Rätt svårt att svara eftersom det här är rätt omfattande och många saker är något som du själv måste ta ställning till men jag får väl spåna på lite så får andra fylla på.
Stuga eller tält. Kan din hund sova i en stuga där folk rör sig utan att skälla? Om inte är svaret rätt givet - sov i tält. Du kommer inte att bli populär om din hund stör sömnen för andra. Har du tält eller kan du låna? Om inte är det en rätt stor investering att köpa en tält för att pröva på att vandra i fjällen. Fördelen med tält är att du kan övernatta där det passar dig och inte är beroende av att dagsetapperna anpassas efter var stugorna ligger. Nackdelen med tält är att packningens storlek och vikt ökar.
Sen tycker jag att du skall köpa skor och ryggsäck (låna?) rätt tidigt så du verkligen får gå in båda två. Öka gärna vikten i ryggsäcken eftersom. Vilka skor du skall köpa finns det massor av trådar här på utsidan om så det är ingen större ide att jag ger några större råd eftersom det annars bara blir en sko-tråd till.
Sen ryggsäckens storlek. Här kommer jag att få massor av mothugg men jag anser att det är bättre att köpa en stor ryggsäck och packa allt i än att köpa en liten ryggsäck och hänga halva packningen på utsidan. Och hur stor ryggsäcken skall vara beror då också på om du skall gå tälttur eller stugtur, om du går så du kan proviantera under turen eller måste ha med dig allt från starten, hur länge du går, om hunden skall klövjas eller om du skall bära all hundmat också etc etc. Skall du gå ensam och bära allt inkl tält anser jag att du skall satsa på ungefär 80 liter även om nu många kommer att säga att 65 liter räcker. Skall du gå stugtur kan du säkert gå med 50-65 liter. Frågan är bara om du nu går stugtur och sen vill gå tälttur - skall du då byta ryggsäck eller skall du köpa en nog stor redan från början? Ramsäck eller mjukis - även om jag själv fortfarande är lite sugen på en ramrygga så är det nog bara en mjukis som gäller om man inte skall bära extremt tunga bördor. Oavsett om du köper eller lånar säck så se till att du vet hu du skall packa säcken och hur du skall ställa in den eller rättare sagt hur du skall ändra inställningarna. Du kommer knappast att ha samma inställningar på säcken hela vandringen.
Skall du laga maten så är ett kök (och kastruller) rätt bra att ha och även om jag själv envisas med ett flytande-bränsle-kök så skulle jag köpa gasolkök men självklart är ett Trangia fortfarande gångbart.
Liggunderlag har också stötts och blötts massor av gånger och även om jag själv har ett Thermarest så är jag ingen större fantast. Personligen funderar jag på att gå tillbaka till cellplastunderlag och då kanske av typen z-rest eller liknande.
Sovsäckar samma sak där. Dunsäckar lättare, dyrare och känsligare för fukt.
Regnställ. Ett måste och själv är jag totalt såld på ITAB's packaway som är lätt, fungerar bra och framförallt är mycket stadigare än jag i min vildaste fantasi hade kunnat föreställa mig.
Underställ. Ett underställ kan behövas även på sommaren om inte annat för att slippa frysa när du sover. Bomull är bara att glömma. Syntet eller ett tunt ylle och själv har jag valt bort syntet för det tunna yllestället.
Sen när det gäller hunden så handlar det om att ta långa promenader för att stärka tassarna och såklart få upp konditionen (om det nu är ett problem). Jag har med mig tass-skydd, tass-salva och ett extra avklippt liggunderlag som jag lägger på tvären i tältet. I övrigt inget extra för hunden. Som koppel använder jag ett flexikoppel. Om hunden skall vara kopplad eller ej finns också många diskussioner men om du inte är 200% säker på att din hund är ren-ren så är det bara koppel som gäller. Hundar verkar ha en konstig förmåga att attraheras extra av renarnas doft.
Försök låna så mycket som möjligt från början för vilka grejor du vill ha kommer du själv underfund med efter ett par vandringar och det brukar ändra sig. Försök läsa andra människors packlistor och tänk på att det första misstaget du kommer att göra är att ta med dig för mycket från början.
Sen vart du skall gå. Tja vill du högt upp i norrland så anser jag med en dåres envishet att Kungsleden Abisko-Nikkaluokta eller Vakkotavara (eller tvärtom) är en idealisk OCH vacker första tur. Stugor för proviantering och/eller torkning av kläder hela vägen. Mycket folk ifall något skulle hända (vilket gud förbjude). Tänk dock på att om du skall gå med hund så är den inte välkommen i alla nationalparker.
Och som avslutning (på det här inlägget...) önskar jag dig god tur och välkommen ut.