Vandra på Svalbard?

Haha good to know!! :) Ska sommarjobba där i 8 veckor och hoppas kunna hinna med lite äventyr också :D Måste erkänna att det är en del klurande med packningen helt klart!

Kul! :D

Vart ska du sommarjobba?

Om du kommer ha tillgång till en adress på Svalbard (ex via ditt jobb) så ska du inte köpa nya prylar nu utan vänta tills du kan köpa via Svalbard och få taxfree från både Europa och USA. Om du inte har bråttom :)

Vintertid är helt vindtät klädsel en ren överlevnads grej men sommartid är det inte lika livsviktigt, det är skönt att ha men man klarar sig men hyfsat vindtäta prylar.

Vart ska du sommarjobba?

Om du kommer ha tillgång till en adress på Svalbard (ex via ditt jobb) så ska du inte köpa nya prylar nu utan vänta tills du kan köpa via Svalbard och få taxfree från både Europa och USA. Om du inte har bråttom :)

Vintertid är helt vindtät klädsel en ren överlevnads grej men sommartid är det inte lika livsviktigt, det är skönt att ha men man klarar sig men hyfsat vindtäta prylar.

Tack för tipsen! :D Läste nåt om det där med taxfree när man beställer möbler, men det borde väl gälla allt tänker jag? Hmm, om man ska köpa objektiv eller liknande kan det ju kanske vara bra och vänta lite! :D

Hehe jag ska jobba på COOP, Svalbardbutikken :)

Taxfree gäller allt, dock måste man kunna bevisa att man är bofast vid köp av större prylar som bilar, båtar, flygplan osv :)

Hm, en dum fråga men hur räknas man egentligen som boende på Svalbard? Måste man folkbokföra sig där? Och för det i så fall med sig några nackdelar? Min kille kläckte idén att jag annars måste förtulla kamera osv...(som jag tänkte köpa). Det behövs ju dock inte om man flyttar, om jag förstått det hela rätt.

Det går inte att folkbokföra sig på Svalbard, även som fastboende så behåller man sin folkbokföringsadress på fastlandet. Jag var folkbokförd i Sverige under hela min tid på Svalbard.

Plannerar man att stanna längre än ett halvår (om jag minns rätt) så kan man bli registrerad som fastboende på samfälldskontoret i Longyearbyen. Som svensk får man då ett norskt sammordningsnummer.

Kan inte komma på några nackdelar med att bli registrerad som fastboende.

Det går inte att folkbokföra sig på Svalbard, även som fastboende så behåller man sin folkbokföringsadress på fastlandet. Jag var folkbokförd i Sverige under hela min tid på Svalbard.

Plannerar man att stanna längre än ett halvår (om jag minns rätt) så kan man bli registrerad som fastboende på samfälldskontoret i Longyearbyen. Som svensk får man då ett norskt sammordningsnummer.

Kan inte komma på några nackdelar med att bli registrerad som fastboende.
Tack för snabbt och bra svar! Jättesnällt! :D Läste det där att man skulle kontakta sysselmannen om man skulle bo där längre än ett halvår...det ska jag förvisso inte göra. Men bör jag kanske försöka göra det ändå för att inte få problem om jag tex beställer lite grejer och vill slippa moms? Nu kanske det ändå inte är okej att registrera sig där som fastboende om man inte ska bo där längre än 6 månader, dvs jag kanske inte har så mycket att välja på.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
hejvadheterdu Vandra på Island i September Fjällvandring 5
Pellepassat Vandra med barn, snabbt uppe på kalfjäll? Fjällvandring 19
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
jiana Vandra på Grönland Fjällvandring 12
maskrosfjun vandra på egen hand? Fjällvandring 8
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
nanook Vandra på "våren" Fjällvandring 10
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
langby Vandra i början på juni - var? Fjällvandring 11
deadnine Vandra upp på Gaustatoppen ifrån rjukan by Fjällvandring 0
erila107 Vandra på Island Fjällvandring 4
pergit Krävs det klättervana för att vandra på Lofoten??? Fjällvandring 1
0032 Vandra på Madeira Fjällvandring 3
Vandra på lofoten Fjällvandring 4
Vandra på kreta Fjällvandring 0
Vandra på Gran Canaria Fjällvandring 0
Vandra på NYA ZEELAND Fjällvandring 0
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg