Vandring Joutenheimen nå´t för medelmåtta

Hej !

Jag funderar på att åka till norge och bestiga deras två högsta toppar, efter en 8 år sen sist jag vandrade ska jag snöra på mig kängorna igen.
Min fråga är om det är för krävande för mig och min fästmö som är helt grön på området ?
Vi tränar båda två så fysiken finns nog.
/Tack på förhand
Per

Tjena!

Inga problem alls - var själv uppe på Glittertind i fjol. Det är ingte alls svårt att bestiga, har iofs inte vart uppe på Galdhöpiggen. Jotunheimen erbjuder fin vandring även får tokiga svenskar med tält =)

hej

Galdhöpigen är inte heller några problem men min pappa som är 50 tyckte att det var lite små tungt på slutet...

..

..kommer precis från glittertind med omgivningar... på väg upp mot toppen mötte jag många barnfamiljer..så för en "medelmåtta" borde det inte vara svårt...
galdhöpiggen fick jag ge upp pga dåligt väder.. så det har jag inga erfarenheter av...

Inga problem

Jag har själv varit i Jotunheimen några ggr 3-4. Glittertind är inga problem. Där är det vandring hela vägen upp. Det är det i och för sig på Galdhöpiggen också men sista biten som sagt är lite tuff. Man kan "tror jag" även gå via glaciären på nordsidan upp. Dock bör detta göras med guide och säkerhetsutrustning.

Men för en vanlig svensson skall det gå att ta sig upp på båda topparna. På galdhöpiggen fins faktiskt också en toppstuga att vila i. =)

Hoppas att detta var till någon tröst. Själv skall jag åka upp till Kebne och vandra ensam i en vecka.

Hare gött

Uffe

ett tips:

Jotunheimen är MYCKET mer än toppar!
Har varit där tre gånger, en gång ordentligt, två som
avslutning på turer i anslutande områden
och nu är det dags igen, på till stor del andra stigar
än förut och med tält.

il C.

Precis kommit hem efter 10 dagar i Jotunheimsområdet,kan ju säga att,i mitt tycke,så var Galdhöpiggen en baggis..Från Juvasshytta(ca 1800 m.ö.h.)var där familjer med 5-6 åriga barn som gick upp till toppen..Kostnaden därifrån låg på 80 Nkr,men då var det replag på 35-45 pers.Vi var ett gäng som fick tag på en annan guide(Skjåk Rafting)kostade visserligen lite mer,men då fick vi sele istället för bara repet bundit runt bröstet,o slapp gå i det stora lämmeltåget,som höll lågt tempo..
Från Spiterstulen är det ingen glaciärvandring,så där behöver du inte ha guide,men det är en lite längre tur,fler höjdmeter..
Annars kan jag rekommendera Sognfjellet,o speciellt då området runt Krossbu...
Där har du flera fina toppar som låter sig bestigas utan klättring,såsom vackra Store Smörstabbtind(2208m),Veslefjelltind(2157m) eller varför inte hoppa på en guidad tur från Krossbu(400 Nkr) till Storebjörn(2222m)
Go' tur!

Jag var ett par dagar i Jotunheimen nu under sommaren och var upp på Galdhöpiggen. En annan tur som var fin var över Besseggen, som finns i sydöstra Jotunheimen. Det är en endagstur om man först åker båt och sedan går tillbaka (eller tvärt om). Tyvärr lite mycket folk, men det var riktigt vackert. Enligt turbeskrivningar ska det ta 6 timmar att gå, för oss tog det drygt sju timmar inklusive en längre matrast och ett par korta. Jag tror att det går att sova och äta i Memurubu (tror jag det hette) där båten lägger till.

God tur!
/Karin

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg