Vandring med spädbarn

Hej!
Någon som har erarenhet att vandra med spädbarn (ca 3månader gammalt). Vi är sugna på att köra en tur i Rondane (hyttor) i sommar.

Något speciellt man skall tänka på?
T.ex. hur länge ungarna tycker det är ok att sitta i en sån där bärstol samt vilken typ av kläder de skall ha på sig. Finns det någon form av sovsäckar som de kan sitta i inuti barnstolen?

Funderade även på hur det är att bo i hytta tillsammans med andra med ett barn. Finns ju risk att de ibland skriker lite!

Hör gärna av er med tips!

//Björn

Om du menar en bärstol som barnet sitter i och man bär på ryggen, så är ett tre månaders barn för litet för en sådan. Den ska inte användas förrän barnet kan sitta stadigt själv, annars kan det ge belastningsskador. De rekommenderas från tidigast sex månaders ålder.

I en bärsele på magen trivs däremot många spädbarn alldeles utmärkt. När mina barn var små blev de aldrig less på att vara i den, det var bäraren som tröttnade först!

Vad gäller kläder så är det lagomt varmt och ordentligt skydd för solen som gäller. När det regnar kan hela selen med barnet "gömmas" under den egna regnjackan.

Skulle inte låta en 3-månaders baby sitta i bärstol öht.
Vänta tills barnet kan sitta självt längre stunder för att undvika ryggskador...

Kan säkert fungera med bärsjal ed.

Ni kan ha barnet i bärsjal, en lång som man virar in hela sig i, hela dagen om ni vill, och det är bekvämt för både bärare och barn, eller en sele med breda bärremmar, bälte och bra stöd för barnets rumpa, lår och rygg. En liten varning för BabyBjörn-selen, den är inte avsedd att bära länge med. Detta har diskuterats på föräldraforum ibland, t ex här: (Man måste vara medlem, men det tar bara en minut att bli.) Dessa trådar handlar om barn i litet olika åldrar.

http://www.sjalbarn.se/data/forum/v...storder=asc&highlight=fj%E4llvandring&start=0
http://www.sjalbarn.se/data/forum/v...ostorder=asc&highlight=fj%E4llvandrat&start=0

Kläder kan de nog ha nästan vad som helst. Det finns bärskydd att ha utanpå selen/sjalen att köpa i vanliga babyaffärer. De är avsedda för vinterbruk, så jag vet inte om de har dem ute i affären nu, eller om de kanske är för varma för sommarfjällbruk. Ullunderkläder för småbebisar finns det gott om på t ex minimundus och liknande webbshoper.

Apropå barn under regnjackan så har jag sett att folk har använt en sydväst på barnet, annars vet jag inte om det funkar att dra regnjackan ända upp med barnet under (plats? syre?). Regnponcho skall också fungera, med eller utan utklippt hål för barnets huvud. Själv brukade jag ta en till regnjacka, sätta på mitt barn huvan och knyta ärmarna runt mig, och det funkade bra, även om det kändes litet primitivt.

Senast ändrad:
Småbarn behöver stöd över hela kroppen, inte bara nacken, för att klara av dagar av rörelse.
Försök att få tag i en Samisk Komse. Det är en båtliknande undersida och en halvtäckande över sida över huvudändan. Gjord i trä, överdragen med renskin, stoppad med diverse mjukt för att barnet skall må bra, + barnet ligger ”fastspänt” och kan inte ta sig ur, myggnät i öppningen. (Fungerar ungefär som en barnvagn med uppfälld sufflett, myggnär i öppningen – men den är bärbar).

Jag hade en sådan till mina barn när de var i den åldern, den fungerar mycket bra överallt.
Nackdelen är att barnet mår så bra att det sover hela dagarna och det tar igen på nätterna när det utvilat och piggt försöker underhålla sin trötta föräldrar…

Thomas

Några små tipps på vägen...

Ett litet paraply är bra om det är soligt.

Den som bär barn (i sjal) kan inte bära tung ryggsäck, då får man bara ont i axlarna. Helre att den ena bär 30 kg och den andra bara barnet.

Ylleunderställ mm är helt onödigt, barnet ska ju inte ventilera ut massa svett.

Se till att bäraren har en vid regnjacka. Att trä en lätt regnjacka över barnet och knyta armarna runt sig själv som föreslogs ovan funkar bra, sen kan man dra sin egen regnjacka runt så gott det går.

Någon slags lösning för blöjbyte och ammning i spöregn kan vara bra att ha med. Vi bar på ett litet tält, men en regntät vindsäck hade nog räckt. Eller så sitter man i stugan om det är risk för dåligt väder.

Passa på att ta er ut på tur nu! En 1-åring vill inte alls bli buren i flera timmar.

/Björn

Apropå barn under regnjackan så har jag sett att folk har använt en sydväst på barnet, annars vet jag inte om det funkar att dra regnjackan ända upp med barnet under (plats? syre?).
En sydväst är säkert en bra idé, men en stor regnkappa som når runt barnet med en knapp öppen vid barnets ansikte fungerar utmärkt. Det har flera fördelar; är lätt att ta av och på utan att behöva ta av sig selen/sjalen och man är själv skyddad mot regnet med bättre ventilation än om man har sin regnjacka på sig "under" barnet, samt att barnets kind inte vilar mot den egna regnjackan.

En 1-åring vill inte alls bli buren i flera timmar.
Det är nog väldigt olika med den saken. Enda gången jag tyckte det var jobbigt att ha med barnen i fjällen var när det var två månader kvar tills den yngste skulle födas... I alla andra åldrar var det lätt att ha dem med, de var nöjda och lyckliga, oavsett om de satt eller gick själva!
Däremot är det ju inte så bra för en 1-åring att sitta länge, så man får ta "springraster" ofta.

Ylleunderställ mm är helt onödigt, barnet ska ju inte ventilera ut massa svett.

En liten fråga: Blir inte barn också lättare svettiga och kalla om de inte har bra underkläder? Spädbarn har ju svårare än vuxna att kontrollera sin kroppstemperatur, därför tänkte jag att ull eller liknande temperaturreglerande material närmast kroppen skulle vara ännu viktigare för dem?

En sydväst är säkert en bra idé, men en stor regnkappa som når runt barnet med en knapp öppen vid barnets ansikte fungerar utmärkt.

Jag menade att barnet skulle vara under förälderns regnracka med dragkedjan uppdragen till barnets nacke ungefär, och att sydvästen skulle täcka resten av öppningen. Jag tror inte att en sydväst skulle kunna täcka ett helt barn. :)

För övrigt gäller det även vanliga jackor. Det bästa är nog alltid om man kan ha barnet under jackan. Det finns särskilda bärjackor också, med extra utrymme i fram och/eller bak.

En liten fråga: Blir inte barn också lättare svettiga och kalla om de inte har bra underkläder?

Min erfarenhet av svett är att man svettas i första hand när man anstränger sig, utan ansträngning krävs 25-30 vindfria plusgrader för nämnvärd svettning. Burna barn anstränger sig inte jättemycket. Dessutom svettas barn i mycket lägre utsträckning än vuxna, kanske för att den lilla kroppen kyls av lättare. Jag har stoppade ner min mycket varma son i en 4+säck med pyjamas, strumpor, collegetröja, mössa och en fleecefilt ovanpå här under vårvintern (6-8+?)och han blev inte svettig, bara varm o go...
Ha hellre ombyten, det måste du ju ha ändå, o byt svettiga underkläder om det behövs. Att betala 200-300 kr/st för ullbodies som inte passar om två månader är onödigt, särskilt eftersom du ändå måste ha ett par ombyten med dig pga andra kroppsvätskor/utsöndringar.

Vättlefjäll: Hur ofta rör du dig själv till fjälls med bomull närmast kroppen?
Min tanke är att inte utsätta mina barn för något som jag inte själv vill utstå - därför har de haft ull-/syntetunderställ ända sen babyåldern. Känns som en dålig utgift att spara in på imho.

Jag ger mig aldrig ut i naturen utan syntet mot huden. Jag har även ett Therm-a-rest, G-texjacka och dyra Garmontskor. Sonen ett kapat cellplastunderlag, galon och sina vanliga skor. Är jag då en skurk? Nä, jag är den som bär, svettas och sover känsligt.
Alla får göra som de vill och jag blir lite avundsjuk på dem som kan hålla ungarna med g-tex, självuppblåsande och ull. Jag försökte bara spara några kronor för en barnfamilj och tydligen var jag inte ensam om min synvikel. Nu har pappan i fråga fått frågan belyst från båda håll och det kan ju aldrig vara dåligt...

Jag ger mig aldrig ut i naturen utan syntet mot huden. Jag har även ett Therm-a-rest, G-texjacka och dyra Garmontskor. Sonen ett kapat cellplastunderlag, galon och sina vanliga skor. Är jag då en skurk? Nä, jag är den som bär, svettas och sover känsligt.
Alla får göra som de vill och jag blir lite avundsjuk på dem som kan hålla ungarna med g-tex, självuppblåsande och ull. Jag försökte bara spara några kronor för en barnfamilj och tydligen var jag inte ensam om min synvikel. Nu har pappan i fråga fått frågan belyst från båda håll och det kan ju aldrig vara dåligt...

mmm, kan ju bara tala för mig själv med självupplevda minnen från lumpen då man bar bomullsunderkläder och för det mesta var fuktig och kall, även de gånger man inte ansträngde sig - inget minne av friluftsliv som jag vill ge mina barn :)
Ett sätt att finansiera barnens utrustning är att inte köpa nytt själv;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nikula Vandring med spädbarn Fjällvandring 1
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg