Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg

Har ni något tips på fin fjällvandring för mig och en 9-åring dit vi kan åka med tåg från södra Sverige, som lämpar sig för tält, 3-5 dagars vandring med etapper om ca 1 mil om dagen, i början av juni?

Jämtland

Jämtland blir det självklara svaret - ända tills jag läser tidpunkten. Början av juni är det nog inga fjäll som lämpar sig för vandring med barn, om ens för någon. (Sagt med reservation för Dalafjällen som jag inte alls är bekant med.)

Men om tidpunkten kan förskjutas så hade jag åkt tåg t Undersåker, sen vidare till Vallbo/Vålådalen som startpunkt och gått i området som kallas Vålådalsfyrkanten, dvs kring Lunndörren, Vålåstugan, Stensdalen. Planerar själv för en tälttur här med 7-åriga barnbarnet, men första veckan i juli.

Annat Jämtlandsalternativ är ju att starta vid Storulvåns fjällstation (tåg t Duved och sen Wänseth buss). Men även där är början av juni för blött eller t.o.m snö kvar.
/Cecilia

Kanske Vålådalen....

Hejsan,

Var faktiskt uppe i just Vålådalen i början av Juni sommaren för två år sedan. Och med på turen var vår lilla grabb som då bara var 6 månader. Men precis som hittills i år var det en kall inledning på sommaren det året så vi hoppade helt och hållet över att sova i tält och gick in till Stensdalen där vi sov ett par nätter istället.

Nu är det lite väl tidigt att veta hur det ser ut där uppe om 3 veckor i runda slängar, men kollar man in webb-kameran (http://www.webbkameror.se/webbkameror/valadalen/index.php), så är det i alla fall snöfritt nere i själva Vålådalen.

Så min gissning är att det åtminstone kommer vara möjligt att ta sig fram utan allt för stora problem nere i skogen. Hur mycket snö det sen finns kvar uppe på kalfjället/fjällbjörkskogen beror på hur vädret utvecklar sig.

Vad det gäller Dalafjällen skulle jag säga att våren och snösmältningen är ännu senare där i år. Pga de höga fjällen i Norge är klimatet klart bistrare ner mot Rogen/Grövelsjön än runt Vålådalen och det har fallit mer snö där den här vintern.

/ Stefan

risk för snö, kyla och mycket vatten.

Kanske skulle passa bättre med Höga Kusten? Skuleskogens nationalpark entre syd mot Tärnättholmarna osv?

Skuleskogen borde funka bra med lite kikande på grottor och lätt klättring, för en 9åring. Tåg till Härnösand eller Ö-vik. Både gratis stugor och tältplatser finns. Min dotter gillade klättringen/vandringen upp på Slåttdalsberget.

Tyvärr skulle jag nog säga att början av juni är för kallt och blött för att ge sig ut och vandra med en 9-åring i sällskapet. Sommaren är någon månad efter i fjällvärlden jämfört med södra Sverige rent generellt. Samt med tanke på vädret vi har just nu kan det dra sig ännu längre fram med kylan och snösmältningen i år...

Vandring och övernattningar blir så mycket roligare om man har det lagom varmt och hyffsat torrt större delen av tiden (om man bortser från natten, då kan det bli riktigt kallt oavsett tid på året men med rätt utrusning är det inget problem).

Så om du har möjlighet att ta det en månad senare så öppnar hela norra Sverige upp sitt landskap för vandring. Tips är utöver Jämtlandsområdet och Höga kusten så säger jag även norra Härjedalen med Funäsfjällsområdet.

HEJ

Jag har/har haft samma idéer med min sjuåring. Har kollat på Nipfjället och Städjan, tittat mycket på snöstatistik mm. Och då har det möjligt ut...

...men...

...så kollar jag här http://www.webbkameror.se/skidkameror/index.php och då är det mycket snö kvar. Visserligen fläckvis men det kommer att vara blött.

Så jag funderar vidare. Kanske ska man söka sig ut mot kusten kanske...?

Sonfjället kanske, jag var där i slutet på maj förra året och det var bara några små snö fält på nordvästra sidan annars var det bart.

Har dok inte koll på snöläget i år.

Härjedalingen kör buss linje från Stockholm till Hede & Hedeviken och det borde gå att ordna transport därifrån via campingarna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg