"Men skaffa inte sovsäckar med +10 i komforttemperatur" vad ska man skaffa för sovsäckar då?
Sovsäckar, kängor, ryggsäckar och annan utrustning har/kan diskuteras hur mycket som helst.
Jag har varit med om att man i mitten på augusti haft centimetertjock is på hundens vattenskål då den stått en natt i absiden. Den natten var det inte dumt med en 3-säsongers dunsäck med -10 i komforttemp, men ganska många gånger har jag bara använd säcken som täcke eftersom den varit för varm.
Om fjällvandring är något ni kommer att syssla med köp en bra sovsäck, gärna en lätt också, men då kostar det kulor. En hyfsad syntetsäck för killar och för tjejer. MEN vikten landar på 2kg och det är lite mycket om man ska bära dom långt. För att komma ner i vikt blir det dyrare.
Men dom här säckarna är överdrivna för sommarcamping i sverige, om du föredrar att campa vid en strand duger en säck från Jysk eller Biltema.
Är väl inget fel på Grövelsjön, har aldrig varit dit så jag ska inte uttala mig, men personligen gillar jag kalfjäll och att klara sig utan varmvattendusch
/Ulf