(Min fetmarkering)
Intressant, har de begärt upp styrkor från alperna alltså?
"Alpint" avser ju snarare en temperaturzon än en geografisk så det det handlar om är helt enkelt den ena av fjällräddningens alpina grupper (en stationerad i Kiruna, den andra i Östersund). De består av habilt fjällfolk med gedigen alpin erfarenhet, Odd Fischer i Kiruna t ex.
I övrigt instämmer jag i vad Anders, SEobs, Almgren m.fl. är inne på; ansvaret vilar helt och fullt på den som ger sig ut. Mitten av november är också en särdeles bister tid som normalt innebär vinterförhållanden. Nu vet vi ju inte i detalj vad som hänt, erfarenhet etc men jag och många jag pratar med har märkt av en trend i det att fler ovana direkt ska ge sig ut i Sarek, väldigt off-season m.m. På många sätt tycker jag just den här tiden är värre än under midvintern pga att vädret kan variera så väldigt mycket och innebära allt från svår nedisningsproblematik till snöstorm.
Lyckligtvis verkar det ha slutat bra nu, men det finns alltid saker att lära av incidenter så jag hoppas det kommer lite mer information om vad som hänt i just det här fallet.