Vandra med både tonåringar och småbarn i sommar?

Hej,

Vi funderar över sommarens semester. Och jag (kan vara ensam i familjen) undrar om en vandring skulle kunna var något. Men situationen är den här:

  • ingen av oss har vandrat tidigare
  • tre barn (13, 15 och 1,5 år)
  • kan tänka oss att bo i tält (förutsatt att det är säkert för den lilla) eller stuga
  • är inte ute efter "stora" utmaningar utan snarare naturupplevelser

Om någon har tips eller erfarenheter av detta så är jag glad om ni delar med er så kanske jag slipper svettas ihjäl i +42 vid Medelhavet ;-)

Tack på förhand,

Anders
 
Oj, vilket äventyr ni har framför er! En hel fjällvärld att upptäcka!

Med tanke på det lilla barnet så skulle jag nog utgå från ett basläger (låter mer avancerat än det är). Ska själv upp med en 1-åring i sommar och min tanke är att ha en fast punkt och sedan utgå från den och göra små utflykter.

Med tanke på de större barnen så bör nog baslägret ligga vid en plats som erbjuder upplevelser.

Så vart ska man då åka? Det mesta beror på budget och tidsuttag (hur länge ni kan tänka er att resa)

Kebnekaise
Långt att resa men vilket basläger! Man kan ta sig hela vägen fram till stationen utan att gå, det finns helikopter att åka. Väl framme på stationen finns det guider som kan ta hand om de större om du någon dag behöver ta en paus med den lille. Vad är abret då? Priset så klart...

Jämtland
Har du det minsta barnet i bärstol kan jag rekomendera Sylarnas fjällstation (om ni inte är folkskygga - det kan vara ganska så mycket folk). Syltopparna erbjuder många timmars förströelse för de äldsta.
Sedan har vi min favorit; Helags. Inte lika mycket folk som vid Sylarna men minst lika spännande berg. Kan skicka lite bilder om jag får din mailadress...

Sälen
Det är väl för skidåkare?! Nja, har inte vandrat där än men planen är att vi ska upp dit i sommar. Man kan få tag i billiga stugor på sommaren, terrängen är lättvandrad och det tar inte lång tid att resa dit från Mälardalen.

Senan finns det ett gäng andra platser; Grövelsjön, Hemavan, Abisko mm. Mycket info kan du hitta om du söker här på forumen.

Har du fler frågor får du gärna höra av dig!

Lycka till.

//Karolina (med Hugo 8,5 mån i knät)
 
Dalafjällen

Man behöver inte fara iväg så långt för att uppleva lite vildmark.

Själv har vi spenderat mycket tid i Dalafjällen tillsammans med våra barn.
De är nu 19, 18, 17 och 14 år gammla men har följt med oss på olika vandringar sedan de var små.

Vi har oftast haft Idre Fjäll som bas. De har ett brett utbud av aktiviteter som tilltalar de lite större barnen. Här kan man gå på längre vandringar som innebär att man tillbringar en natt eller två i tält.

Ta dig gärna en titt in på vår hemsida www.traneving.se
Där kan du se de olika vandringar vi gjort med våra barn. Det finns bilder och kartor.

Hoppas du och din familj får en härlig tur i sommar!

/Helena och Thomas
 
... så kanske jag slipper svettas ihjäl i +42 vid Medelhavet ;-)
Om du betänker att vandra utomlands, Nordspanien med sina national- och naturparker, såsom Picos de Europa och Somiedo är ett bra val. Landskapet är underbart omväxlande med berg, sjöar, frodiga dalar osv., och parkerna ligger nära kusten med vackra sandstränder. Vädret är varmt men inte hett eller kvalmigt på somrarna.
Både Picos och Somiedo har trevliga byar, vanligen med ett brett sortiment av logi, och en enkel tillgång till vandringslederna.
Vill du veta mer om vandringsmöjligheter i norra Spanien, kan du besöka Topwalks websida.
 
Abisko; alla bekvämligheter och gott om utmaningar för de som så vill.
Och resan dit kunde inta vara enklare, hoppa på tåget någon stans mellan göteborg-stockholm och hoppa av nästa dag i abisko direkt inne i fjällvärlden. Vill man vara riktigt "het på gröten" går det att hoppa av i vassijaure och så har man 5 minuters rask promenad till trädgränsen.
 
Jämtlandstriangeln är lämplig som första tur.
Börja i Storulvån gå till Sylarna, Blåhammaren och tillbax till Storulvån.
Tälta eller bo på stationerna.

Håller med om att Abiskoområdet också är bra, lång resa men ni sover på tåget så...
Rekommenderar en dagstur till Trollsjön och en övernattning i Låktatjåkka.

/Ulf
 
Ammarnäs eller Abisko är ställen som man snabbt kommer upp på kalfjäll och man kan bestiga toppar som dagsturer vilket har passat vår familj. I sommar är grabbarna 4år och 6 år så nu planerar vi att gå på en lite längre tur ej bestämt var ännu.
 
Hej!

Jag tror att xdet är viktigt att ni åker till en plats där alla kan få göra "sin" grej! Det kan tex vara att ta en dag och åka på något som tex Holliday Club i Åre där ni kan bada, vissa av er kan ta en ridtur, fiska om ni gillar det etc etc.

Vad gäller plats så tror jag att det är viktigt att ni hittar en plats att utgå ifrån för olika aktiviteter och vandringar samt att du (ni) låter det hela ta tid. Stanna och lek, upptäck eller bara vara, sätt upp lite gemensamma mål och kom ihåg att det bara ska vara kul att vara ute.

Var ni är inte så intressant jämfört med möjligheter till andra aktiviteter så att alla får något som de gillar speciellt samt att ni fokuserar på att ha kul tillsammans.

Slutligen, det kan vara frestande att proppa i barnen godis som är lika med blodsockerhöjning. Undvik det och ge annat, tex frukt.
 

Liknande trådar