stranden hade vi avstått. Den saken är klar.

Jag gissar att kartans tänkta vadställe normalt är litet och beskedligt och kommer man från väst kan man ju alltid följa nordsidan av Koupervagge. Kommer man från Tarfala bör man nog ta sig över uppe vid sjöarna (vilket ska gå bra enligt andra).att det är bättre att hålla sig på norra sidan i Koupervagge

Mvh Björn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PZON_390 Tidig vandring runt Funäsdalen... Fjällvandring 6
never Vandring och fiske runt kautokeino? Fjällvandring 0
peter.elofsson.16 Vandring runt Teussajaure? Fjällvandring 3
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Rapps Vandring runt luleå Fjällvandring 5
Mathias PHS vandring runt Fjälltunet? Fjällvandring 0
Trident21 Vandring runt Åres breddgrader ? Fjällvandring 1
2000 Vandring runt Akkamassivet Fjällvandring 5
te1313 Vandring runt Kebnekaise Fjällvandring 16
Skeebum Vandring runt Sälen Fjällvandring 3
Vandring runt Sånfjället Fjällvandring 2
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg