Vandrarkängor

crazy; sa:
Själv har jag köpt ett liknande par som heter Magnum Superforce (heter elite idag) som jag tänkte prova på årets vandring. Helt annan komform än de gamla Lundhagarna.

Å det vet vi hur bra det går med dina nya superkängor... hehehe

Näää, snåla aldrig ur på pjukk, köpa bra kängor som passar din fot utan att fundera på priset.. M90 funkar dför vissa men är inte tillverkad för vandring utan som en skydds och arbetssko för det militära. Titta på tillverkare som är experter på sitt område och välj därefter.. Lundhag, Meindel, Scarpa med flera..

Anklar

Bra stöd för anklarna = viktigast eftersom du inte kommer sätta foten rakt en enda gång i blockstensterrängen.

Går man på lederna och inte allt för mycket över ca 1000 möh är ett par kängor med höga skaft, typ Lundhags, bra. Då klarar man också de flesta vad man kan råka ut för utan att behöva snöra av sig eller ta till andra speciallösningar.

Ska man knata omkring mycket på högre höjd kan det vara skönare med ett par stabilare kängor, typ Meindl. Men också med Lundhagsvarianten är det inga problem att ge sig på en och annan toppbestigning i området.

Det finns också stabila kängor med höga skaft, men de tycker jag blir för styva för att vara riktigt bekväma.

Men i slutändan är det en fråga vad som passar ens fötter bäst. Prova ordentligt, helst med packning och i lutning. De ofodrade Lundhagskängorna med dubbla sockor.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg