Tillägg!
Som ensamvandrare med hund är det ju även lätt att dra på sig många kilon. Ett sätt att göra det lite lättare är att satsa på ett högenergifoder till vovven. Jag köpte Doggy Professional Active till min hund. Innehåller lite mer protein och fett än "vanligt" foder och därför behöver dom inte lika mycket. Jag ökade på givan litegrann också, plus att jag gav henne lite mat mitt på dagen. I vanliga fall får hon bara frukost och kvällsmat, men nu fick hon även lunch. Dock ganska lite, vill inte riskera en magomvridning när man är uppe på fjället...
Nu vet jag inte om du redan fått svar på din fråga, men såhär lyder mitt svar;
Vad har du för hund? Och hur ska du bo? Beroende på ras kan man behöva ta med sig mer eller mindre saker tror jag. Jag vandrade själv med min rottweiler Abisko-Nikka i slutet på augusti och hade med mig ganska mycket prylar till henne. Eftersom hon är korthårig och tanken var att vi skulle sova i tält tog jag med två täcken till henne; ett regn som är utan foder och därför kallt att ha när det regnade under vandringen och ett varmt i fleece att ha när vi kom fram på kvällarna och att ha på natten. Pga hennes korta päls hade jag även med ett liggunderlag till henne, hittade ett uppblåsbart för barn på Biltema.
Hur ska du ha hunden, dvs i koppel eller funkar det att ha den lös? Jag hade min i flexikoppel som jag fäst i ett vanligt koppel runt min midja. Eftersom hon har mycket jakt var det otänkbart att ha henne lös och därför var jag beroende av flexit (vanligt koppel hade blivit för kort och risken fanns att hon dragit omkull mig mer än hon gjorde) och fick därför ha med mig ett extra ifall det skulle gå sönder. Beroende på om och hur hunden drar i ett eventuellt koppel kan jag även rekommendera att gå med stavar, vet inte hur många gånger dom räddade mig från att dras omkull...
Tassar. Har vovven känsliga tassar? Jag tog med skor till min tös ifall hon skulle börja få skador på trampdynorna. Behövde dock aldrig dessa, utan hennes fötter höll sig fina hela vägen.
Klövjeväska. Vill man äta får man bära. Men den har du nog redan räknat med.
I övrigt: klotång (för att kunna klippa iordning skadade klor), ihopvikbar matskål (användes på tåget upp och hem), första förband, blodstillande pulver som man har på klor, små tuggben som kvällsgott, ehh... en handduk för att kunna torka blöt hund innan den går in i tältet... tror det var alles...
Var en oförglömlig vandring för mig och min tös, kan verkligen rekommenderas att vandra med hund!
Som ensamvandrare med hund är det ju även lätt att dra på sig många kilon. Ett sätt att göra det lite lättare är att satsa på ett högenergifoder till vovven. Jag köpte Doggy Professional Active till min hund. Innehåller lite mer protein och fett än "vanligt" foder och därför behöver dom inte lika mycket. Jag ökade på givan litegrann också, plus att jag gav henne lite mat mitt på dagen. I vanliga fall får hon bara frukost och kvällsmat, men nu fick hon även lunch. Dock ganska lite, vill inte riskera en magomvridning när man är uppe på fjället...