Ok låt mig förtydliga lite, snö går ju inte att undvika däremot har jag ej utrustning såsom snöskor/skidor vilket gör att jag tänkte försöka hålla mig relativt sydligt.
Med den snö som kan förväntas första v i Nov klarar man sig väl med skalplagg, fleece, vandringkängor osv eller måste man gå på dunjacka, vinterkängor, dubbla säckar osv.
Jag är relativ nybörjare förutom jägartjänst i Norrland med 100 fältdygn men jag är inte så van med civil vandring så att säga.
Problemet är att du inte kan förvänta dig ngt med säkerhet. På fjället kan det vara så mycket snö att du står till midjan och inte kommer någonstans utan skidor/motsvarande. Det kan också vara helt snöfritt, vädergudarna bestämmer. Men sannolikheten för skidföre även i de sydliga fjällen är betydligt större än motsatsen...i november är det nomalt skidföre eller åtminstone tillräckligt mycket snö för att det ska vara besvärligt att gå, även om det kan vara lokala variationer. Första veckan är dock besvärlig att förutsäga, helt klart...
Temperaturmässigt...Ta Fulufjäll i Dalarna som exempel. Temp är under nollan normalt, hur mycket beror på lokala förhållanden. Fulufjäll liksom Transtrandsområdet och Grövelsjön har inlandsklimat, medelvärdet för lägsta temperaturen i november ligger på ca minus 9 grader vilket är ungefär samma som t ex Arvidsjaur. Dippar det kan det alltså bli betydligt kallare. Det kan också vara varmare såklart. Tempmässigt liknar det dock mer lappland än Stockholm...tänk VU så hamnar du rätt .
Mvh,
//J