Jag vill ta med min son ut på hans första "riktiga" vandring. Han är tio år. Tidigare har vi gjort enklare dagsutflykter enbart. Men varje utflykt vi gör har speciella krav på sig, pga hans handikapp. Det kanske är svårt att besvara några frågor om jag inte beskriver dessa. Min son är autist, har viss begåvningsnedsättning, lite svårt med motoriken (går bra men springer/hoppar inte), samt epilepsi.
Som ni förstår kräver detta lite planering. Jag funderar på skåneleden. Där finns (enligt hemsidan) sträckor anpassade för rullstol. Då borde det vara enkelt att gå där. Jag är inte så sugen på fjällen eller dylikt - vad gör vi om han behöver vård akut?
1. Finns det någon som har erfarenhet från liknande utmaningar?
2. Finns det någon som har särskilt god kunskap om att gå i Skåne?
3. Jag måste ha en absolut vattentät påse för hans mediciner - tips?
4. Han ska få ett par rejäla skor att gå i. Vilket är bäst, rejäla gympaskor eller små kängor? Med tanke på att ge honom bäst balans och stabilitet.
5. Finns det någon bra ryggsäck till honom? Liten, men rejäl och med midjebälte.
Tack på förhand
Som ni förstår kräver detta lite planering. Jag funderar på skåneleden. Där finns (enligt hemsidan) sträckor anpassade för rullstol. Då borde det vara enkelt att gå där. Jag är inte så sugen på fjällen eller dylikt - vad gör vi om han behöver vård akut?
1. Finns det någon som har erfarenhet från liknande utmaningar?
2. Finns det någon som har särskilt god kunskap om att gå i Skåne?
3. Jag måste ha en absolut vattentät påse för hans mediciner - tips?
4. Han ska få ett par rejäla skor att gå i. Vilket är bäst, rejäla gympaskor eller små kängor? Med tanke på att ge honom bäst balans och stabilitet.
5. Finns det någon bra ryggsäck till honom? Liten, men rejäl och med midjebälte.
Tack på förhand