Vandra med barn med handikapp

Jag vill ta med min son ut på hans första "riktiga" vandring. Han är tio år. Tidigare har vi gjort enklare dagsutflykter enbart. Men varje utflykt vi gör har speciella krav på sig, pga hans handikapp. Det kanske är svårt att besvara några frågor om jag inte beskriver dessa. Min son är autist, har viss begåvningsnedsättning, lite svårt med motoriken (går bra men springer/hoppar inte), samt epilepsi.

Som ni förstår kräver detta lite planering. Jag funderar på skåneleden. Där finns (enligt hemsidan) sträckor anpassade för rullstol. Då borde det vara enkelt att gå där. Jag är inte så sugen på fjällen eller dylikt - vad gör vi om han behöver vård akut?

1. Finns det någon som har erfarenhet från liknande utmaningar?
2. Finns det någon som har särskilt god kunskap om att gå i Skåne?
3. Jag måste ha en absolut vattentät påse för hans mediciner - tips?
4. Han ska få ett par rejäla skor att gå i. Vilket är bäst, rejäla gympaskor eller små kängor? Med tanke på att ge honom bäst balans och stabilitet.
5. Finns det någon bra ryggsäck till honom? Liten, men rejäl och med midjebälte.

Tack på förhand
 
Jag skulle definitivt börja med dagsturer i bekanta miljöer. Många med autism ogillar ovana miljöer i kombination med nya aktiviteter. För många nya intryck på samma gång.
Jag tror det är än viktigare för er att prova att allt fungerar hemmavid där ni kan avbryta, innan ni går på skarpt läge med övernattning. För det blir många nya intryck på första turen. Då ska tältet vara en trygghet man känner igen från trädgården eller skogsdungen hemmavid.
När alla momenten fungerar; laga mat, sova ute, medicin i fält, gå utan skavsår osv., är det dags att tänka på flerdagarsturer på nya stigar. Då blir det sannolikt en lyckad vandring där ni knyter ihop säcken av tidigare erfarenheter.

Det kanske ni redan gjort, men jag fick intrycket att ni inte varit ute så mycket hemmavid?

Vägval är bra där det finns alternativa vägar och möjlighet att avbryta. Bra om man kan vara flexibel och anpassa sig efter situationer på vägen. Gärna där det går lite andra också, man kan få hjälp av om det blir problem. Sen skulle jag fokusera mera på upplevelserna längs vägen än att ni måste hinna en viss sträcka på en viss tid.

Ska ni gå mest grusväg och slät stig utan att han ska bära så mycket? Trailskor. Joggingskor med bättre sula.
Ska ni ut på lite mer rötter, stenar och han ska bära uppåt 7 kg? Kängor med styvare sula och stöd för vristen.

Vattentäta påsar med rullstängning finns i de flesta sportbutiker. Kostar en hundring.

Bergans gör bra ryggsäckar till barn, men det duger även med dagtursäckar till små vuxna. Viktigt att rygglängden passar. När jag var iväg med min tioåring fick han min Bergans Helium 55l. Jag behövde den på toppdagen. Den var nästan för lång för hans rygg. Med lite motoriska problem ska din son bära mindre. Kanske en 35-40 l med sina kläder och sovsäck.

Hoppas min input hjälper och inte avskräcker. Klart ni ska ta ut grabben.

God tur
Anders
villut.se
 
Tack för tipsen!

Jag glömde skriva att jag är van vid uteliv sedan tidigare, men nu ringrostig eftersom vi inte haft någon riktig chans att ta ut honom sedan han föddes (sjukdomar, etc). Jag tror att du har rätt i att vi ska strunta i antalet steg per dag. Det ger mig en idé - kanske ska vi bara slå oss ner på något mysigt ställe och övernatta där? Så att vi kan koncentrera oss på bara att njuta första gången, utan något krav på prestation. Det skulle göra det möjligt att ta med lite mer packning också. Bara bygga en koja, grilla korv vid lägerelden eller samla på fina kottar.
Är det någon som vet en bra plats för det i närheten av Göteborg, eller i Skåne?

Tack för hjälpen
 
Jag har vandrat en del på Skåneleden det senaste året och det finns gott om lämpliga sträckor.
Precis som någon redan skrev så börja med att åka till något ställe där ni lätt kan avbryta. Tänk också på att det bör finnas mobiltäckning om ni vill ha extra trygghet.
Liagården på Söderåsen har bilparkering ca 700 meter ifrån lägerplatsen längs grusväg, men saknar bra mobiltäckning. Jättefina vyer vid Skäralid och kanske ett bra andra, tredje mål. Kängor rekommenderas här.
Vill ni besöka Skäralid över en kväll så finns det en anlagd träramp ner kring sjön, samt bilväg upp till Kopparhatten.

Jag skulle fundera på Skrylleslingan utanför Lund. Dels för att det finns mobiltäckning och dels för att det är nära till faciliteter om ni skulle behöva. Det går många spår ut från Skryllegården och de flesta är modell löparspår / grusväg. Tänk på att ni behöver boka vindskydd och eldstad om ni bestämmer er för det. Det kostar inget att boka, men veden kostar några kronor om jag minns rätt.

Jag vill inte påstå att jag känner mig begränsad, men jag vandrar med benprotes. För mig är det inte några större bekymmer, men det kräver lite extra hänsyn i form av några enkla verktyg och extra skavsårsplåster i fall att. Mitt tips till er är nog att börja försiktigt och fundera på vad ni kan tänkas behöva ha med er. Efterhand ser ni vilka behov ni har och framförallt hur ni kan planera för att undvika problem. Kunskap är mer värt en de flesta prylar :) Mycket handlar ju om att förebygga problemen.
 
Vättlefjäll vid Lövgärdet norr om Göteborg. Finns lätta gångstigar som passar barn där. Gick mulle och strövarskola där. Finns en kanotcentral. Paddla ut en sväng i Surtesjön och hitta en trevlig ö/udde.

Vid Bergsön i Göteborg finns ett stort strövområde.

Härskogen i Lerums Kommun

Delsjön i Göteborg är nästan så centralt du kan komma med skog.

Risveden norr om Mjörn nära Alingsås. Passa på att åka Museijärnväg Anten-Gräfnäs.
 
Min äldre son på 9 år har en diagnos inom autismspektrumet, och tycker numera mycket om att gå ut på övernattningsturer med mig och sin ett år yngre bror. Innan han började skolan var han dock mycket svårhanterlig, med en del mycket starka autistiska drag och hyperaktivitet. Kännetecknande för den perioden var att han hade svårt med nya omgivningar, något som ju är ganska vanligt inom autismen. Under en resa slutade det med att han aldrig ville lämna bilen, som blivit hans enda trygga kända plats. Därför tror jag att det kan vara en bra idé att torrköra en del hemma och framförallt öva på att sova i tält och på så vis få tältet till en trygg och känd plats, vilken man alltid återkommer till på kvällen efter dagens vandring.

Alla är ju dock olika, så jag vet inte om detta tips känns aktuellt för er. Hoppas i alla fall att ni tar er ut och att det går bra.
 
Tack för alla råd!

Med det i åtanke har vi bestämt oss för en väldigt enkel första övernattning. Vi slår upp tältet i mormor och morfars trädgård. Han får leka med det hela dagen, så att han känner sig trygg. På natten sover han och jag i det. Det blir nästan som på riktigt, och det är definitivt nära till en vanlig säng om det inte skulle fungera. Efter att vi provat det ett tag gör vi en första övernattning i skogen bakom deras hus - och så vidare. Det här kommer att bli bra : - )
 
Tack för alla råd!

Med det i åtanke har vi bestämt oss för en väldigt enkel första övernattning. Vi slår upp tältet i mormor och morfars trädgård. Han får leka med det hela dagen, så att han känner sig trygg. På natten sover han och jag i det. Det blir nästan som på riktigt, och det är definitivt nära till en vanlig säng om det inte skulle fungera. Efter att vi provat det ett tag gör vi en första övernattning i skogen bakom deras hus - och så vidare. Det här kommer att bli bra : - )

Hej! Hur gick det? Jag har själv två döttrar på spektrat varav den yngsta, 9 år, älskar att sova i tält. Pga specialkost har vi inte gjort så mycket turer på ett tag, men vi hade en mycket lyckad tur ett par somrar sedan på campingen på Nordkoster - inte en glasskiosk inom synhåll :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Jenny81 Vandra för första gången med barn (5år) Barn och friluftsliv 3
verlaine Vandra med barn, snabbt upp på fjället Barn och friluftsliv 16
peter notstrand Vi har tänkt vandra med vårt barn 5 år Abisko/Björkliden Barn och friluftsliv 1
johan_ben Vandra med litet barn Barn och friluftsliv 14
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
röd vandra med barnvagn Barn och friluftsliv 4
nysteanders Vandra med både tonåringar och småbarn i sommar? Barn och friluftsliv 7
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0

Liknande trådar