Vandring i Argentina

Vi funderar på ett par veckors semester i Argentina i november. Nån som har erfarenhet av trekking där?

Spektakulära områden? Regler kring tältande o dyl?

Jag var där förra vintern. Det finns massor av fantastisk vandring. Jag kan tipsa om:

Mendoza-området. Höga ander, stark och brännande sol. Här ligger bland annat Aconcagua. Även om man inte vill bestiga Aconcagua är vandringen upp till baslägret vild och spektakulär. Den är dock rätt krävande, bland annat eftersom den till stor del görs på >3500 m (baslägret 4300m). Dessutom är det varmt och långt mellan ställen med drickbart vatten. I Mendoza skall man dessutom dricka vin och äta kött.

Bariloche. Norra Patagonien. Ser nästan ut som Sverige, men med bokskog istället för granskog. Själva stadens byggnadsstil är någon form av alp-bastard (svårt att beskriva, men det är charmigt). Ett område som argentinarna själva turistar mycket i. Bergen är inte lika höga, det finns massor av äventyr att göra som ridning, forsränning, vandring, fiske, etc. Här finns även fantastisk choklad och glass.

Parque Nacional Los Glaciares. Södra Patagonien. Här finns de berömda och enormt spektakulära bergen Fitz Roy och Cerro Torre samt några häftiga glaciärer (bl.a. Upsalaglaciären, Otto Nordenskiöld var där och upptäckte för drygt hundra år sedan). Vandringen är enkel och reglerad, man måste campa på särskilda platser och stigarna är väl upptrampade. Man kan även bo på vandrarhem och nå alla sevärdheter på dagsutflykter. Vädret är ökänt, stilla havs-stormarna dundrar rakt på så man bör räkna med regn.

Ushuaia tycker jag är lite överskattat, det är världens sydligaste stad, och det får man nertryckt i halsen av hundratals turistfällor. Den lilla nationalparken är inte så mycket att hurra för i jämförelse med naturområdena i Bariloche och P.N. Los Glaciares. Men visst, det är många som inte delar min uppfattning.

Har ni tre veckor skulle jag i första hand rekommendera Bariloche och P.N. Los Glaciares. Mendozaområdet är också jättetrevligt men den höga höjden kan förta lite av upplevelsen om man inte har tid att acklimatisera sig. Generellt gäller att det är lätt att vandra, och att det inte är dyrt om man vill gå i grupp med guide eller bo i hyttor. Kartorna är dock usla. Gasburkar, ren bensin och utrustning av helt OK kvalitet går att få tag på, dock ej frystorkad mat. Strövtåg i Buenos Aires skall heller inte glömmas... Skicka gärna ett mail om du har frågor.

Ta även en sväng över...

...till Chile och ta dig igenom nationalparken Torres del Paine som ligger nere i Patagonien. Otroligt vackert och blir så kämpigt som man gör det (man kan ta långa eller korta rundor 2- 9 dagar). Mitt bästa tips! Du kan åka buss över från Argentina - kostar ingenting nästan... Väl värt en trip - något av det vildaste jag sett på länge. Campa precis nedanför en glaciär, gå under kondorerna, kämpa dig igenom iskallt spöregn och blås av stigen med full packning.
Och kartorna är verkligen värdelösa!
Ha det fantastiskt!

vinter

Utan att veta något om Argentina specifikt tänkte jag bara påpeka att det är vinter där nu. Det kanske ni redan tänkt på. Vandring på höga höjder och i södra delen av landet kan kanske bli svårt denna årstid. Men det finns säkert en massa andra vandringar och aktiviteter som går att företa ändå.
Hare
/Daniel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg