vandra med stavar

Nej, men många gör det. Varför undrar du? Det är ingen risk att du blir betraktad som "konstig" om du använder stavar. I fjällen används de av alla åldrar. Känns det bra att gå med stavar så gör det!
HåkanF

Jag har inte riktigt förstått grejen med stavar. Varför vandrar man med dom? Okej, man får väl lite bättre balans osv. Men rent tekniskt sett så bör det väl bli jobbigare att gå runt och vifta med armarna medans man går. Tycker det brukar vara tungt nog i axlarna bara av att bära ryggsäcken. Dessutom är ju benen så mycket effektivare i sin rörelse än vad armarna är.

/ Eric

orren86; sa:
Jag har inte riktigt förstått grejen med stavar. Varför vandrar man med dom?
En bra anledning kan vara att man vill spara knäna när man vandrar utför. Utförsvandring med packning kan slita rejält på lederna, framförallt knäna.
Sedan så hjälper de faktiskt till i många andra lägen också fast Kungsleden är väl kanske inte den teknizkt mest krävande terrängen... ;)

Stavning

orren86; sa:
Jag har inte riktigt förstått grejen med stavar. Varför vandrar man med dom? Okej, man får väl lite bättre balans osv. Men rent tekniskt sett så bör det väl bli jobbigare att gå runt och vifta med armarna medans man går. Tycker det brukar vara tungt nog i axlarna bara av att bära ryggsäcken. Dessutom är ju benen så mycket effektivare i sin rörelse än vad armarna är.

/ Eric

Jag är numera övertygad stavgångare till fjälls. Främsta fördelar: avlastar ben/knän/höfter i de flesta lägen, bättre balans vid vadning samt användes som tältstänger.
När det gäller din kommentar så tycker jag nog tvärtemot, att stavarna hjälper till med en rytmisk växling mellan höger och vänster kroppshalva s a s. Och att själva rörelsen/användningen av axlarna och armarna ökar blodcirkulation och allmänt välbefinnande i de kroppsdelarna och motverkar stasning.
Prova, och funkar det inte så är det ju lätt att stoppa en eller båda stavarna på packningen. Det sägs att de flesta skeptiker blir omvända när de väl provar.
It's all in the mind...
Jörgen

tackar för svaren. Hum, får nog slänga på mig ryggsäcken å ge mig ut i skidbacken här i stan å springa lite uppför å nerför med stavarna och känna efter då...

MAJJEN; sa:
Nej, men många gör det. Varför undrar du? Det är ingen risk att du blir betraktad som "konstig" om du använder stavar. I fjällen används de av alla åldrar. Känns det bra att gå med stavar så gör det!
HåkanF

Jag frågar för att få veta! Har inte vandrat så mycket i fjällen och försöker ta reda på vad som är värt att ta med sig på turen och vad som bara är prylonani.

Så den allmänna uppfattningen är att det kan vara skönt att ha stavar vid vandring, är terrängen svår kan det vara skönt att ha stavar för att balansera och stödja, främst i nedförsbackar, och det är högst personligt om man gillar att gå med stavar!?

Jonik; sa:
Använder ni stavar vid vandring på kungsleden?

Nej, varken där eller någon annanstans. Jag antar du menar skidstavtyps-staven.

En ordentlig trästav, cirka längd = din egen längd är bra. Att byta ut den mot skidstavar vid ett vad (du ska kunna ramla/luta på den med hela din vikt) gör jag inte.

Att kunna luta axeln mot staven och vila lite är skönt.

Under vinterhalvåret kan du snida, slipa, rista, bränna, utsmycka din stav.

Men trivs man med skidstavstyps-staven så visst, go for it.

Peter P.

Jonik; sa:
MAJJEN; sa:
HåkanF

Jag frågar för att få veta! Har inte vandrat så mycket i fjällen och försöker ta reda på vad som är värt att ta med sig på turen och vad som bara är prylonani.

Sorry. Det var inte meningen att låta "von oben". Jag får dock känslan av att många frågar om vad som är "rätt" utrustning fjällen mer utifrån vad som är rätt i andras ögon än vad som är rätt utifrån den egna säkerheten och bekvämligheten.
Om du använder stavar eller träkäpp under en vandring på Kungsleden så handlar det i varje fall om bekvämlighet - inte säkerhet. Om ni däremot lämnar Kungsleden och ger er ut på sidospår där ni måste vada, då räcker det inte med stavar. De är alldeles för veka i en strid jokk. Då behövs en stadig vadarkäpp som når dig ungefär till hakan.

Fördelar och nackdelar med gångstavar vid fjäll eller alpvandring

Fördelar är bättre balans vid kuperad terräng och därmed avlastning av knän höfter och rygg. Ger bättre rytm och driv. Störst nytta vid högre fart och nedför i brant och stenig terräng. Kan användas även vid vad.

Nackdelar.
Ytterligare prylar att ta med och komma ihåg. Händerna upptagna när man vill dricka eller kolla kartan etc i farten. Ljudet vid användande på hårt underlag.

Avgörande blir trivseln. Trivs du med stavarna så använder du dem.

Thure

Tack Håkan! Det var precis det jag undrade över! Det är självklart trist när folk inte reflekterar själva utan endast tar andras rekommendationer som lag. Detta gäller självklart inte endast rekommendationer om fjällvandring eller ens friluftsliv utan om alla företeelser i livet. Men för att kunna ta ett informerat beslut (och det vill man ju) söker man därför information i forum som detta.

Ofta när jag ställer frågor i trådar som denna försöker jag att formulera mig så att jag inte söker ett direkt ja eller nej-svar utan för att få olika kommentarer, positiva och negativa, för och emot. Allt för att kunna fatta mitt eget beslut. Detta är forumens storhet tycker jag, att snabbt kunna få kommentarer från olika perspektiv, av olika människor.

Tack alla som har svarat mig!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sjom Vandra med stavar? Fjällvandring 20
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg