Hej Peter,
tyngden pà en kánga beroro ju pà en del olika faktorer, men störst andel i vikten har nog oftast yttersulan. Andra faktorer är mängd material och typ av material i ovanläder, foder etc,
Kängbranchen utveklas just nu i riktning mot allt lättare kängor, högre transpiration etc. (en suma: "högre komfort"). Balansgângen är ibland svâr mellan att fà kängorna láttare och att samtidigt bibehâlla stabilitet, livslángd etc pà kángorna, fr.a vad gáller ovandelen.
Det kommer dock mer och mer intresanta lösningar pà att fà yttersulorna láttare utan att det inverkar pà dess funktion (hâllbarhet, grepp etc), och áven börjar det komma láttviktssulor med klack dárbak för att fà pà ett halvautomastikt stegjärn. Dâ ska du kunna fà en bra "allround-känga" pà ca 1,5 Kg (tror jag).
Vad gáller det dár att prova kángor, sà hàller jag med om att man bör ha ett par viktiga kontrollpunkter som ska uppfyllas, men därutöver sâ tror jag, till skillnad fràn dig, att man i en valsituation ska lita ganska mycket pà det s.k. "första intrycket".
Med vánliga hálsningar
El Malindo