Vandrarkängor

Om du nu prångt vill ha läder/goretex så tycker jag att de nya meindlkängorna med hög gummikant (Dovre 3000, Himalaya?)verkar bättre än Island Pro. Själv skor jag mig med ett par Lundhags Prof. High ;-), men mina vänner använder meindl av varierande modeller. MGN på deras kängor är att den lilla gummigkanten som förbinder sulan med själva kängan, har börjat släppa. Samt att dom slits hårt på lädret farmme vid tårna, vilket den nya höra gummikanten borde avhjälpa.

Eh, vad vet jag. Jag är ju bara en enkel simpel lekman.

Re: Re: Re: Jag är nöjd med Garamount

utter; sa:
olaola; sa:
Menar du Garmont, så hittade jag bara några med Gore-Tex, som verkade bra (jag hittade inte Garmont Picos):
- Garmont Tower GTX
- Garmont Strata GTX

Skinn, Gore-Tex eller både och?
[Ändrat av olaola 2002-12-19 kl 14:43]

Jag har också ett par Garmont Picos II
http://www.garmont.com/uk/outdoor.html?v=72

De är skinnfodrade utan Gor-Tex membran. Jag föredrar kängor utan Gor-Tex-membran.

Lysande!

Om jag har förstått rätt, så verkar Garmont Picos II vara en bra investering.

Re: Re: Re: Re: Jag är nöjd med Garamount

olaola; sa:
Lysande!

Om jag har förstått rätt, så verkar Garmont Picos II vara en bra investering.

Tja jag hör också till gruppen mycket nöjda Picos II-användare.

Kort sagt, så skall du låta ditt tänkta användningsområde bestämma modellen (Stövlar/cellgummi/GTX/läder/etc).
Välj sedan det märke som sitter bäst på just din fot.

Garmont

jag inföskafade ett par Garmont syncroII GTX kängor i höstas.De få gånger jag har andvänt dem så har jag inte ångrat mig,men det där med att gtx värmer vill jag inte hålla med om(stod stilla i cirka 5timmar)tappade känseln i tårna ganska fort.

Det finns olika Gore-tex foder. Skillnaden bestâr främst i vilka material de olika laminaten är tillverkade av, och hur mànga laminat man använder.

Det som ár lika för all Gore-Tex foder är att de tack vare Gore-Tex membranet är vattentäta, vindtäta, mmen att de trots detta släpper igenom vattenânga.

beroeedne pà laminatuppbyggnaden finns det sedan som sagt skillnader: vissa Gore-Tex foder är gjorda för att transpirera mer (GTX XCR); andra för att vara extra slitstarka (Ultimate), andra för att vara extra varma (GTX Duratherm)etc. Det finns en hel katalog med olika varianter.

Det vanligaste GTX fodret som används i skor har dock inga speciella termiska egenskaper. För att hâlla fötterna varma bör man under den kalla àrstiden ha ett par varma strumpor. Membranet eller fodret är alltsà i sig inte "värmande".

Vissa klagar dock pà att de blir varma under den varma ârstiden.

Mvh /Mats

Finn fem fel!

I diskussion har förekommit påståenden som stabila kängor, vriststabila mm, allt detta står för tunga kängor och för att få stabila vrister så bör du gå i knölig terräng med lätta kängor och träna dina vrister.
Om du skall gå/klättra på is så behöver du segjärnsfasta sulor. Dylika skor är tunga, stela i sulan och obekväma att gå i!
Kängor är det som åstadkommer flest skoskav och mest fotskador. Tunga kängor kan skada dina knä och höftleder.
Tex matrial låter som världens åttonde underverk men är det inte! I skor som böjs i flera leder för varje steg är det riktigt dåligt ofta! Eftersom de flesta tex-membramen är av plast så tål de dåligt hög temperatur, det blir oftast väl varmt vid torkning i fält! Membramen har dåliga böjegenskaper! Mellan membranen och lädret så ruttnar lädret lätt.
I det våta och kalla skandinaviska klimatet så fungera ofodrade kängor bäst! Gärna kombinerade med gummistövlar när det blir riktigt vått!
Skall du trivas med dina kängor så bör de vara välpassande, lätta och ofodrade. Tulipanaros finns tyvärr inte.

Go tur

Johan K

Jag fann nog mer än fem fel!

Johankse:

var det inte lite väl mânga generaliseringar där?

Kängindustrin har utvecklats en hel del under de sista âren, exempelvis vad gäller vikt och komfort. Vidare finns numer stegjärnsfasta kängor som är riktigt "bekväma" att gâ i tack vare sin kurvade sula. etc etc

Dessutom är det vál som sâ att bara för att du tycker att ovanstâeende är korrekt för dig, det inte behöver vara den allenarâdande sanningen för alla. Kängor är ju nàgor alldeles otroligt individuellt.

GOD JUL!

mvh /Mats

[Ändrat av malindo 2002-12-20 kl 18:07]

Egenskaper

God fortsättning Mats!

Men bara för att något utvecklas så blir det inte automatiskt bättre.
Skor med hår på fungerar fortfarande bäst i sträng kyla!
Lätta moderna kängor som jag köpt och fått har haft så tunn sula så att sulmönstret känns genom innersulan. Med andra ord helt oanvändbara! När ovanlädertråden multnar av nära G-texbelaget blir tyvärr även fodrade kängor oanvändbara.
Medan gammeldags enkla ofodrade kängor torkar snabbt och går och går.
Min vän ortopeden hävdar att vristfastheten är en funktion i fotleden, men givetvis är ett par styva kängor vristfastare, även om jag inte skulle vilja gå på skrå i dem. Än mindre försöka torka dem utomhus på en natt!
Så de som är nöjda med fodrade kängor är att grattulera och de som helst går i ofodrade trivs i dem. Du det finns en massa som går i gummistövlar och det funkar för dem!
Klätterskor och iskängor faller ju utanför det här ämnet.
Men visst, kängor är mycket personligt och det är först ett par mil utanför vägarna som du är riktigt säker på om du och dina nya vandrarkängor passar ihop!

Go tur

Johan K

[Ändrat av johankse 2003-01-04 kl 08:45]

Re: Egenskaper

God fortsättning själv, Johan. Själv har jag i âr upplevt mitt livs första jul utan att fà en enda julklapp, sà förmodligen har jag inte varit sà snáll som jag borde! Sátter nu min förhoppning till De Tre Vise Männen, vilka är de som har presentansvaret hár i Spanien, och vilka faktiskt kommer ikväll. Spännande!

Vad gäller ditt inlágg sà är som sagt det básta att làta var man bli lycklig pà sin fason, utan att bli upprörd över det.

Dock tycker jag väl fortfarande att du generalisrerar lite vál mycket och skulle därför bara vilja kommentera nedanstàende lite grand:

"Men bara för att något utvecklas så blir det inte automatiskt bättre."

Nej,men ibland händer det!!

"Skor med hår på fungerar fortfarande bäst i sträng kyla!"

Är mycket möjligt, och har aldrig ifràgasagts! Men det finns áven kángor utan "hâr pâ" som funkar i kyla. Viktigt áven vilken socka man anvánder!

"Lätta moderna kängor som jag köpt och fått har haft så tunn sula så att sulmönstret känns genom innersulan. Med andra ord helt oanvändbara!"

Skulle vara interesant att veta vilka slags lätta moderna kángor detta har varit? Jag kan försäkra att seriösa kängtillverkare inte har "râd" att tillverka och sálja kángor som ár oanvánbara. Vill du jámföra dina "gamla hederliga" kángor med "nya moderna kángor" sà màste du ju jämföra tillverkare i samma kvalitets-kategori, prisklass etc!

"När ovanlädertråden multnar av nära G-texbelaget blir tyvärr även fodrade kängor oanvändbara."

Vet inte vad du menar; men vad det än vara mânde, kan jag sákert statitstikt bevisa att detta problem är ytterst ovanligt och inte bör anvándas som generellt argument!

"Medan gammeldags enkla ofodrade kängor torkar snabbt och går och går."

Jag kan försäkra att mina "nya moderna kängor" ocksâ gâr och gâr! Detta är alltsà, fór att avsluta, icke en egenskap förbehàllna "gammeldags enkla ofodrade" kángor!

"Men visst, kängor är mycket personligt och det är först ett par mil utanför vägarna som du är riktigt säker på om du och dina nya vandrarkängor passar ihop!"

Hel rätt!

Go tur sjálv!

Mats

Mer ved i brasan - Jörnkängan såklar!

olaola; sa:
Jag undrar vilka vandrarkängor som är bra, billiga och funkar både sommar som vinter?
Ojoj.. visste du att en fråga som denna är som att lägga ved på elden. Jag skall lägga på min vedklabbe. Om du vill ha en lätt, mjuk och bekväm känga köp JÖRNKÄNGAN Med två par strumpor klarar du dig även på vintern. Finns i många modeller, fodrad, utan näbb, även med hårdare sula och läpp för skidåkning, ej bra för vandring. Men man kan inte få allt? Ring 0916-101 21 och snacka med någon som vet ännu bättre. // Roland

Meindl Glockner

Jag har testat kängor ofodrade och fodrade med och utan Gore-tex. Jag känner ingen värme skillnad på de fodrade kängorna värmemässigt men naturligtvis på de ofodrade kontra de fodrade. Jag föredrar Gore-tex kängor gjorda för tuffare vandring som Meindl Glockner(performancehög med högt uppdragen gummikant. C-klassad) Perfekt i Sarek!!
Gore-tex är ju ett varunamn som garanterar dig att du skall vara torr i deras produkter(det står så på labeln!!) är du inte det så reklamera! Allmänna reklamationsregler gäller... upp till 2 år efter inköp samt giltigt kvitto!
Ett stort problem är att försäljare ofta rekomenderar fel känga för användningsområdet! Läs på!!!

Jag vill köpa ett par performance eller iland pro,, visste inte om dessa glockner .. Jag skall vandra kungsleden i sommar (men vill även kunna gå en riktigt var sommar dag och en kall vinternatt med skorna) är glockner ett bra alternativ då ???

_// johan

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg