Om en vecka drar jag till La Gomera. Här är några turförslag jag funderar på:
Turförslag 1: La Mérica, Arure och Las Hayas
Denna vandring startar i princip alldeles utanför dörren till mitt hotell i Valle Gran Rey. Den börjar med en brant stigning upp på La Méricas högplatå och fortsätter sedan i riktning mot byarna Arure och Las Hayas. Från Arure lär utsikten över Barranco de Taguluche imponera.
Turförslag 2: La Laguna Grande och Alto de Garajonay
Denna vandring går mitt i Garajonays nationalpark i dess täta lagerträdsskog, och upp till Alto de Garajonay, La Gomeras högsta berg (1 485 m). Känns som ett givet mål för resan, och ska försöka pricka in denna tur en dag med bra väder. Jag startar vid Pajaritos, där bussen från Valle Gran Rey stannar. Vandringen beräknas ta 4 timmar enligt Paddy Dillon’s guidebok.
Turförslag 3: Chipude – Monumento Natural de Los Roques – Degollada de Peraza
Från Chipude kan man gå sydöst och bestiga Fortaleza, och sedan fortsätta mot Alto de Garajonay, och sedan vidare in i en mindre park – Monumento Natural de Los Roques – med tre imponerande torn, Roque de Agando, Roque de la Zarcita och Roque de Ojila. Väl på väg kan man gå hela vägen ner till San Sebastian, men det går också att ta bussen tillbaka till Valle Gran Rey från Degalloada de Peraza. Ytterligare en variant är att slå ihop turförslag 2 med en tur in i Monumento Natural de Los Roques.
Turförslag 4: Chipude och Barranco de Argaga
Från Chipude, en högt belägen by, tar jag mig ner i Barranco de Argaga, som i början ska vara lättvandrad men längre ned mycket brant och krävande. Vissa passager kräver att vandraren stöder sig med händerna. ”A head for hights” är tydligen rekomenderat. Slutpunkten är på Playa de Argaga, en kort promenad från Valle Gran Rey. Man kan också utgå från Valle Gran Rey och avsluta i Chipude, men den ska enligt somliga vara lättare nedför än uppför. Jag får se vad jag bestämmer mig för. Det här är hur som helst en av de mer äventyrliga turerna man kan göra på La Gomera.
Turförslag 5: Pajaritos till Playa de Santiago
Den här vandringen börjar i den fuktiga skogen i Garajonays nationalpark och fortsätter söderut till byn Imada. Därifrån går vandringen i Barranco Guarimar ned mot Playa de Santiago. Därifrån kan man ta bussen tillbaka till Valle Gran Rey.
Tar tacksamt emot synpunkter och tips från er som varit på La Gomera! Planerar att lägga upp en berättelse från de olika turerna när jag kommer hem på min blogg:
http://fjallvandraren.wordpress.com/