Hej!
Vi tänkte vandra i Skarvheimen i sommar med en liten tre månaders bebis. Rutten är preliminärt Finse- Geiterygg-Kongshelleren-Iungdalen-Sttorestölen.
Du som har gått denna, kan man lita på norrmännens tidsuppskattning (4-5h per etapp). Är det extremt kuperat eller tror du man fixar det med ett litet barn?
Tacksam för svar,
Björn
Hej Björn,
Jo, det är kuperat och en del stigning -- mellan Finse och Geiteryggen varierar det mellan ca. 1100 till 1700 möh. Dock upplevde jag det inte så våldsamt, men det har nog mest att göra med vad man är van vid. Fläckvis med snö att gå över -- kan vara halt. Vid Kongshelleren är det mycket stenigt, så minst en stav och långsamt tempo rekommenderas! Mot Iungsdalen är det kraftigt uppåt, sedan ganska snällt ner mot hyttan. Väldigt fin utsikt hela vägen längs Iungsdalen. Storestölen känner jag inte.
Skulle jag själv gå där med en bebis..? Tveksamt, kanske inte så mycket för att det är kuperat, men framförallt för att det bitvis är stenigt och snöpartier att gå över. Att falla omkull vill jag inte ens tänka på.
Vandringstiden är rimlig om man går hyttetur, dvs utan tält och allt vad det innebär. Lägg på 1-2 timmar för tyngre packning och längre/fler pauser.
Hoppas det hjälper något. Skulle nog säga att det i första hand har mest att göra med hur vana ni är och hur mycket ni bär på; har ni varit i fjällen mycket är det nog inga problem om ni tar det försiktigt. Är ni nybörjare skulle jag nog fundera på en snällare sträcka... Bifogar lite bilder så ni får en uppfattning.
Bilagor
Senast ändrad: