Jag var där tre dagar i våras. Det var lite väl mycket, men tycker nog att två nätter är det värt att lägga. Det vi gjorde var att tredje dagen gå ut ur parken och sedan upp på skuleberget också.
Vi körde faktiskt exakt samma första dagsetapp som "fjällnörd" beskriver, södra entreen, skrevan och sedan tärnättholmarna för övernattning. Verkligen lagom etapp om man tycker om att ta lite fika på vägen och inte stressa (eller som i vårt fall gå in nya kängor och prova massor av utrustning för första gången).
Andra dagen gick vi sedan söderut längs vattnet, tillbaks till södra entreen, körde till västra entreen, gick sedan förbi båda utsiktsplatserna (lillrutten och långtjärnshällorna?) och sedan till skrattabborstjärnen. I efterhand var det inte en optimal rutt. Kort sagt tycker jag inte skrattabborstjärn är lika fint som tärnattvattnet eller holmarna.
Däremot var utsikten från den högre utsiktsplatsen vid vad jag tror heter Långtjärnshällorna en av de absolut finaste platserna i parken. Hade också funderingar på att övernatta där, men vindskyddet som vi tänkt sova i visade sig vara till att sitta i, inte sova. Någon hade dessutom nyligen eldat i det och släckt med massa vatten så det var en sörja på klipphällen (som även är golv). Därför gick vi vidare.
Har man inga problem med att sova på klippor skulle jag absolut rekommendera en övernattning där uppe. Väldigt fin utsikt och vi såg mycket mindre folk där än någon annanstans i parken.
Sammanfattningsvis - missa inte slåttdalsskrevan, tärnättholmarna och långtjärnshällorna. Väldigt fint.
Skrattabbortjärn och vägen längs södra vattnet förbi bonäset är lite tråkigare än resten. (Enligt min högst subjektiva uppfattning.)