Vandrarkängor

Hej!
Jag har ett par Meindl Borneo Lady hemma för provning. Blir lite osäker på storleken och hur mycket strumpor jag ska ha i dessa. De ska användas för lätt vandring i vår- sommar och höstväderlek. Kan någon ge mig ett litet tips?
 
Tunna sockar

Hej!!!

Jag brukar personligen ha två par tunna sockar
i mina kängor.
Har faktiskt också provat att ha ett par
lite tjockare sockar som skulle vara anpassade
till gore-tex kängor, jag tror märket var bridgedale,
eller nått sånt, dom vet säkert där du har tänkt köpa
skorna, och dom var också bra, men två par tunna sockar
har jag kört med i flera år.
Ha det bra
MvH Pär
 
Nár man provar vandrarkángor bör man vara uppmárksam pà följande viktiga punkter:

1: Allmänt: klipp tànaglarna! Tánk även pà att foten sväller när man gàr, sà det básta ár att prova kángorna sent pà dagen. naturligtvis áven viktigt att prova med de strumpor och eventuella special-fotbáddar etc. som man tánker anvánda ute i skog och mark.

2. Tâutrymme: Det bör finnas gott om plats för tàrna: dels bör det inte trycka längs sidorna, och dels bör man ha ca 1 cm fritt utrymme mellan stortàn och skons slut. Detta för att tàrna inte ska mosas nár man gàr nedför branter och foten trycks framât. Man kan kolla detta nár man provar genom att skjyuta fram târna till skons slut innan man knyter skon. I detta láge ska man kunna fà ned pekfingret mellan hälen och skon. Gàr inte det är skon för liten. Fâr man ned betydligt mer án bara ett finger sà ár skon förmodligen för stor.

2: Hälen: När man knytit ât och gàr runt med skon (framât, uppàt, nedàt) bör hälen inte röra sig alls i sidled, och inte mer án ett par mm. i höjdled (helst inte alls).

3: Foten i sig bör sitta stadigt i kángan och inte "flyta runt" inne i densamma, dock utan att det klámmer och kánns obehagligt.

Funkar inte detta för dig just med den modell du valt, sà prova vidare med andra modeller. Det finns mànga olika typer av fötter (breda, smala, höga, lâga etc), och de seriösa kángtillverkarna tillverkar dárfór ocksà kángor med olika láster.
Det är dárför ocksà viktigt att du inte stirra dig blind pà "din storlek". Detta ár inte matematiskt eller precist, utan bara en vágledning. Beroende pà fabrikant och áven modell hos samma fabrikant med med annan läst sà kan det variera med upp till tvâ storlekar.


Lycka till!

Mvh/Mats



[Ändrat av malindo 2003-01-06 kl 20:43]
 
Två

Mitt tips är två sockor/strumpor, med hjälp av det undviker du skavsår. Istället för att foten (huden) glider mot sockan/strumpan glider sockorna/strupmorna mot varandra. Använd inte någon som helst bomull.

Jag använder ett par hyfsat tunna syntet strumpor och sedan ett par tjocka sockor året runt. Låter kanske varmt, men det blir inte speciellt varmt. Jag har experimenterat med olika varianter och kommit fram till denna kombination. Mina tjcoka är Tiagas socka, lite ull och syntet.

Anders
 
jag är kanske pervers

men det finns nog ingen utrustningsdetalj jag lägger ned
så lite tid och uppmärksamhet på som skor. Oftast blir det
impulsköp, nästan alltid utomlands, efter avslutad tur.
Jag kollar mest hurdan sulan är. Sen har jag olika
krav kontinentalt eller nordiskt, numera, eftersom
jag har stegjärn med utomlands. Av de sex par jag använt
den senate femton åren har jag fortfarande tre i behåll.

När det gäller passform verkar det viktigaste vara att skorna
inte sitter för nätt. De behöver inte alls sitta vansinnigt
stadigt, har det
visat sig! Strumpor; jag använder mest ett par relativt tunna
knickersstrumpor; som jag kompletterar med något
av mina vanliga par ankelsockor, av det enkla skälet
att strumpor slits i hälen. Trivs inte med att ha för
tjockt på fötterna när jag vandrar.

På sistone har jag börjat grubbla över om 1.5 kg kängor
är det bästa man kan ha på fötterna vid bergsvandring.
Mina kontinentala pjuck är rentav tyngre, och jag känner
av det på knepiga passager.
 
Re: jag är kanske pervers

pehac@mai.liu.se; sa:
men det finns nog ingen utrustningsdetalj jag lägger ned
så lite tid och uppmärksamhet på som skor. Oftast blir det
impulsköp, nästan alltid utomlands, efter avslutad tur.

På sistone har jag börjat grubbla över om 1.5 kg kängor
är det bästa man kan ha på fötterna vid bergsvandring.
Mina kontinentala pjuck är rentav tyngre, och jag känner
av det på knepiga passager.
Det finns folk som köper kángor pà impuls och det finns de som provar och provar och aldrig verkar hitta det som passar dem. Jag har fortfarande inte lyckats förstà om det beror pà att folk har olika kánsliga fötter, eller om det helt enkelt beror pà skillnader i allmán lággning (vissa har svàrare att fatta beslut án andra etc)

Jag har dock sett folk som med olycklig min provat sig fram med olika modeller och fabrikat, och som plötsligt helt ándrat uppsyn (och formligen strâlar!)nár de slutligen fàtt pà sig en modell och storlek som passar just dem. Jag vidhàller dárför att det kan löna sig att prova sig vidare om man vid första försöket inte hittar det som passar .

Ang vikten: Peter: väger dina kángor 1,5 kg paret eller varje sko fór sig (3 kg / par)? Om det sistnämda ár fallet sà finns det naturligtvis láttare alternativt; gáller det förstnámda sà kan du komma ned nàgra hekto, men inte sà mycket mer om du vill ha nàgorlunda stegjárnsfasta doningar..

Mvh /Mats




[Ändrat av malindo 2003-01-06 kl 22:25]
 
tunga skor

Mats,

mitt fjällpar väger 1.5 kg, mitt stegjärnsfasta nästan 2.
Lite fånigt. Jag har använt stegjärn två gånger,
i Pyreneerna - då var snön så hård att jag inte ens kunde
sparka hål i den. Att sätta på trassliga stegjärn kan
vara ett elände i brant terräng, så jag gick över till snabba varianten,
som jag hittills aldrig behövt använda. Urvalet av skor
minskar f ö drastiskt!

Att prova skor kan vara oerhört förvirrande. När man använder
dem i verkligheten lägger man märke till egenskaper man
inte anade. Man bör ha några enkla kriterier och kolla
om skorna uppfyller dem och bry sig mindre om den bedrägliga
känslan.

il C.
 
Hej Peter,

tyngden pà en kánga beroro ju pà en del olika faktorer, men störst andel i vikten har nog oftast yttersulan. Andra faktorer är mängd material och typ av material i ovanläder, foder etc,

Kängbranchen utveklas just nu i riktning mot allt lättare kängor, högre transpiration etc. (en suma: "högre komfort"). Balansgângen är ibland svâr mellan att fà kängorna láttare och att samtidigt bibehâlla stabilitet, livslángd etc pà kángorna, fr.a vad gáller ovandelen.

Det kommer dock mer och mer intresanta lösningar pà att fà yttersulorna láttare utan att det inverkar pà dess funktion (hâllbarhet, grepp etc), och áven börjar det komma láttviktssulor med klack dárbak för att fà pà ett halvautomastikt stegjärn. Dâ ska du kunna fà en bra "allround-känga" pà ca 1,5 Kg (tror jag).

Vad gáller det dár att prova kángor, sà hàller jag med om att man bör ha ett par viktiga kontrollpunkter som ska uppfyllas, men därutöver sâ tror jag, till skillnad fràn dig, att man i en valsituation ska lita ganska mycket pà det s.k. "första intrycket".

Med vánliga hálsningar


El Malindo
 
affären

hej på er ..

Jag skall oxå köpa kängor nu, så jag gick till en sportaffär med inriktning och specialitet friluftsliv (vet ej om man får göra reklam här). Fördelen med det är att man får professionell hjälp och stöd samt att man får prova och gå runt med kängorna på. Tror inte på postorder köp vi sådana produkter.

Själv funderar jagpå ett par Meindl Performance eller iland pro Mycket svårt val vill jag säga.
 
Re: affären

da_flower; sa:
Jag skall oxå köpa kängor nu, så jag gick till en sportaffär med inriktning och specialitet friluftsliv (vet ej om man får göra reklam här). Fördelen med det är att man får professionell hjälp och stöd samt att man får prova och gå runt med kängorna på. Tror inte på postorder köp vi sådana produkter.

Nej det är ju bra att det finns sådana affärer, även om det eg inte finns någon svensk affär med riktigt bra utbud! När man sedan har provat kängan i affären kan man ju köpa den billigare på nätet (åtminstonde 500 kr billigare för tex Meindl).
 
Stödja bra support

Tycker det är lite elakt mot affären och de som lägger ner sin själ i att ha bra support. Jag anser att om man vill utnytja en affärs resurser för att prova och få råd. Då skall man oxå köpa den där. Hur skall de annars ha råd att ha den supporten och kunnigheten som man faktiskt vill ha.

Köpa på nätet kan man göra men då får man ta de nackdelar som följer med. Att det är billigare på nätet är just att de slipper ha sådan service som en välsorterad butik måste ha

//johan - köper i affär
 
Re: Stödja bra support

da_flower; sa:
Tycker det är lite elakt mot affären och de som lägger ner sin själ i att ha bra support. Jag anser att om man vill utnytja en affärs resurser för att prova och få råd. Då skall man oxå köpa den där. Hur skall de annars ha råd att ha den supporten och kunnigheten som man faktiskt vill ha.

Köpa på nätet kan man göra men då får man ta de nackdelar som följer med. Att det är billigare på nätet är just att de slipper ha sådan service som en välsorterad butik måste ha

//johan - köper i affär

De flesta svenska affärer har ingen som hellst support eller kunnighet (med några FÅ undantag). Dessutom har tex Globetrotter både nätförsäljning och välsorterade butiker. Svenska butiker måste lära sig att europa är en marknad. Det kommer bli ännu mera uppenbart när det kommer 10 nya länder i EU och man kan handla utan tull från tex Tjeckien och Slovakien

http://sportrysy.sk/hp.HTM
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
broberg.marcus Billiga vandrarkängor Fjällvandring 19
Labben Spanska vandrarkängor? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg