Vandring i november

Hej,
jag är på jakt efter vandringsleder som funkar i mitten/slutet av november - i södra Europa eller annan plats.

Jag har tidigare vandrat en del i de svenska fjällen och skulle gärna hitta leder där jag kan vandra 4-5 dagar och bo på vandrarhem/stugor/liknande.

Om ngn har några tips får ni gärna skriva här. Jag funderar lite på Spanien men tror att det kanske kan vara lite kallt i november. Annars tipsar folk om Madeira och Kanarieöarna men där verkar det mest vara frågan om att bli bussad runt mellan olika dagstursleder.

Södra Spanien

Hej,
Södra Spanien dvs. Andalusien är definitivt inte för kallt i november - december utan klimatmässigt rätt lika en svensk sommar (fast mindre regn).

Du hittar gott om vandringsleder i Sierra Nevada och i Sierra de Las Nieves.

Du har inga problem med att hitta enklare hotell, vandrarhem eller enkla härbärge. Framförallt i Sierra Nevada, jag föreslår Lanjaron i Alpujarras som utgångspunkt. Däremot kan du glömma stugor, sånt finns inte i Medelhavsländerna.

Nordsidan av Sierra Nevada kan man enkelt nå från Granada (tåg från Malaga) och sydsidan med Alpujarras dalen från Malaga (buss). Sydsidan är att föredra vid denna årstiden. Sierra de las Nieves når man enklast med tåget till Ronda från Malaga.

Eftersom Malaga har en internationell flygplats med regelbunden trafik till Arlanda, Landvetter (Göteborg) och Kastrup, så är det enkelt att komma till. Väl på Malaga flygplats så är det bara att ta pendeltåget in till Malaga Maria Zambrano (tåg och busstation). Pendeltåget går 2 i timmen och det tar bara några få minuter in.

Soliga hälsningar från Mijas Costa,
Jonny

Tack

Hej, och tack för tipsen!
blev lite sugen på att gå från Alpujarra. Hittade lite info på nätet om en led som heter GR7. Vet någon ngt om den? Hittade en sajt där de bokar hotell, kör en prylar och fixar kartor för 500 kr dagen. Egentligen vill jag bara ha en karta, hotell kan man ju fixa på plats och planen är förstås att bära min egen packning.

några tips?

Andalusien

är fint men på högre höjder i Sierra Nevada kan det vara snö i november/december. Så det kan vara bra att ha lite varmare klädsel än kortbyxor.

Jag har varit med familjen i Nerja vid kusten ca 50 km öster om Malaga ett par gånger på hösten jättefina dagsvandringar och cykelturer. Finns gott om böcker med vandringsbeskrivningar. Antar att det går att beställa någon av dessa böcker och förstås kartor via nätet.

Thure

Alpujarras

Hej
Jag vandrade i Las Alpujarras för några år sedan i slutet av februari och skall dit igen i mitten av november. Förra gången hade jag Capileira som bas. Byn ligger högt upp på sluttningen mot Sierra Nevada med en fantastisk utsikt. Från Capileira finns det flera leder att gå, en del av dem finns med i Sunflower books ”Andalucia, car tours and walks. En fin rundtur på 21 km går upp i dalen mot Mulhacen för att sedan vända tillbaka ner mot byarna i dalen. Vackra vyer. Det tar lite tid att ta sig till Capiliera men från Granada går det tre bussar om dagen. Turlistor på bussar i Alpujarras hittar du här, http://www.alsa.es/portal/site/Alsa. Välj Routes & Schedules och sedan Regional Services i Andalucia. I Capileira finns en hel del pensionat och vandrarhem och många bra restauranger.
I november kommer jag att gå GR7 från Capileira till Nigüelas. Det finns ganska bra beskrivning över leden här http://casa-rural-el-paraje.blogspot.com/2010/04/gr7-long-distance-footpath-through.html. Ett annat bra ställe att vandra på under vinterhalvåret är Mallorca. Finns många bra leder och trevlig övernattning på små pensionat, kloster och hotell. Det krävs lite planerande om man inte har bil men det går alltid att ta sig fram med hjälp av taxi och liftning om det inte går någon buss.
Buen viaje!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg