Vandra i Sarek

HYFS

Bert, jag tycker inte om tonen i ditt inlägg. Du använder värdeladdade ord för att insinuera att andra är knäppa. Låt andra vandra ifred!
Det kan finnas många anledningar till att man "bara" går 5 dagar. Man kanske inte har tid med en längre vandring denna sommar. Man kanske inte tycker att det är något speciellt med att gå igenom Sarek på fem dagar och att man hinner njuta ändå. Det kan också vara så att man vill göra en viss prestation och njuter av det.Men varför ska du se ned på andras sätt att vandra så länge de inte stör dig? Vill du veta varför andra vandrar som de gör och vad de får ut av det ska du lära dig att formulera dig på ett annat sätt.
JonasY, jag beklagar att du fick ett sådant svar här på listan.

Re: HYFS

JMel; sa:
Men varför ska du se ned på andras sätt att vandra så länge de inte stör dig? Vill du veta varför andra vandrar som de gör och vad de får ut av det ska du lära dig att formulera dig på ett annat sätt.
JonasY, jag beklagar att du fick ett sådant svar här på listan.

Ber om ursäkt om någon känt sig trampad på tårna. Min mening var en generell undran om vad det beror på att det verkar bli mer och mer vanligt med korta, snabba fjällvistelser. Alla får gå efter sin fason, jag ville bara ha svar på frågan.

Visst förstår jag att alla inte har tid att vandra 10-14 dagar. Samtidigt tänker jag på säkerheten. Tyvärr har jag sett flera exempel på vandrare, som på grund av tidsbrist, felbedömning av egen kapacitet, dråsat in i stugor helt utpumpade, men med stor iver att komma iväg igen "två mil till" trots att vädret har varit katastrofalt dåligt. Bara för att man haft en alltför snäv tidsram. Jag ser inte ner på dem, jag bara beklagar.

Och detta forum är väl det bästa, när det gäller att få en balanserad information om fjällvandringens alla aspekter. Och speciellt viktigt är det när man svarar en kille som Jonas Y, som själv betraktar sig som grön (enligt sin egen profil).

Mvh Bert

[Ändrat av nidob49 2003-01-29 kl 23:01]

Jonas Y; sa:
Nu undrar jag om någon har lite tips på en lagom lång tripp över 5 dagar.
Kom att tänka på att veckorna före midsommar 1989 gick jag från Sitoätno - Aktse - upp på fjället och Skierfe - ner i Rapadalen - upp till Peilavalta genom Snavvagge. Vände och gick tillbaka, passerade rasbranten under Skierfe, till Aktse och återvände till Stioätno. Det tog åtta dagar. Jag vilade inte en enda dag, gick från 8-13 tim dag.
Jag minns varje dag, värmen i dalen, lukterna, älgarna jag skrämde upp, de jag stod och tittade på. Regenet, stormen på Pielavalta, det underbara i att komma ner till Rapadalen igen. Så jag missade nog inga upplevelser trots att jag höll igång helat tiden, man skärper sig, är mer uppmärksam och använder alla sinnen.
Om ni har vandringstid 5 dagar så kan ni ta er via Aktse och ta båtskjuts, gå genom Rapadalen, upp till Pielavalta, till Mikka och Ruotesvagge till Änonjalme på den tiden men det blir inga vilodagar och kräver kanske långa dagar. Men ta inte mina ord för garantier. Bara som ord :-D // Roland

Re: Re: HYFS

nidob49; sa:
JMel; sa:
Men varför ska du se ned på andras sätt att vandra så länge de inte stör dig? Vill du veta varför andra vandrar som de gör och vad de får ut av det ska du lära dig att formulera dig på ett annat sätt.

Ber om ursäkt om någon känt sig trampad på tårna. Min mening var en generell undran om vad det beror på att det verkar bli mer och mer vanligt med korta, snabba fjällvistelser. Alla får gå efter sin fason, jag ville bara ha svar på frågan.

Visst förstår jag att alla inte har tid att vandra 10-14 dagar. Samtidigt tänker jag på säkerheten. Tyvärr har jag sett flera exempel på vandrare, som på grund av tidsbrist, felbedömning av egen kapacitet, dråsat in i stugor helt utpumpade, men med stor iver att komma iväg igen "två mil till" trots att vädret har varit katastrofalt dåligt. Bara för att man haft en alltför snäv tidsram. Jag ser inte ner på dem, jag bara beklagar.

Och detta forum är väl det bästa, när det gäller att få en balanserad information om fjällvandringens alla aspekter. Och speciellt viktigt är det när man svarar en kille som Jonas Y, som själv betraktar sig som grön (enligt sin egen profil).

Mvh Bert

[Ändrat av nidob49 2003-01-29 kl 23:01]

Tycker inte att du ska be om ursäkt Bertan! Jag såg inte något nedsättande i dina frågor, de är relevanta. Nån gång under planeringen av den årliga fjällturen så börjar jag alltid leta genvägar. "Tvärar man över jåkken där så sparar man en halv dag, och det är rimligt att göra 3 mil i skräpterräng på en dag" et c. Då gäller det att ta sig i kragen och fråga sig själv: Är detta en tävling? Om svaret är nej på den frågan så kan man fråga sig hur man istället för att spara tid på vandringen kan bli effektivare före och efter vandringen. Flyg istället för tåg, jobba undan mer på jobbet så man kommer iväg tidigare, mer lättillgängliga fjäll o s v.

/Håkan

dave1; sa:
Ja, det är lite kort men om man har "sjumilastövlarna" på sig och startar tidigt kan man gå från Kvikkjokk via Pårek till renvaktarstugan vid Kåtokjåkka på en dag. I somras gick vi nästan hela vägen och hade vi inte irrat i snåren runt Pårek hade vi hunnit ända fram..

..det kan oxå ta drygt tre dagar, om man som vi i Augusti/September knallar iväg fel stig från Kvikkjokk (glatt pladdrandes i solskenet..) och hamnar i Änokdeltat natt 1, för att sedan snedda upp mot Stour Tata, men blir magsjuka som satan och ligger och kräks i varsitt videbuskage halvvägs upp till Pårek natt 2 osv..
Fast slutligen (14 dagar senare) kom vi fram till Ritsem, efter en kanonvandring. Tycker nog att man alltid skall planera med lite marginaler, oavsett hur kort eller lång tur man tänkt sig.

/Per
[Ändrat av fson 2003-01-30 kl 09:25]

Tack för alla svar.

Alternativen vi nu väljer mellan är Abisko-Nikkaloukta eller Aktse-Pielastugan-Aktse

Vi har gjort lite omprioriteringar och fått ihop 9 dagar ledighet. 2-3 dagar försvinner naturligvis i transport när man bor i Stockholm.

Någosn som har bra tips på hur man på bästa sett tar sig till Aktse när man bor i Stockholm?

Uppmuntra folk som vill till fjälls!

Suck! Åh vad trött jag blir... Varför sån gnällspik? Varför utgå från att folk som vill se Sarek på fem dagar är prestationkåta eller skrytsamma eller nåt annat negativt?

Det kanske är den enda ledighet de har möjlighet att ta under sommaren. Kanske har de ännu inte fått ta del av alla kloka råd som visar att ja, jo, visst det är lite kort tid. Kort sagt - det kan finnas massor av skäl!

Nä, jag tycker att alla som vill upp till de underbara storlagna vidderna, friden, den svettiga, blöta, knöliga samvaron med naturen och allt annat som en fjällvandring innebär - dom ska uppmuntras!

Det är fantastiskt att vandra i fjällen och jag tror man kanske blir en lite ödmjukare människa av att se sin egen litenhet mitt i den enorma naturen - åtminstone i de flesta fall...

God tur på er,
Gunilla

Re: Uppmuntra folk som vill till fjälls!

Gunilla; sa:
Suck! Åh vad trött jag blir... Varför sån gnällspik? Varför utgå från att folk som vill se Sarek på fem dagar är prestationkåta eller skrytsamma eller nåt annat negativt?

Gunilla

Hej Gunilla!

Inte behöver Du bli trött! Läs om mitt inlägg, plus "Re: Hyfs" längre ned! Jag gnäller inte. Inte heller utgår jag från att folk som vill se Sarek på fem...... osv.

Jag ställde en stillsam fråga. Och jag uppmuntrar alla att besöka fjällen, t.o.m. på "sin egen fason" i mitt inlägg. Dessutom ber jag folk tänka på säkerheten.

Så vad finns det att bli trött över?

Mvh Bert

[Ändrat av nidob49 2003-02-13 kl 20:26]

Re: Re: Uppmuntra folk som vill till fjälls!

nidob49; sa:
Hej Gunilla!

Inte behöver Du bli trött! Läs om mitt inlägg, plus "Re: Hyfs" längre ned!
[Ändrat av nidob49 2003-02-13 kl 20:26]

Okej!

Jag läste de andra svaren - och jag förstår - men tänk gärna över dina ordval framöver.

//Gunilla

inget sakrek för min del

Har precis kommit hem från en studieresa i Egypten och fastän jag inte vill erkänna så ser jag att jag inte kommer att ha råd att åka till sarek i sommar. Dels pga de massiva kursboks kostnaderna men också pga det faktum att jag inte har tid att jobba. Kalla mig svikare men så är läget. Hoppas ni får det trevligt.

/Anna T

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
cybiont Vandra Sarek till Bodø Fjällvandring 3
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
mahlberger Vandra i sarek fem dagar Fjällvandring 17
bensson När vandra i Sarek? Fjällvandring 13
nickeB Vandra i Sarek Fjällvandring 10
ansc09 När vandra i Sarek? Fjällvandring 2
Ann-Cha När är det bäst att vandra i Sarek? Fjällvandring 9
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg