Jag var där förra vintern. Det finns massor av fantastisk vandring. Jag kan tipsa om:
Mendoza-området. Höga ander, stark och brännande sol. Här ligger bland annat Aconcagua. Även om man inte vill bestiga Aconcagua är vandringen upp till baslägret vild och spektakulär. Den är dock rätt krävande, bland annat eftersom den till stor del görs på >3500 m (baslägret 4300m). Dessutom är det varmt och långt mellan ställen med drickbart vatten. I Mendoza skall man dessutom dricka vin och äta kött.
Bariloche. Norra Patagonien. Ser nästan ut som Sverige, men med bokskog istället för granskog. Själva stadens byggnadsstil är någon form av alp-bastard (svårt att beskriva, men det är charmigt). Ett område som argentinarna själva turistar mycket i. Bergen är inte lika höga, det finns massor av äventyr att göra som ridning, forsränning, vandring, fiske, etc. Här finns även fantastisk choklad och glass.
Parque Nacional Los Glaciares. Södra Patagonien. Här finns de berömda och enormt spektakulära bergen Fitz Roy och Cerro Torre samt några häftiga glaciärer (bl.a. Upsalaglaciären, Otto Nordenskiöld var där och upptäckte för drygt hundra år sedan). Vandringen är enkel och reglerad, man måste campa på särskilda platser och stigarna är väl upptrampade. Man kan även bo på vandrarhem och nå alla sevärdheter på dagsutflykter. Vädret är ökänt, stilla havs-stormarna dundrar rakt på så man bör räkna med regn.
Ushuaia tycker jag är lite överskattat, det är världens sydligaste stad, och det får man nertryckt i halsen av hundratals turistfällor. Den lilla nationalparken är inte så mycket att hurra för i jämförelse med naturområdena i Bariloche och P.N. Los Glaciares. Men visst, det är många som inte delar min uppfattning.
Har ni tre veckor skulle jag i första hand rekommendera Bariloche och P.N. Los Glaciares. Mendozaområdet är också jättetrevligt men den höga höjden kan förta lite av upplevelsen om man inte har tid att acklimatisera sig. Generellt gäller att det är lätt att vandra, och att det inte är dyrt om man vill gå i grupp med guide eller bo i hyttor. Kartorna är dock usla. Gasburkar, ren bensin och utrustning av helt OK kvalitet går att få tag på, dock ej frystorkad mat. Strövtåg i Buenos Aires skall heller inte glömmas... Skicka gärna ett mail om du har frågor.