Hejsan,
Ett litet tips längs vägen om man vill variera turen lite är att gå upp längs Vakkasjjåhka till Tjoarvek och sen följa Kungsleden ett par km innan ni svänger ner igen mot Teusavagge. Det är mycket sevärd detour, dels är dalgången upp både vacker och ytterst orörd och sen får man som belöning en magisk vy mot Sarek och Akka massiven när man väl är uppe.
Jo det är väl rättså precis samma sträckning som jag beskriver. Att gå över Tjoarvek eller runt (på valfri sida) är ju en smaksak, det är säkert jättefin utsikt däruppe. Bitvis är det dock ganska stenig terräng i dessa trakter så bäst är det nog att bestämma det exakta vägvalet på plats...
Personligen tror jag att ni lätt fixar turen på 5 dagar, men hur långt man går är ju i hög grad individuellt. Själv brukar jag snitta på en16-18 km per dag.
/ Stefan
Det är bra att jag får mothugg, det är ju givetvis väldigt individuellt och för min del får det gärna bli lite filosoferande vid en vacker utsikt och lite småomvägar här och där till intressanta formationer, m.m. så jag är ju inte den snabbaste här i världen... Min rekommendation baserades också på att TS gärna ville göra en topptur upp på Kallaktjåkkå.
Mitt bästa tips till TS blir i vilket fall att anteckna bussavgångstider för både Ritsem och Vakkotavarre på en lapp men sedan låta faktorer som väder, gruppens dagsform, m.m. styra om ni går turen som först planerat eller ej (och oavsett vilket känner er nöjda med resultatet).
Och om vädret är fint och energin finns, ta er tid att knalla upp på första bästa topp som finns i närheten. Ha inte bara siktet inställt på Kallaktjåkkå, det är inte alls säkert att vädret är lika fördelaktigt när ni väl kommer dit.
Mitt sikte var inställt på Vákkastjårro men jag kom aldrig upp dit p.g.a. en kombinationa av att ej hitta lämpligt vadställe (högvatten), lågt molntak och att jag dumt nog hade en tid att passa. Men jag hade en fin tur ändå. Vákkastjårro kan dock vara ett tips till lämplig kvälls- eller sidotur, tror att det är jättefin utsikt därifrån längs Eatnamjohkas dalgång.
Att sitta hemma och planera fjällturer och drömma sig bort är alltid trevligt men man får inse att turen i slutändan sällan blir exakt som man först planerade.
Sedan skulle det givetvis uppskattas om ni tar er tid att skriva några rader här i tråden efteråt om hur det faktiskt blev!
Ha en riktigt fin tur!