• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandrarkängor

Ett förslag

Min kompis köpte ett par kängor från Grube i Tyskland. Dessa provade han i köket hemma hos sig i ca 3 minuter. Bara så att allt kändes rätt. Storleken hade han tidigare provat ut i butik i Sverige.

Nästa gång han tog på sig dessa kängor var i Abisko precis innan vi började gå Kungsleden 11 mil till Nikkaluokta. Han fick inget skoskav och är mycket nöjd med kängorna! Detta "ingångssätt" för ett par kängor är kanske inte att rekommendera, men det säger en del om dem.

Kängorna var ett par Meindl Island Pro.

Mvh Martin

För fodrade kängor så anpassar sig inte kängan efter foten, det enda man behöver göra är att anpassa så att man får lagom tjocka sockor i kängorna. Då fungerar det bra att använda dem direkt. Sedan har det ingen betydelse vad det är för märke på kängan.

tack...

..för alla tips! Särskilt till Mats o co, visste inte att det fanns så många märken :).

Men frågan la jag under tjejforumet eftersom jag tror att det finns en skillnad på tjej- och killfötter. Och att det, som vanligt, när det gäller att köpa friluftsprylar i allmänhet, finns ett större utbud för herrar än damer. Finns det herrmodeller som är ok som tjej att använda?

Så alla tjejer på forumet, vilka kängor skulle ni köpa för en 14 dagars vandring i Nepal!

Givetvis är jag tacksam för era svar oxå killar.

//Jessica

Kángor för damer

Jessica: eftersom jag kan prata om kängor hur mycket som helst sâ behöver du inte tacka, men tack ändà!

Vad gäller dam-modeller i kängbranchen sà kánnetecknas de fr.a. av att vara tillverjade med láster gjorda efter kvinnofotens egenheter. Dessutom brukar dam-modeller gà lángre ned i storlekarna, vara láttare och mer flexibla än "vanliga" kängor. I visssa fall även lite gladare i design och färgval (gäller inte de tyska márkena som kör bruna kopior av sina bruna herr-modeller även för damer).

Oftast passar onekligen dam-modeller báttre pà dam-fötter än vad herr- resp. uni-sex-modeller gör, varför det sákert kan vara en god idé att próva sâdana i första hand.

Dam-modeller brukar igenkánnas av ordet Lady framför modellbeteckningen.

Ta en titt pà http://www.bestard.com/bestard/frmCatalogo.php3?id_tipo=7 sà fâr du se hur det kan se ut (finns dock ej i Sverige).

Med vänliga hálsningar / Mats

hej,
Jag har ett par Garmont som jag gått i i Nepal och på många andra ställen. Tyvärr finns inte den modellen mer (skrev precis ett inlägg på utrustning med fråga var man kan hitta Garmont överhuvudtaget), men den verkar lite lik en modell som heter Syncro II som skall finnas nu. Min var iallfall jätteskön från första dagen, en låg, lätt modell, vilket räcker bra i Nepal om du inte skall gå någon väldigt avancerad led. Vår guide gick f ö i badtofflor tills det blev snö, då drog han på sig ett par gympadojjor. Badtofflor avråder jag dock bestämt ifrån....

Badtofflor är PERFEKT att gå i. Dock inte hela tiden vid en vandring. Men...att ta på sig framåt aftonen ...är en lisa för själen (foten). Borde medföras i varje packning.

P

badtofflor funkar jättebra för viga stengetter. Själv är jag bara en förklenad stadsbo med svaga vrister, så jag är inte i samma division. Hade regnjacka när det regnade också, hur klent som helst.

Hmmm...jag har oxå regnjacka. Går att kombinera med badtofflor framåt kvällen. Alternativet vore väl paraply...vilket inte låter sig göras vid vandring.
Eller....??

Mvh
P

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dreamteam Vandrarkängor - vad rekommenderar ni? Tjejforum 32

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg