Vandra till Lapporten?

Är det någon som vet hur det är att vandra till lapporten?
Jag ska upp och vandra från Abisko 22 juli och tänkte då ta vägen förbi Lapporten för att sedan återvända till Kungsleden mot Nikkaluokta.
Vad jag undrar är ifall det är svårt att hitta den närmsta vägen och man behöver gå långt tillbaka mot Abisko för att slippa åar (går det att vada över Nissonjhoka?)? Dessutom undrar jag ifall man ser Abisko från Lapporten?

Tacksam för svar.

Har inte vandrat just lapporten men väl Nissonvaggi. Det går utmärkt att ta leden på norra sidan av Alisenlnu. Den ansluter till kungsleden norr om Áhpparjávri , 4km söder om Kieronstugan.
Annars går det att fortsätta på östra sidan av sjöarna och ansluta till Kungsleden i Alesjaurestugorna.
Jag har gått på östra sidan och det är vackert även om det spöregnade när jag gick där. Dessutom kommer man nära det fina vattenfallet som Niuikkostakvággi bildar.
Annars har många rekommederat att via tältlägret gå genom Ballinvággi.
God tur!

Vägval Lapporten

Det var ett tag sedan jag svarade på ett inlägg här men:

Jag har gått alla dalar du kan finna i området mellan Kungsleden och Torneträsk genom åren. Lapporten är ju inte svår att gå igenom, men vad som kan vara bra att tänka på är att du befinner dig i botten på U:et (i U-dalen) om det blir mycket regn. Då bör du söka dig så pass långt österut att dalen delar sig i ett gammalt deltaland. Du har då gått igenom hela Lapporten. Där kan du på gräsängar finna många bra tältplatser.
Jag har vadat Nissunjohka tre ggr och ärligt talat jag minns inte vadningen direkt (vilket ju antyder att den inte var något större problem). Jag vill minnas att vi kollade en liten stund och sedan gick vi över (i Lundhagskängor).

Vad som är tidskrävande är videsnåren under Pakkapahutjåkka (jag använder de äldre kartnamnen). Räkna inte med mer än 1-2 km/tim i snitt men det går ju bra att tälta på flera platser vid Vuopmegachi när ni kommer ut ur snåren. Ska ni ut på Kungsleden igen har ni ju alltid alternativet på den mer obesökta sidan av Alesätno och på så sätt komma ned till Alesjaure och Kungsleden. En fin topptur från den vägen är förresten Kåtotjåkka 1991 möh (förut bedömd till 2001). Det finns en tvärdal man går upp igenom (nåja det var en utvikning från ämnet).

//Björn

Visst är det väl smartast att åka till Abisko Östra med tåget när man sedan ska till lapporten?!

Om man går av i Kaisepakte kommer man ju fortare upp på fjället.
Jag har själv bara gått mellan Lapporten och Abisko (kom från andra hållet) och vet inte hur det ser ut mot Kaisepakte, men det kan ju vara en idé att börja där, gå upp och tälta i Lapporten och sen vända tillbaka och gå mot Kungsleden. Alternativt faktiskt fortsätta från Lapporten ner till Abisko och gå på leden där.

Kaisepaktealternativet

Tågen stannar fnv inte i Kaisepakte men man kan ta bussen från Kiruna. Gå av på vägen och upp i backen.
Spåren korsas (är övergången borta är det ett brott mot järnvägslagen att korsa spåren) och därefter finns det (fanns) en öppning i renstaketet. En fin vandring uppför i fjällbjörkskog och när man kommer upp så befinner man sig i en ganska flack fjälldal med en hel del viden. Trots dessa är det lättgånget (det är ca 10 år sedan jag gick där men det växer ju inte igen så snabbt i den miljön).
Kaisepaktevalet är i mitt tycke bättre än Lapporten men vill man gå igenom den så är ju detta inget alternativ.

Lycka till vad det nu blir

Björn

Senast ändrad:
Vad jag undrar är ifall det är svårt att hitta den närmsta vägen och man behöver gå långt tillbaka mot Abisko för att slippa åar (går det att vada över Nissonjhoka?)? Dessutom undrar jag ifall man ser Abisko från Lapporten?

Tacksam för svar.

Hej!
Man ser inte Abisko från Lapporten, men man behöver inte gå så långt åt väster innan Abisko syns.
Sträckan Abisko Östra-Lapporten tur och retur är ca 23 km, men du behöver inte gå ända till Abisko för att komma in på Kungsleden. Ungefär från Paddustieva går det en stig mot Nissunjokka och den följer sedan jokken fram till tältplatsen. Jag har inte gått den, så jag vet inte hur den är.
Du kan se på min hemsida hur vår vandring till och från Lapporten gick http://www.stenfeldt.se/abisko2009.htm
Bertil

Tack!

Tack för alla bra tips och idéer.
Nu får man sätta sig ner vid kartan och fundera vad det ska bli för färdväg.

Ni får gärna komma med fler idéer eller uppgifter angående olika färdvägars utseende och kvalité. Rekomendationer uppskattas också.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
cybiont Vandra Sarek till Bodø Fjällvandring 3
david_k Vandra från Muddus till fjälls? Fjällvandring 3
Cloyanz Möjligt att vandra runt Amasjavree´s kant till hellemoboten Fjällvandring 3
Ronge Vandra till vistas stugan Fjällvandring 12
veni Vandra till Hellmobotn eller från Fjällvandring 5
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
Petlof Vandra från Narvik till Kebnekaise Fjällvandring 2
JimmyK Vandra från Funäsdalen till Åre Fjällvandring 4
robrox Vandra med vagn till Sylarna Fjällvandring 11
azur Vandra från rinim till saltoloukta. Fjällvandring 3
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
jonte-s Vandra i nikkaluokta till sommaren Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
erila107 Vandra från Abiska till Narvik Fjällvandring 2
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg