Vandra på Lofoten

Hej,
min make som ej brukar vandra (iaf sover inte i tält) och jag besökte Lofoten med bil.
Jag övertalade honom att göra några korta lättare dagsturer till någon tind. Fick ett häfte från turistbyrån med olika dagsturer beskrivna och svårighetsgrader. Valde de allra lättaste som var beskrivna som lätta.
Kan säga att vi inte klarade av att vandra till toppen vid första dagsturen och vände om med säkert en halv timmes kvar till toppen. Vid andra gången vägrade min man att överhuvudtaget ens försöka. Och tur var det för jag gav upp rätt omgående själv när jag förstod att det skulle ta mycket längre tid när jag såg stigen. Nu var vädret bägge gånger inte så inbjudande heller med dimma uppe vid toppen.
Visst vet jag från tidigare vandringar i Norge (Jotunheimen, Rago, Dovre/ Sjöhetta och Rondane) att tidsangivelser är helt åt skogen men terrängen gick att klara av.
Och ja, jag har blivit äldre. Men ändå att beteckna vissa turer som lättgången är en stark överdrift. Och den angivna tiden är ett skämt.
Hur upplevde ni andra svårighetsgraden på Lofoten?
Alla bilder visar ”lättgångna” leder😬
 

Bilagor

  • IMG_2443.jpeg
    10.1 MB · Visningar: 121
  • IMG_2371.jpeg
    10.6 MB · Visningar: 115
  • IMG_2176.jpeg
    15.9 MB · Visningar: 110
Norge är ett bergigt land och Lofoten är extra brant. Referensramen för vad som är lätt är annorlunda.

På leder som vi gick vid Kvanndalen NO om Stavanger i somras fanns passager där vi behövde lyfta vår samojedhund. Kätting fäst i klippan på ett par branta passager underlättade lite för oss tvåbenta men vi hade problem att få med hunden på ett säkert sätt.

Thure
 
Jag har inte vandrat i Lofoten men väl i Norge, till exempel kan deras gradering "lett tur med noe klättring" kan mycket väl vara mer än vad många Svenskar mäktar med om man inte är van.

Norrmännen är ju generellt ett "gå på turfolk" på ett annat lite sätt och har nog i snitt bättre kondition och vandringsvana än oss, därav att vi kan tycka att deras angivelser och graderingar är lite åt skogen ibland.

Fast Norge är ett fantastiskt land och jag kommer följa tråden då jag har planer som siktar mot Lofoten. :)
 
Senast ändrad:
Tycker den första bilden inte ser så lätt ut också för norska förhållande. Den andra kan jag inte tolka och den sista är väl normal.

Norge är som Thure skriver brant och stigar som går i brant skog har ofta partier som bilderna visar.

Nu byggs det sherpa trapper överallt och det finns väl flera i Lofoten också så ni har väl haft lite otur med val av turer kanske.

Graderingar av turer är svårt och turer kan upplevas annorlunda. Tycker väl dock det jag har sett av graderingar brukar vara någorlunda rätt.
 
Jag skulle nog inte ha några större problem att gå där bilderna visar, men skulle inte gradera det som lättgånget med Svenska ögon sett.

Det kan vara jävligare än det först ser ut när man börjar bli trött att struppla bland sten och rötter.
 
Senast ändrad:
Jag skulle nog inte ha några större problem att gå där bilderna visar, men skulle inte gradera det som lättgånget med Svenska ögon sett.
Turer är av naturliga orsaker oftast graderade jämfört med andra turer i området/landet.

Tycker inte alla partier ska anses lätt gångna för att turen ska anses lätt.
 
Första bilden ser eländig ut med alla rötter, de andra två är steniga och delvis branta men verkar inte speciellt svårframkomliga.

Erfarenheten av Norge är annars att tidsangivelser och svårighetsgrader på sträckor ofta är satta efter lätt packning för stugturer.
 
Senast ändrad:
Jag förstår att Norge har lite andra referenser än Sverige. Det har jag upplevt tidigare.
Men just Lofoten var lite extra svår men jag inser också att bergen är brantare och referensramen inte är efter övriga Norge. Dock tycker jag att de kunde klassa det som åtminstone medelsvår vandring. Man behöver inte marknadsföra någon led som lättgången alls om den inte är det. Då vet man vad man ger sig in på.
Jo, jag låter lite bitter för jag inser att tiden är förbi för den sortens vandring. Bli omsprungen av alla unga hurtiga vandrare som glatt hoppa upp/ nedför känns frustrerande.
Vi gick upp på en stentrappa som Sherpan hade anlagt 2019 och vände sedan när den var slut. Just den leden var märkt som mycket svår och det kunde man se redan nerifrån. Folk fick använda sina händer för att ta sig upp på tinden. Men utsikten var fin redan man gick upp för stentrappan.
 

Bilagor

  • IMG_2429.jpeg
    IMG_2429.jpeg
    5.6 MB · Visningar: 45
  • IMG_2430.jpeg
    11.2 MB · Visningar: 57
Jo, de var framkomliga absolut. Men jag har haft med mig någon som inte precis peppade.
Lite OT kanske men har ni diskuterat orsaken, är det bara ointresse av att röra sig och vara i naturen (här spelar uppväxten ofta en stor roll), rädsla att röra sig i brant terräng, kondition, balans etc?
 
Lite OT kanske men har ni diskuterat orsaken, är det bara ointresse av att röra sig och vara i naturen (här spelar uppväxten ofta en stor roll), rädsla att röra sig i brant terräng, kondition, balans etc?
Nja, finns flera orsaker. Intresse finns helt enkelt inte på samma sätt som jag har. Vi har dock gjort en del fina vandringar ihop som Laugavegur, korsat Grand Canyon, Milford Treck, etc. Men det var ett tag sedan så mest har jag vandrat solo. Maken har ett dåligt knä och han tycker han behöver inte vandrar.
Jag har också dåliga knä, kroniska slemsäcksinflammationer i trochanten men använder smärtstillande vid behov och har ett starkt driv. Konstigt nog mår jag bättre när jag vandrar om jag nu inte väljer allt för svåra leder. För några månader sedan kunde jag inte ens gå uppför trappan hemma och haltade. Jag har dock ingen artros i höften så det är enbart ett smärtproblematik och då hjälper starka smärtstillande fint. För honom hjälper inte samma tabletter lika bra. De kan hjälpa för stunden. Annars är han i bättre kondition än jag.
Vi är alla olika och har olika driv. Jag är glad att maken aktseptera att jag är så mycket borta på olika vandringar som nu de senaste 4 åren i USA plus andra vandringar här i Norden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pergit Krävs det klättervana för att vandra på Lofoten??? Fjällvandring 1
Vandra på lofoten Fjällvandring 4
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Hannes Lindgren Vandra på Svalbard? Fjällvandring 20
hejvadheterdu Vandra på Island i September Fjällvandring 5
Pellepassat Vandra med barn, snabbt uppe på kalfjäll? Fjällvandring 19
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
jiana Vandra på Grönland Fjällvandring 12
maskrosfjun vandra på egen hand? Fjällvandring 8
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
nanook Vandra på "våren" Fjällvandring 10
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
langby Vandra i början på juni - var? Fjällvandring 11
deadnine Vandra upp på Gaustatoppen ifrån rjukan by Fjällvandring 0
erila107 Vandra på Island Fjällvandring 4
0032 Vandra på Madeira Fjällvandring 3
Vandra på kreta Fjällvandring 0
Vandra på Gran Canaria Fjällvandring 0
Vandra på NYA ZEELAND Fjällvandring 0
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10

Liknande trådar