Vandring nära Sthlm för gymnasieklass

Hej!
Jag hade tänkt ta med en gymnasieklass på en tvådagars vandring i slutet av maj och är nu ute efter tips på lämpliga sträckor. Eleverna är helt ovana vid all form av friluftsliv så jag vill att de ska få en så positiv upplevelse som möjligt. Tanken är att vi ska vandra en lämplig naturskön sträcka och sedan övernatta med tält. Man bör helt kunna ta sig till tältplatsen via närliggande väg, då vi har en rullstolsburen elev som bör kunna ansluta till oss. Man måste kunna ta sig till och från vandringen med kollektivtrafik.

Tips?
 
Kolla upp Sörmnlandsleden. Det du efterfrågar bör gå att lösa på någon av dess etapper. Har bara gått ett mindre antal etapper där och det vi gick var väldigt trevligt.
 
Jo, jag har funderat på Sörmlandsleden, men jag tycker det är svårt att avgöra utifrån etappkartorna vilka som skulle kunna passa. Jag hittar inte så mycket om var det kan finnas lämpliga tältplatser exempelvis. Något förslag?
 
När jag bodde i Åkeshov så brukade jag ta bussen ut till Malmvik och springa tillbaka längs stranden och genom skogen på Lovö på en del rätt fina stigar. Någon kilometer nordväst om vattenverket i Strömdal har Vinsta Scoutkår en lägerplats med en liten stuga och gott om plats för tält, ungefär en mil från Malmvik den vägen jag sprang. Det går en bommad väg dit från vattenverkat, men scouterna bör ha nyckel. Det är möjligt att man måste hyra stugan för att få låna nyckeln, men då har man å andra sidan ett stabilt basecamp. Nästa dag kan man gå tillbaka till Strömdal och ta bussen, eller gå lite längre till Drottningholm.
 
Sörmlandsleden från Tyresta till Björkhagen är nästan exakt tre mil vilken väl borde bli rätt lagom om de är ovana?
Det går kommunala kommunikationer till Tyresta, och från Björkhagen går tunnelbanana. Det finns gott om anslutningar längst vägen.

Norr om stan kan man ta Blå leden mellan Åkersberga och Vaxholm. Även den nästan exakt 3 mil med kommunala färdmedel i början och i slutet. Anslutning till väg finns vid ett antal punkter.

Blå leden är periodvis lite halvdant eftersatt, så man bör vara vaken som navigatör eftersom det kan vara dåligt uppmärkt. Sörmlandsleden å andra sidan kan man nästan gå utan karta.
 
För ovana är en 6-8km vandring lång och dryg. Stuga med kök är klokt vid tältlägret.
15 km med för mycket packning kan vara en plåga håll bantninglektion om den innan. Fotvård före och efter dag ett samt under dag två får man räkna med.
go tur
 
Sörmlandsleden från Tyresta till Björkhagen är nästan exakt tre mil vilken väl borde bli rätt lagom om de är ovana?
Det går kommunala kommunikationer till Tyresta, och från Björkhagen går tunnelbanana. Det finns gott om anslutningar längst vägen.

Norr om stan kan man ta Blå leden mellan Åkersberga och Vaxholm. Även den nästan exakt 3 mil med kommunala färdmedel i början och i slutet. Anslutning till väg finns vid ett antal punkter.

Blå leden är periodvis lite halvdant eftersatt, så man bör vara vaken som navigatör eftersom det kan vara dåligt uppmärkt. Sörmlandsleden å andra sidan kan man nästan gå utan karta.

Gick Blå Leden idag. Dommarudden - Stava och kan hålla med om detta. Bitvis virrade jag bort mig lite granna och fick använda mig av kartan och kompass. De bitar som var bättre uppmärkta var bra, på dessa var det bara att traska på.

Blött som attan var det men det har nog torkat i slutet av maj.
 
Roslagsleden är också ett alternativ. Finns många möjligheter till kollektiva anslutningar. Sen är den bra mycket mer upprustad och oftare trafikerad än blå leden, som verkar ha blivit lite bortglömd. På Dommarudden har ni stugor att bo i om ni av någon anledning skulle skippa tältningen.
 
Titta in hos oss

Hej,

Om man ska vandra sörmlandsleden bör man bli medlem (150,-). Som medlem har du tillgång till detaljerade kartor!

Titta in på vår sida så hittar du nog något bra. Www.traneving.se

Knäck inte barnen med för lång vandring. Max 8-9 km per dag passar tonåringar om den ska vara en njutning för dem.

/Helena o Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Fjäderklätt Två dagar vandring med tält nära Stockholm? Vandringsleder 7
Tiran Vandring ca 3 nätter nätter nära Dalsland! Vandringsleder 2
sofiah Kortare vandring nära Gbg Vandringsleder 10
eldaniel Vandring nära Umeå? Vandringsleder 4
lisa76 söker bra vandring nära Skövde Vandringsleder 2
Jforssblad Två eller tredagars lätt vandring Tiveden och Norge. Vandringsleder 4
DavidochCo Tips på vandring i Trollheimen nationalpark! Vandringsleder 4
John_north Vandring med 2 åring med övernattning runt Sthlm Vandringsleder 4
Docontrast Tuff vandring i mellersta Sverige? Vandringsleder 9
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 33
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 12
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1

Liknande trådar