Vandrare fast på Kebne

Definitivt, personligen hade jag nog inte gått upp efter mitten av september utan ett kök, mat för 3-4 dagar samt någon slags rudimentär shelter som vindsäck eller bivy... de var två, så brutalt mycket väger det faktiskt inte... men, men, lätt att vara efterklok... finns många missar man kan göra.

Jag hade inte tagit med mig skiten du beskriver. Om man siktar på en dagstur i november så är det hastighet och att färdas snabbt och lätt som gäller. Det vill säga att man bara tar med det nödvändigaste. Vad jag tar med mig är en nödfilt (typ aliminiumplast-sak).

Det är lite som att inte ha med sig fallskärm när man flyger, soloklättra, inte ha flythäst, inte ha cykelhjälm.

Jag hade inte tagit med mig skiten du beskriver. Om man siktar på en dagstur i november så är det hastighet och att färdas snabbt och lätt som gäller. Det vill säga att man bara tar med det nödvändigaste. Vad jag tar med mig är en nödfilt (typ aliminiumplast-sak).

Det är lite som att inte ha med sig fallskärm när man flyger, soloklättra, inte ha flythäst, inte ha cykelhjälm.

Var och en gör som de själva bedömer bäst. Så gjorde förstås de som var på toppen nu senast.

Snabbhet är bra, men till Sydtoppen är det ett fåtal som hinner fram och tillbaka under 6 timmar. På 6 timmar hinner mycket hända med vädret, och en nödfilt (eller en outrustad toppstuga) kan ju vara en tillfllykt under ett antal timmar om vädret snabbt blir sämre. Typ +15 m/s och grinigt. Problemet är ju att har man väl stannat för en sådan rast, kan det ju lika gärna ha blivit ytterligare sämre efter rasten, som bättre...
Att ha en nödfilt att tillgå ovanför Björlings eller ovan halva v:a leden för den delen, kan nog kännas lite snålt om det blåser typ 36m/s.

Men som sagt...

Kök med en mellanflaska gas= mindre än 0,5kg
Två frystorkade mål per person och dag = 0,5kg/dag
Vindsäck
Tröja och mössa (det har du väl med dig hoppas jag).

Vad kan det där bli, 3kg?
Det påverkar knappast hastigheten så att det märks.

Kunskap före årstid

" ...
Skönt att allt gick bra men kan kanske ge en tankeställare om att vistelse i högfjällsterräng i november ställer lite andra krav än under de ljusa sommarmånaderna
..."

Kanske folks som ger sig ut borde ta hänsyn till eget förnuft, erfarenhet och kunskap i första hand.
Årstid och väder i andra hand.

Om nu personer som ger sig ut ställer sig frågan - klarar jag eller klarar jag inte detta med min kunskap, min erf, min utrustning och sitt FÖRNUFT, så skulle nog många turer sluta på ett bättre sätt.

Iofs slutade det väl enl många på ett bra sätt.

Då hade nog mången insatser av privatpersoner och av organiserade räddningsinsatser kunnat utgöra en bråkdel av dagens insatser.

Tyvärr kan jag inte riktigt släppa hur korkat detta nu blev med tanke på antal dygn, förnödenhet (Chokladkaka) samt insatser.

Undrar varför dem inte ställde upp på intervju ...
;-)
Dumstrut på.

Att låta sig intervjuas kan jag tänka mig flera anledningar till att man inte gjorde.

Jag kan även tänka mig att det var motiverat att ha efterkloka synpunkter på vad de borde gjort annorlunda.

Jag kan ännu lättare föreställa mig hur många som gör turer som slutar utan några som helst räddningsinsatser eller missöden - men där det saknades den marginal som kanske efterfrågats för denna uppmärksammade tur.

Många kan både vara efterkloka och präktiga i en sån här tråd, medan de har turer och beslut bakom sig som lätt skulle slaktas och förkastas i en tråd som denna.

När det går bra, är det lätt att ta åt sig "ära" för detta, när det till viss del ofta handlar om att ha tur med vädret.

Att lära sig av en händelse som denna är mycket nyttigt, och kanske kan man klappa sig på axeln för att man "fegat ur" nån gång och tagit en lättare väg, eller vänt, när vädret varit lite sämre än man hoppats - men jag skulle inte vilja kasta den första stenen.

Att låta sig intervjuas kan jag tänka mig flera anledningar till att man inte gjorde.

Jag kan även tänka mig att det var motiverat att ha efterkloka synpunkter på vad de borde gjort annorlunda.

Jag kan ännu lättare föreställa mig hur många som gör turer som slutar utan några som helst räddningsinsatser eller missöden - men där det saknades den marginal som kanske efterfrågats för denna uppmärksammade tur.

Många kan både vara efterkloka och präktiga i en sån här tråd, medan de har turer och beslut bakom sig som lätt skulle slaktas och förkastas i en tråd som denna.

När det går bra, är det lätt att ta åt sig "ära" för detta, när det till viss del ofta handlar om att ha tur med vädret.

Att lära sig av en händelse som denna är mycket nyttigt, och kanske kan man klappa sig på axeln för att man "fegat ur" nån gång och tagit en lättare väg, eller vänt, när vädret varit lite sämre än man hoppats - men jag skulle inte vilja kasta den första stenen.

Håller helt med. Glöm inte att vi är över 75 000 medlemmar på "utsidan", dessa herrar kanske är
några som vi träffar på forumet och ger andra goda råd.

Mvh Glenn

...
Att lära sig av en händelse som denna är mycket nyttigt, och kanske kan man klappa sig på axeln för att man "fegat ur" nån gång och tagit en lättare väg, eller vänt, när vädret varit lite sämre än man hoppats - men jag skulle inte vilja kasta den första stenen...

Inge stenkastning - men det vore intressant att veta ur deras synpunkt. I tidningar får man egentligen inte veta så mycket. Det är nog kanske flera faktorer som finns bakom händelsen - erfarenhetsspridning är alltid nyttigt.
Dessa två personer har säkerligen fått en erfarenhet som gör att det förhoppingsvis inte hamnar i samma situation.
Delar man med sig så kan fler personer dra lärdom annat än att man skall tänka på vad man gör och underligt att det hände osv osv.

Så det var mer ur aspekten kunskapsspridning jag tyckte att det kunde vara värdefullt med kunskapsspridning.

Jag kanske är överförsiktig, men när jag i somras/höstas gick från Ritsen via Hukejaure till Kebnekaise fjällstation hade jag tält med mig. Med bra väder, lät packning och inga skador behövs det inte, men vad händer om någon i sällskapet skadar sig? Att lämna någon på fjället utan vindskydd för att skaffa hjälp är inte direkt ett tilltalande alternativ... Eftersom jag kör på principen "better safe than sorrow" förstår jag inte hur man kan bege sig upp på fjället i november utan att ha med sig bensinkök och mat för åtminstone ett par dagar...

När vi kom till Kebnekaise fjällstation i somras/höstas fick jag till och med tipsa ett par blivande toppbestigare om att de kanske borde ha vantar och mössa med sig. Det hade de inte tänkt på...

Vad beträffar de aktuella vandrarna har jag just nu ingen åsikt då jag inte vet vad de har för erfarenhet - de klarade sig ju uppenbarligen, så helt fel kan de inte ha tänkt...

Jag läste nyligen Ad Hoc Rocks och det är fascinerande hur vissa ger sig ut på ganska extensiva expeditioner utan att researcha först. Efter att nästan ha strykit med på Aconcagua lärde sig nämnda herrar dock detta och det gick bra på resten av expeditionerna, men de lärde sig det den hårda vägen.

Läste också om en väldigt seriös svensk expedition till Mount Logan, där de inte hade någon vattenrening med sig alls och blev så magsjuka att de fick avbryta.

Både dessa exempel kanske är fall på innan Utsidan blev den enorma kunskapsdatabas som den är nu men idag finns det verkligen inga bortförklaringar till sådant beteende.

Hmm

Missat en del av dessa händelser. Mycket har sagts och jag instämmer i att det var väl att allt gick bra. Det finns en del att lära. Om nu vi människor har egenskapen att lära.

I övrigt undringar i tva riktningar.
Alpin / Alp, jag trodde det var en fäbod ?
En Chokladkaka pa tva personer under en vecka. Var det Marabou eller Cloetta ?
Och hur ska man tolka det hela ?
Var den sa effektiv att den räckte en vecka eller smakade den sa illa att man behövde en vecka för att äta den?

Alltså det handlar väl om säkerhet per bagage. Som redan sagt går det väl att packa ner det jag föreslog i 2-3 kg totalt. Har absolut ingen aning om vad experterna tycker att man borde packa med sig för nödutrustning till en vintertur på högfjället, då jag är en kass amatör med totalt ett par månaders fjällerfarenhet, men nånting säger mig att oväder är långt ifrån otänkbart, störande immobiliserande oväder som håller i sig flera dagar i sträck torde vara mycket mera otänkbart. Och då keb har en toppstuga utmärkt på kartorna är det ju en fördel att kunna uppehålla sig i den (eller i värsta fall nödsäcken) utan att göra ett ångestfyllt samtal till myndigheterna för räddning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Vilsen vandrare hittar död 3 år senare Säkerhet och räddning 0
tsarpjotyr 40-tal personer "fast" på Kebnekaise Säkerhet och räddning 9
KLAGER Två 20-åriga svenskar suttit fast på en klipphylla i Lofoten nu nedplockade Säkerhet och räddning 4
KLAGER Svenska skridskoåkare fast på isflak på Mjøsa Säkerhet och räddning 3
niklaz Fast på fjället i Hemavan (2013-04-02) Säkerhet och räddning 3
KLAGER Två vilsna fast i kärr i Tyresta Säkerhet och räddning 23
KLAGER 30 Tyskar med flyttlass fast i fors Säkerhet och räddning 5
andreasbjorkman Intervjuserie om fjällsäkerhet på vandring - tips sökes Säkerhet och räddning 1
ogren.johan Kan man nå fjällräddning/polis på radio? Säkerhet och räddning 17
zero.alt Förberedelse på livshotande scenarier på vintertur i Sarek Säkerhet och räddning 18
tango Mammut Barryvox S: Gruppcheck endast via slå av och på? Säkerhet och räddning 9
swimwhizz 14 personer i sjönöd på Måkläppen Säkerhet och räddning 8
Kalle G Fem omkomna på Mt Elbrus (2021-09-23) Säkerhet och räddning 0
israpportör Att lära sig av dödsolyckor på is Säkerhet och räddning 179
Moga Tips på flytande PLB? Säkerhet och räddning 10
dmitrij Säkerhetsläget på Jbel Toubkal Säkerhet och räddning 0
KLAGER En Svensk klättrare har fallit på Lofoten Säkerhet och räddning 3
ulflar Mord på vandringsled... Säkerhet och räddning 4
ulflar Vilsen och död på Appalachian Trail Säkerhet och räddning 11
marieab Ny cykel - tips på lås- och spårutrustning Säkerhet och räddning 8
cake Klättrare skadad på Stetind, någon som vet mer? Säkerhet och räddning 6
thureb Isfiskare drev iväg på flak syd Karlstad Säkerhet och räddning 3
pack Svensk kvinna saknad i Norgefjällen. Var på väg från Abisko till Kautokeino. Säkerhet och räddning 7
KLAGER Fisketurister tältar på militärt övningsfält under granatövning! Säkerhet och räddning 4
Mike C Lavin i öppen backe på skidanläggning. Säkerhet och räddning 7
KLAGER Svensk försvunnen på isländsk glaciär Säkerhet och räddning 7
rotkraft Via Ferrata + klättersele på vandring i Corsica GR20? Säkerhet och räddning 0
Fredrik. Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen") Säkerhet och räddning 75
Bulgakov Incident på ostkammen Säkerhet och räddning 1
desireman Information på plats vid fjällstationen i kebnekaise? Säkerhet och räddning 3
Peregrine Fjällsäkerhetsrådet på facebook Säkerhet och räddning 0
johan_ben Gravid på hög höjd Säkerhet och räddning 7
ripnils Skadad får övernatta på Keb Säkerhet och räddning 1
vandrarenemil Snöstorm på sommarfjället? Säkerhet och räddning 6
majjen Lavinfara på sommaren? Säkerhet och räddning 2
hedljung Signalraketer på postorder? Säkerhet och räddning 14
JoW Olycka på Kilimanjaro Säkerhet och räddning 0
gmg på everest med magnus Säkerhet och räddning 0
lgniklas Vad hände med svensken på Irland? Säkerhet och räddning 1
abelmann Livslängd på hjälm? Säkerhet och räddning 6
Avslutat medlemskap med plötslig färdkamrat på otäckt snötäckt pass Säkerhet och räddning 16
mattias_altin Tillverkningsfel på Wild Country Helium-karbiner Säkerhet och räddning 2
Lilja På egen hand Säkerhet och räddning 7
avslut1008 Väntat på detta forum....... Säkerhet och räddning 9
Luffarn Avbärarbälte på eller av? Säkerhet och räddning 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg