Vandring med spädbarn

Min son har haft sina ullkläder i storlek 80 sedan han var 2 månader och kan ha dem än vid 20 månaders ålder, fast nu växer han nog ur dem snart. De går att vika upp mycket i ärmar och ben och är väldigt töjbara, inte alls som rätt så oelastisk bomull. Tröjor och byxor är bättre än body om de skall passa länge, och ulltröjor glider inte upp över magen lika lätt som sladdriga bomullströjor gör heller. Dessutom är barnkläder lätta att sälja, särskilt dyra sådana, så ni kommer inte ha några problem med att få igen åtminstone en del av priset´när ni inte behöver dem längre. Bara som ett litet tips om någon annan än jag ändå inte litar riktigt på bomull, men tvekar inför priset.

Eller varför inte satsa bara på ull från början, så behöver ni inte lika mycket kläder, eftersom de inte blir smutsiga lika fort. :)

Dyra ytterkläder däremot är ju värdelöst på småbebisar. De kan sitta under ens egen jacka, och behöver bebisen ändå så kryllar det av overaller för 20 spänn på Myrorna.

Senast ändrad:
Min tanke är att inte utsätta mina barn för något som jag inte själv vill utstå - därför har de haft ull-/syntetunderställ ända sen babyåldern.

Aha, så du kan tänka dig att själv bli buren över fjället. Och kanske bajsa på dig 5 ggr per dag bara för att att dina föräldrar tycker att det är jobbigt att torka upp och tvingar dig att ha blöja? Dubbel ;)

Dessutom är barnkläder lätta att sälja, särskilt dyra sådana, så ni kommer inte ha några problem med att få igen åtminstone en del av priset´när ni inte behöver dem längre. Bara som ett litet tips om någon annan än jag ändå inte litar riktigt på bomull, men tvekar inför priset.

Ännu bättre at köpa begagnat från början. Både för miljön, plånboken och barnet som får inslitna sköna plagg. Men, shoppa är ju kul och alla sätt att motivera shopping är tillåtna.

Aha, så du kan tänka dig att själv bli buren över fjället. Och kanske bajsa på dig 5 ggr per dag bara för att att dina föräldrar tycker att det är jobbigt att torka upp och tvingar dig att ha blöja? Dubbel ;)
Förstår inte ironin riktigt? Jag hade blöja då jag var liten - kommer inte ihåg vad jag tyckte om det men jag har då inga traumatiska minnen av dem. Och jag fick vara ute mycket vid fiskevatten också och det kommer jag ihåg från 4-årsåldern att att jag gillade.

Har dina barn inte haft blöja eller vad menar du?

Ännu bättre at köpa begagnat från början. Både för miljön, plånboken och barnet som får inslitna sköna plagg. Men, shoppa är ju kul och alla sätt att motivera shopping är tillåtna.
Helt riktigt, våra tjejer har fått använda mycket begagnade kläder, både ärvda och köpta. Vad är det att raljera över?
Jag använder begagnade kläder och friluftsprylar, skall jag skämmas för det?

Och då vi ändå diskuterar så:
Passa på att ta er ut på tur nu! En 1-åring vill inte alls bli buren i flera timmar.
Vår äldsta kunde sitta i timtal och sova i bärstolen då hon var mellan 10månader och 2 år, ofta fick man stanna och väcka henne. Vår yngsta vill fortfarande ofta sitta i den när vi är ute och hon är snart 3 år...

Ylleunderställ mm är helt onödigt, barnet ska ju inte ventilera ut massa svett.
Även om man är ute i regn och blöta så klarar man sig utan ylle/syntet?

Ge er nu.
Minns mitt 70tal rättså väl. Hatade ull tröjan rättså friskt och gick bomulls t-shirt ofta som de flesta på den tiden. Svettades inte mycke. Minns ju inte tiden som nykläckt men den med spring i fötterna.
Har inga dåliga minnen om svett och kyla utan bara ren och skär lycka över att med morsan,farsan och brosan var upp i fjällen.
Minns kläderna med glädje: Blå träningsoverall bomull, jumpa dojjorna lion, sovcsäcken en sån med blommor på, Tältet farsan släpade på vaxad bomull. inte var det bra prylar men mitt bästa fjällminne är det, och funkade gjorde det ju.

Så inte klanka på om någon inte köper det värsta till sin unge, det barnet får nog kärlek och värme den också.

Ge er nu.
Minns mitt 70tal rättså väl. Hatade ull tröjan rättså friskt och gick bomulls t-shirt ofta som de flesta på den tiden. Svettades inte mycke. Minns ju inte tiden som nykläckt men den med spring i fötterna.
Har inga dåliga minnen om svett och kyla utan bara ren och skär lycka över att med morsan,farsan och brosan var upp i fjällen.
Minns kläderna med glädje: Blå träningsoverall bomull, jumpa dojjorna lion, sovcsäcken en sån med blommor på, Tältet farsan släpade på vaxad bomull. inte var det bra prylar men mitt bästa fjällminne är det, och funkade gjorde det ju.

Så inte klanka på om någon inte köper det värsta till sin unge, det barnet får nog kärlek och värme den också.

Kan inte annat än hålla med. Ibland när man läser på Utsidan verkar det som om bomullen enbart är av ondo, och att man är dum som köper bomullskläder överhuvudtaget. När det gäller barn tycker jag inte att man behöver bekymra sig så mycket för svetten. Huvudsaken att man skyddar barnen mot regn och rusk och insekter. De rör sig ju ärligt talat inte mycket mer på vandring/utflykt än de gör en dag på dagis, och inte har då jag ylleunderställ åt dem där! Yllet plockas fram på vintern när det är riktigt kallt, och då är det under tvång man får på dem det. Bästa humöret på barnen brukar man ha när de får vara med och välja, och då blir det lätt (i mina barns fall) klänning, antingen som den är, eller inpulad i vinteroverallen eller regnstället.

Jaja, lågt blodsocker pga för mycket cykling påverkar inläggens karaktär:)

Det var väl inte det det var frågan om? Hoppas bara att kärleken och värmen gläder barnet när det är +2 och regnar horisontellt där på kalfjället och allt är sådär lite rått och halvfuktigt;)

Men man borde sluta förundras över vad en del går klädda i till fjälls med tanke på vad man sett genom åren:)

Nu börjar det bli samma stämning som på familjeliv.se, vad är det med småbarnsföräldrar?

Självklart skall man köpa begagnat om man hittar dessa populära saker, det har jag också gjort. Om inte shopping är ens största intresse så är det väl bra med kläder som räcker länge, t ex ullkläder som man kan ha nästan de två första åren? Men vill man köpa bodys som räcker i en månad, så får man ju shoppa mer, om det nu är det man är ute efter.

Ta inte allt som kritik, jag ville ge ett råd i all välmening, från en friluftsälskande trebarnsmamma till en som frågade om tips.

F ö älskade jag mina ullkläder när jag var liten på 70-talet. Det jag inte gillade var nätbrynjan som min pappa klädde mig i på fjällvandringarna, men jag förstod att det var nödvändigt under bomullsskjortan.

Senast ändrad:
Förstår inte ironin riktigt? Jag hade blöja då jag var liten - kommer inte ihåg vad jag tyckte om det men jag har då inga traumatiska minnen av dem. Och jag fick vara ute mycket vid fiskevatten också och det kommer jag ihåg från 4-årsåldern att att jag gillade.

Har dina barn inte haft blöja eller vad menar du?

OK, då ska jag förklara för dig. Jag skulle själv tycka att det var jobbigt att springa omkring i galonställ och gummistövlar så fort det småregnar lite. Jag skulle också tycka att det var jobbigt att ha blöja. Vad jag menar är att bara för att jag själv har goretexkläder för 1000:- tals kronor så är jag väl inte ond för att jag inte "unnar" mina småbarn att ha det? Barn är barn och kraven är annorlunda. Det är min övertygelse även om försäljare av fina barntillbehör spänner ögonen i mig och säger "-Du önskar väl det bästa för dina barn."

Även om man är ute i regn och blöta så klarar man sig utan ylle/syntet?

Japp. Under förutsättning att man inte blir blöt. När sonen var 4 månader konkade vi runt honom på en lång och regnig tur, utan ylleunderställ. Det gick bra eftersom han inte blev svettig av att gå och satt väl regnskyddad hela tiden. Jag har inte ylleunderställ när jag åker bil och det regnar, helt enkelt eftersom jag inte riskerar att bli blöt och svettig. Försäljarna i barnklädes-affärerna vet säkert bättre, men jag talar bara om mina egna efarenheter. Äldre barn som går själva är en helt annan femma.

Helt riktigt, våra tjejer har fått använda mycket begagnade kläder, både ärvda och köpta. Vad är det att raljera över?
Jag använder begagnade kläder och friluftsprylar, skall jag skämmas för det?

Välj svarsalternativ efter blodsockernivå:
a) Ja, det ska du! Konsumtion leder till tillväxt! Ut och handla nu!
b) Ibland förutsätts läsaren själv kunna lista ut vad som är så övedrivet att det är ett skämt, därför utelämnas ;) och liknande. Utlägget om att det är bra att shoppas ovan är ett sådant exempel.

Nu börjar det bli samma stämning som på familjeliv.se, vad är det med småbarnsföräldrar?

Tja, det kan man undra. Sömnbrist kanske? Konstigt, småbarnsföräldrarna på happymtb.org verkar sova bättre.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nikula Vandring med spädbarn Fjällvandring 1
Apelsinjos Frågor om vandring Ritsem - Ny-Sulitjelma Fjällvandring 9
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg