Vandring & Fiske längs Kungsleden

Hej allesammans!
Jag är en tjej på snart 23 fyllda år som i början av Augusti skall bege mig på min första fjällvandring. Det är jag och min storebror som ska göra denna upplevelse tillsammans. Vi har tänkt fiska en del, så min fråga lyder: Vilka sjöar längs Kungsleden är med fiskekort tillåtna att fiska i? Finns det någon karta man kan skåda?
Jag undrar även om ni vet någon led som skulle passa oss? Vi har tänkt bo i tält under de 7 dagar vandringen skall äga rum. Vi både är i bra fysik men detta är som sagt första gången vi ska göra något sådant då naturen alltid har varit ett stort intresse för oss, men vi är nybörjare ut av denna typ av naturligt äventyr.
Tanken att komma bort från stadens brus och testa på att leva ett med naturen och andas den friska luften som finns där uppe har lockats länge och nu är längtan enorm. Förhoppningsvis kommer vi göra detta till en tradition vi kommer utföra årligen och få många härliga minnen tillsammans.

Tacksam för svar angående mina frågor.
Vänliga hälsningar Ebba

Om det är norra Kungsleden (Abisko med avstickare till Nikkaloukta) ni tänker gå så är den sträckan inte idealisk för vandring+fiske. Generellt är det få vatten som är tillåtna för fiske plus mycket glaciärsmältvatten i vattendragen vilket inte fisken uppskattar. Jag brukar själv alltid ha med mig fiskeprylar på vandring, men går jag den sträckan lämnar jag spöna hemma:(.
Vill ni vandra och fiska samt följa en välmarkerad led är Padjelantaleden ett mycket bättre alternativ än norra Kungsleden.

Tack för era svar! Om 3 veckor smäller det.

Jag läste att leden är ca 15 mil lång och att den tar cirka 10 dagar att vandra. Då det är första gången vi ska testa på detta skulle vi vilja gå en kortare sträcka, runt 5-6 mil utslaget på en vecka.
Har ni förslag på var vi kan börja och avsluta vandringen? Det skulle ju vara ett plus om det fanns schysst fiskevatten längs den sträckan.

Kommer vandringen påverkas av att det kanske är älgjakt då? Det vill säga om den har börjat?

Tacksam för svar!
Hälsningar Ebba

Tack för era svar! Om 3 veckor smäller det.

Jag läste att leden är ca 15 mil lång och att den tar cirka 10 dagar att vandra. Då det är första gången vi ska testa på detta skulle vi vilja gå en kortare sträcka, runt 5-6 mil utslaget på en vecka.
Har ni förslag på var vi kan börja och avsluta vandringen? Det skulle ju vara ett plus om det fanns schysst fiskevatten längs den sträckan.

Kommer vandringen påverkas av att det kanske är älgjakt då? Det vill säga om den har börjat?

Tacksam för svar!
Hälsningar Ebba

Ett bra tips är Padjelantaleden från Kvikkjokk till Staloloukta, 82km/5 dagar. Bra fiske med kort utmed leden. Flyg helikopter tillbaka till Kvikkjokk (Fiskeflyg har reguljära turer på sträckan).

Västerbotten

Hej !

Just hemkommen från 6 dagrars vandring mellan Ammarnäs och Hemavan. Tog ca 6 dagar, med måttligt tempo. Mycket bra fiske nära leden, vissa sträckor. Har även gått mellan Abisko och Nikka men där måste men gå en bra sträcka frän leden om man ska få någon fisk. Har även varit efter padjelantaladen och vandrat och fiskat. Hyfsat fiske även där.

Sträckan mellan Ammarnäs och Hemavan är för övrigt en bra och trevlig vandring.

Hej igen!
Nu har vi bokat resan upp, vi följer din rekommendation Raki och vandrar sträckan Ammarnäs - Hemavan.
Vi har beställt kartan: Ammarnäs - Hemavan från Naturkompaniet. Då vi inte vet hur pass bra kartläsare vi är funderar vi även på att köpa en GPS. Den heter Garmin eTrex 20. Det ska följa med en baskarta i den. Tror ni att det räcker med den, eller måste vi köpa till friluftskarta till den?

Vi är hjärtligt tacksamma över era svar!

Vänliga hälsningar Ebba

Friluftskartan ger bytydlig bättre visning på höjdmarkwringar osv, du får en enklarerillvaro med kartan tror jag. Enklare planering av rutter mm. Etrex 30 har även barometrisk höjdmötare.

//Thomas

...mobile

Hemma igen

Förra måndagen åkte vi upp till Ammarnäs och började vandringen på tisdagen. Kom i mål i söndags och anlände till hemstaden igår.

Vilken upplevelse! Har aldrig varit med om något liknande förut, naturen och omgivningen var hur vacker som helst!

Jag längtar redan efter nästa års fjällvandring. Det känns som en lång tid kvar, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Jag vill tacka er som har engagerat och svarat på mina frågor samt kommit med tips, tack så hjärtligt mycket!

En recension med bilder dyker upp så småningom för den som är intresserad.

Hälsningar Ebba

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
MattiasJakobsson Vandring fiske Lierne/Sörli Norge Fjällvandring 0
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
never Vandring och fiske runt kautokeino? Fjällvandring 0
bahlgren8 Kombitur vandring & fiske Fjällvandring 5
fr3dr1k Lättillgängligt ställe för vandring och fiske? Fjällvandring 4
Markus Sjöberg Inspirationsfilm, Vandring/fiske m.m i Femundsmarka national park 2012 Fjällvandring 20
svebban Vandring/fiske Børgefjell Fjällvandring 7
Cajmon Vandring i Funäsfjällen Fjällvandring 0
Petter11 Vandring och fiske i juli Fjällvandring 1
bernekorn Vandring, fiske och avkoppling i Norge Fjällvandring 7
-vickan- Tegefjäll/Åre - Bra Fiske /Kanot/Vandring? Fjällvandring 2
Björn A vandring och fiske Fjällvandring 4
Dorsander Vandring och fiske Fjällvandring 1
tsd rygga+säck+underlag+tält för fiske och vandring Fjällvandring 11
ConZec Tips på bra nybörjarled, Jämtland (Vandring+Fiske) Fjällvandring 0
misenos Vandring, lite fiske och toppbestigning i Norge Fjällvandring 0
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg