Det lät väldigt intressant, ska läsa på mer om detta.
Det var länge sedan jag var i krokarna men då fanns en del coola orter som öludeniz, olympos och butterfly valley.
Tummen upp på detta tips. The Lycian Way är fantastisk fin. Jag gick förvisso i oktober, men upplevelsen är nog bra även på våren.
Jag gick hela leden förra året. Från slutet av maj till början av juli. Totalt 48 dagar. De flesta som går hela leden verkar behöva en månad. Ska jag göra den igen kommer det att ta två månader. Det finns så mycket att se, ruiner, mysiga byar, bergs och kustvyer, bra bad samt härliga campingplatser i skogen. Men det är några saker som kan vara bra att känna till...
Bästa säsong är mars-maj och september-november. Jag tyckte dock att juni var helt okej även om det börjar bli i varmaste laget.
Vatten är oftast en bristvara mellan byarna så ska man tälta i skogen lär man bära det med sig så att det räcker över natten. Mellan Belören (strax ovanför Demre) och Finike finns det inget vatten alls och den sträckan kräver normalt två övernattningar.
Med papperskartor är leden ofta svår att hitta. Det går men tar tid då den är för dåligt markerad. Det löser man genom att ladda ner gps-koordinaterna för leden. De går att köpa om man googlar lite. Folk som körde den varianten hittade mycket bättre.
Man går ofta genom snåriga vassa buskar och långbyxor är därför att rekommendera. Beror visserligen på hur känslig man är och vilka sträckor man går men de sämsta partierna är inte skoj i shorts.
Av samma anledning bör man nog undvika uppblåsbara liggunderlag. Efter några dagar på leden har man taggar lite överallt i både tält och ryggsäck.
Det finns mycket orm i området. Jag såg totalt 15 ormar på min tur. Så när man går där det är lite smalt med dålig sikt är det bra om man väsnas ordentligt. Jag slog ofta mina vandrarstavar mot olika stenar.
Går man hela leden från Ovacik till Geyikbayiri så blir det 42 mil ungefär. Leden anges som längre än så på många sajter men det finns ofta vägval att göra, A eller B, och de sajterna har räknat in båda varianterna i ledens totallängd.
Jag skrev en blogg från leden som kanske kan vara till hjälp om någon vill planera en tur där. Det är totalt 6 storys bara att bläddra framåt...
http://www.magnushedstrom.com/nr-418/
Gas köper man lämpligen på Tibet Outdoor i Antalya.
//Magnus H.