Beredd på vad
armgren; sa:
Hej!
Vi ska vandra i borgafjäll i nästa vecka, nån som vandrat där? Vi tänkte gå Borgafjäll-Slipskistugan-Raukasjö-Borgafjäll.
Vi är aktiva människor (+hund) men rookisar på fjällvandring. Vi vill ha en skön tur & har därför tänkt låta det ta 2-3övernattningar, vilket ju borde vara lugnt?
Vad tror ni om det? Andra tips i borgafjällsområdet? Tips till rookisar i övrigt??
Tack!
Hej Karin!
Jag har gått den turen du beskriver. Har inte kartan framför mig just nu, men minns att vi gick leden mot NV över ganska blöta myrar, parallellt med ett vattendrag, för att efter ett par km korsa vattendraget som kommer från Störjen. Det skulle enligt min karta funnits en bro, men den fanns inte. Förmodligen hade den förstörts vid islossningen och brutits sönder och inte blivit ersatt. Vi fick vada, det gick bra för det var väldigt lite vatten, men det kan vara beredd på ett tidigt vad på den här vandringen.
Vi gick en stig upp mot Fetsjön och den var stundtals mycket svår att följa. Så håll koll på exakt var ni är och använd kompass så går det ändå. Det finns fina tältplatser vid just Fetsjön. Dagen därpå gick vi till Slipsickenstugorna, ca 20 km. Var beredd på hård västlig vind, den gör iofs inte så mycket om den inte bär på regn, eller snöblandat... ;-D
Det finns en renvaktarstuga på vägen vid en av sjöarna som var öppen och i fint skick.
Ett tips är att starta andra dagen tidigt, för det tar sin tid att gå den längsta etappen dag två och det är trevligt om man inte kommer mitt i natten till Slipsickenstugorna och väcker de som redan lagt sig för natten.
Annars är det en fin tur och förmodligen kommer ni inte möta någon förrän i Slipsickenstugorna och de har oftast gått från andra hållet, från Stekenjokk.
God tur!
Christer