Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor.

Nja, sambon har 15 år i branschen som djursjukvårdare och nylig 3-årig utbildning på SLU i Skara och hon håller nog inte med (jag vet att det finns många skolor men hon är väldigt emot överdrivet användande av kortison och antibiotika m.m.). Dessutom är hunden grymt noga med pälsen så han slickar sig alltid torr och ren så myggmedel på pälsen känns inte OK. Då vi bott/bor i Stockholm så är det enda vi använt Scalibor halsband för fästingar och det funkar men tycker nog att det påverkar pälsen som direkt blir mattare. Hellre det än fästingar som han får direkt utan halsband, testat i flera omgångar.

PS. Jervehiet (järvlyan) som säcken heter finns på https://jerven.secure.flexiweb.no/ men man beställer via svensk åf. Köpes via http://trapperprodukter.trezer.com/index.php?main_page=index&zenid=c0224edc0787f6e62fe29153aecc1052

Påsen ser fin ut!! Lät väldigt bra ur smutssynpunkt också :)

Du vet att man kan använda myggmedel på hundar? Förutom att du kan använda samma preparat som till dig själv, så finns det ju alla apotekets medel för hundar som i vissa fall tar både fästingar & insekter.

Det kan ju utan vidare ligga runt nollan & lite under.
Hundtäcket på ÖB kostar runt en hundring & är lättare än en filt, teddyfodrad insida & täckjacksutsida, ett tips bara.
Glöm inte spraymyggmedel till hunden, de lider mer av mygg & knott än vad vi gör. Hoppas ni får en fin tur!

När vi låg i tält o de va 5 minusgrader hade jag med liggunderlag till hunden. Till augusti kommer hon ligga mellan våra ben på liggunderlag (vi e 2 som ska vandra). Men då kan jag ta med en mjuk filt också som värmer lite extra. Sen kan man ju hoppas att det inte ska bli så kallt som 5 minus.
Mvh/Martin

Nu finns det ju inte antibiotika & kortison i myggmedel, så din sambo kan vara lugn.

Mygga natural går utmärkt att använda på hundar plus att det finns myggmedel speciellt framtagna för hundar & andra djur. Det som fungerar på hästar fungerar också på hundar.
De är alltså inte farliga även om hunden tvättar sig.
Enklast är ju att prova lite försiktigt innan ni reser, så ni ser om hunden får några överkänslighetsreaktioner.

Om din hund är känslig mot scalibor så kan du ju använda spoton lr frontline. Funkar lika bra men innehåller andra verksamma ämnen.

Min skola säger att det är alldeles för många som låter sina hundar bli sönderbitna av myggor & knott, betten syns ju inte i pälsen..
Men så länge du är medveten om problemet så ser du förhoppningsvis till att hunden mår bra, men tänk på att knott gärna sitter i ansiktet på hunden, de går ju på ögon & öron.

Nja, sambon har 15 år i branschen som djursjukvårdare och nylig 3-årig utbildning på SLU i Skara och hon håller nog inte med (jag vet att det finns många skolor men hon är väldigt emot överdrivet användande av kortison och antibiotika m.m.). Dessutom är hunden grymt noga med pälsen så han slickar sig alltid torr och ren så myggmedel på pälsen känns inte OK. Då vi bott/bor i Stockholm så är det enda vi använt Scalibor halsband för fästingar och det funkar men tycker nog att det påverkar pälsen som direkt blir mattare. Hellre det än fästingar som han får direkt utan halsband, testat i flera omgångar.

PS. Jervehiet (järvlyan) som säcken heter finns på https://jerven.secure.flexiweb.no/ men man beställer via svensk åf. Köpes via http://trapperprodukter.trezer.com/index.php?main_page=index&zenid=c0224edc0787f6e62fe29153aecc1052

Angående första så skrev jag inte att antibiotika och kortison finns i myggmedel. Det var mer allmänt att folk tror att det är undermedel, bl.a. att man fixar huggormsbett med kortison (ökar risken för dödlighet enligt nya rön, man ger antiserum för >2000 kr/dos istället) och skiter i antibiotikaresistens á la Hongkong där jag varit. Man hinner knappt in på sjukhus innan man har en pillerkarta i näven.

Däremot så pratade jag med henne precis och hon var inte så skeptisk till myggmedel som jag ville minnas kontra att slippa myggbett. Våran hund har lite tunt på buk och ljumskar så det är där det eventuellt behövs men vi har haft tur med mygg på alla turer senaste 3 åren, ofta kalfjäll i Jämtland, Västerbotten och Norrbotten och här i Sthlm finns det ju inte en mygga. Kan garantera att den här Gordon Settern och alla de gråhundar hon växt upp med har fått mat, torrt och värme osv. före alla andra på älgjakt m.m. (enligt hennes farsa). Läste just om Natural och det låter ju vettigare än vanliga Mygga.

Både bra och dåligt nog så har han hängande öron så de klarar han och även ansiktet men det har hänt nån enstaka gång att han blivit biten på buken. Får ta med Natural för om en månad bär det till fjälls för lite fiske. Till ripjaktspremiären brukar myggen för det mesta ha kolat vippen.

Nu finns det ju inte antibiotika & kortison i myggmedel, så din sambo kan vara lugn.

Mygga natural går utmärkt att använda på hundar plus att det finns myggmedel speciellt framtagna för hundar & andra djur. Det som fungerar på hästar fungerar också på hundar.
De är alltså inte farliga även om hunden tvättar sig.
Enklast är ju att prova lite försiktigt innan ni reser, så ni ser om hunden får några överkänslighetsreaktioner.

Om din hund är känslig mot scalibor så kan du ju använda spoton lr frontline. Funkar lika bra men innehåller andra verksamma ämnen.

Min skola säger att det är alldeles för många som låter sina hundar bli sönderbitna av myggor & knott, betten syns ju inte i pälsen..
Men så länge du är medveten om problemet så ser du förhoppningsvis till att hunden mår bra, men tänk på att knott gärna sitter i ansiktet på hunden, de går ju på ögon & öron.

Det gjorde du förstås inte, sorry.

Min hund blev huggormsbiten i fjol, & då fick hon - ingenting! Veterinären kollade bara hjärtverksamhet & temp, så blev jag hemskickad med en förmaning om noggrann övervakning i 48 h. Jag frågade om antiserum, men hon sa att nuförtiden medicinerar man inte mot ormbett. Hunden överlevde iaf, så det slutade bra.

Så skönt att sambon inte är helt avig mot myggmedel :) Men visst ska man vara försiktig & kolla upp vad det är för medel man använder överlag, både på sig själ & på djuren.

Ha en god tur!

Angående första så skrev jag inte att antibiotika och kortison finns i myggmedel. Det var mer allmänt att folk tror att det är undermedel, bl.a. att man fixar huggormsbett med kortison (ökar risken för dödlighet enligt nya rön, man ger antiserum för >2000 kr/dos istället) och skiter i antibiotikaresistens á la Hongkong där jag varit. Man hinner knappt in på sjukhus innan man har en pillerkarta i näven.

Däremot så pratade jag med henne precis och hon var inte så skeptisk till myggmedel som jag ville minnas kontra att slippa myggbett. Våran hund har lite tunt på buk och ljumskar så det är där det eventuellt behövs men vi har haft tur med mygg på alla turer senaste 3 åren, ofta kalfjäll i Jämtland, Västerbotten och Norrbotten och här i Sthlm finns det ju inte en mygga. Kan garantera att den här Gordon Settern och alla de gråhundar hon växt upp med har fått mat, torrt och värme osv. före alla andra på älgjakt m.m. (enligt hennes farsa). Läste just om Natural och det låter ju vettigare än vanliga Mygga.

Både bra och dåligt nog så har han hängande öron så de klarar han och även ansiktet men det har hänt nån enstaka gång att han blivit biten på buken. Får ta med Natural för om en månad bär det till fjälls för lite fiske. Till ripjaktspremiären brukar myggen för det mesta ha kolat vippen.

Ingen fara. Fy fasen, det är en mardröm det där med ormar! Har läst och hört att de oftast blir bitna i nos/ansikte och kan svullna upp till oigenkännelighet. Det verkar vara otroligt olika inom djurvården. Vissa kliniker skickar sina veterinärer och sköterskor på vidareutbildning löpande medan andra bara jobbar på och gör "som man alltid gjort" och vad värre är, lär nya i branschen hur saker och ting ligger till.

Min hund blev biten i ena framtassen av 2 ormar. Naturligtvis söndag em, så fick åka t djursjukhuset & betala 2800:- för att de skulle lyssna på hennes hjärta..

Trots att hon var 10 år gammal & trots extragiftiga ormar (tidig vår) så fick hon ingen större svullnad. Jag såg att hon stod & tittade på något med huvudet på sned, gick dit & fick syn på 2 arga ormar som vaggade & fräste.. Såg aldrig att de bitit henne, men vände & gick hemåt för säkerhets skull. Efter 10 minuter började hon fradga & hässja, så då blev det bråttom till sjukan.

Har sett ormbitna valpar, & deras huvuden svullnade upp som ballonger. De fick serum & klarade sig tack & lov!

Förstår att en hund tycker att det ser omåttligt kul ut när en orm ställer sig upp & vaggar & väser, de verkar inte alls ta det som en varningssignal.

Jo, att hitta en veterinär som det känns tryggt att gå till är inte alltid så lätt, billigast är inte alltid bäst..

Ingen fara. Fy fasen, det är en mardröm det där med ormar! Har läst och hört att de oftast blir bitna i nos/ansikte och kan svullna upp till oigenkännelighet. Det verkar vara otroligt olika inom djurvården. Vissa kliniker skickar sina veterinärer och sköterskor på vidareutbildning löpande medan andra bara jobbar på och gör "som man alltid gjort" och vad värre är, lär nya i branschen hur saker och ting ligger till.

Vår Golden har faktiskt blivit biten 2 ggr av huggorm. En gång hemma i skåne. En gång på semester i småland. Bägge gånger har veterinär gett serum. Både Helsingborgs djursjukhus och Kalmar djursjukhus har gett serum. Jag tror de kollar på hur hjärtverksamheten påverkas av bettet. Kan vara olika från hund till hund. Hon har blivit rätt svullen, bägge betten i nosen. Man tycker synd om henne, för det är nog en rejäl smärta som de har av det. Hoppas det inte ska behöva hända fler gånger bara. Hon var 4 år efter det andra bettet, nu är hon 6 år.
Mvh/Martin

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
zeromaker Vandring i Härjedalen, Jämtland Fjällvandring 0
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
Kicki_86 Tips på vandring i Jämtland Fjällvandring 7
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
ConZec Tips på bra nybörjarled, Jämtland (Vandring+Fiske) Fjällvandring 0
jmariana Vandring Jämtland Fjällvandring 2
fredolund Förutsättning för vandring i Jämtland Fjällvandring 6
zeromaker Vandring i Jämtland Fjällvandring 2
Vandring i norra Jämtland? Fjällvandring 1
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg