Vandring i USA-Canada

Skall åka till USA närmare bestämt Boston i sommar och vill ge mig ut och vandra lite. Antingen i Nordöstra USA eller sydöstra Canada. Är det någon som har några tipps på vad man inte får missa och vad man skall undvika. Vill inte gå på en asfalterad väg och checka in hos parkvakterna två gånger om dagen... Har stor erfarenhet av nordiska fjäll. Misstänker att det är Canada nån stans jag vill.

Tack på förhand
/David

På amerikanska sidan finns White Mountains i New Hampshire och Adirondacks i New York. Båda har massor av 1-5 dagars turer, men man kan nog kroka till vägvalet och få till en 30-dagarstur utan att se asfalt. Leta i http://www.google.com på adirondacks, mt washington, white mountains så hittar du massor av tips.
Mt Washington (i white mountains) är högsta toppen i nordöstra USA på nästan 2000m, men är mest känd för sitt extrema väder. De har världsrekordet i vind (drygt 100m/s) och ligger stadigt i topp på årsmedelvind i USA. Så om du vill testa ditt tält ...
Adirondacks har 46 toppar högre än 1100m och högsta är 1500m (www.adk46r.org).

New Hampshire är en pärla!

Jag kan också rekommendera White Mountains. Det finns väldigt mycket leder där och väljer man det som ligger en bit från de stora vägarna är det inte överdrivet med folk och det går att gå många dagar utan asfalt under kängorna. Området är grönt med mycket skog, det ligger ju ganska långt söderut så trädgränsen är högt upp. Det finns några fina kamvandringar över trädgränsen, annars är det främst vandring i blandskog.

Mt Washington skulle jag låta bli om jag fick göra om den dagen i mitt liv. Mycket folk på stigen och när jag väl stack upp huvudet över kanten till topplatån så var där folkhorder, bilar, ett gigantiskt turistkomplex och till och med ett ångtåg! Inte någon naturupplevelse direkt.

Det finns gott om guideböcker på plats och Appalachian Mountain Club är behjälpliga med info. För dagsturer till udda natur&djur-upplevelser är boken "Northern New England: Vermont, New Hampshire, and Maine (The Smithsonian Guides to Natural America)" ovärdelig!

Ha en trevlig resa!

/Linda

Det är bara att hålla med: Adirondacks och White Mountains. Det finns också ett ställe uppe i Maine, Baxter State Park där det inte är så mycket folk (man släpper bara in ett visst antal i parken) och där det är en nästan arktiskt klimat när man kommer upp lite i höjd.

Tänk dock på följande: många leder i USA tillåter inte camping var som helst utan bara på "designated" campground. I dessa områden kan man behöva boka plats ganska långt innan, även om du är långt, långt, borta från allmän väg...... Om du väljer att åka till en National Forest, the White Mountains i New Hampshire, så tror jag att du klarar dig från detta problem.

Hör gärna av dig via e-mail om du vill veta mera.

Samma tips1

dolip; sa:
Skall åka till USA närmare bestämt Boston i sommar och vill ge mig ut och vandra lite. Antingen i Nordöstra USA eller sydöstra Canada. Är det någon som har några tipps på vad man inte får missa och vad man skall undvika. Vill inte gå på en asfalterad väg och checka in hos parkvakterna två gånger om dagen... Har stor erfarenhet av nordiska fjäll. Misstänker att det är Canada nån stans jag vill.

Tack på förhand
/David

Liksom så många andra vill jag tipsa om White Mountains. Gå upp på toppen av Mt Washington så får du också lite svensk fjällkänsla med stenskravel sista biten :) Bli inte förvånad om det är en massa folk på toppen - det går nämligen en väg och järnväg upp på baksidan av berget (souvenirshop på toppen)! Mer vildmark får du antagligen om du fortsätter vandra på Appalachian trail - du kan knalla ända ner till Georgia på den leden!

Go´ tur!

Hej

Jag skulle vilja föreslå att du testar Appalachian Trail. Det är en av dom längsta lederna i USA och kan erbjuda det mesta. Gör en sökning på Google så hittar du mer om denna trail an någon annan.

Adironbacks är också väldigt trevligt och lite närmare NYC har du också Catskills mountains. Mindre än Adironbacks men fylld av leder som är utmärkta för vadnring eller mtb.

H

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0
camillabacher Vandring i USA Trekking 2
Avbryt Schweiz- Enkel vandring hytt till hytt 4 dagar Trekking 7
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0