Lundhags syncro high
Jag är inne på min andra uppsättning av Lundhags Syncro High (föregångaren till Jaure) och är överlag nöjd med mina kängor. Valet föll på Syncro därför att de har bredare läst jmf. med Professional High, vilket passar mina fötter bättre. Eftersom jag använder mina kängor dagligen under fältsäsongen, så är det viktigt att det går att torka kängorna relativt fort. Vilket gör att många kängor med membran faller bort... Går jag en heldag på blöt, fuktig myr, så blir mina kängor blöta invändigt oavsett hur jag behandlar mina kängor. Har jag inte tillgång till skotork, kan jag alltid fylla skorna med tidningspapper, så att det går att använda dagen efter. Min erfarenhet är att jag klarar fötterna bättre från skavsår ju torrare jag kan hålla fötterna. Apropå skavsår....jag måste alltid ha dubbla strumpor för att undvika skavsår (kanske bara jag). Jag har tre problem med mina kängor; 1. sömmarna nöts ut på insidan av foten, där skaftet övergår från läder till cell membran. Vilket gör att kängorna börjar läcka. 2. När väl lädret börjar spricka, så börjar det i hälen. Med samma resultat som ovan 3. Läder är ett levande material och när skorna har torka och inte använts på ett längre tag. Då blir dom svår att ta på pga. att de har krympt. I övrigt upplever jag dom som lätta, stabila kängor med bra grepp i sulan.