Här kommer en kort uppföljning för er som är intresserade av att gå Bergslagsleden.
Till slut blev det så att vi gick från Gillersklack - Uskavi. Egentligen hade vi planerat för att gå till Hammarby men på grund av den kuperade terrängen, vissa oförutsedda händelser samt att vi var beroende av vindskydd gjorde att vi var tvungen att förkorta rutten.
Att komma ut på leden tog sin tid. Vi åkte till Kopparberg och försökte hitta leden själva men då vi inte hade någon karta så var det svårt att hitta ut till den. Vi fick ringa turistinformationen, i och med att själva turistinformationen var stängd, som till slut kunde lotsa oss rätt. Tips: Skaffa en karta och gå inte in mot Kopparberg, om du har stationen i ryggen ska du gå åt vänster, när du kommer till en järnvägsövergång så ska du gå över den och förbi ett lågprisvaruhus. Därefter, har jag för mig, ska du bara följa vägen.
Jag tyckte att etapperna var väldigt vackra och väl skötta, som de flesta delarna av Bergslagsleden verkar vara. Det fanns många fina upplevelser och fina vyer, bland annat utsiktstornet från Mackarsberget (etapp 3). Vi övernattade bland annat i vindskyddet i Garphyttedammen som var väldigt vackert beläget.
I och med att jag troligtvis inte kommer vandra på Bergslagsleden på länge så tänkte jag rekommendera etapperna 8-13. En perfekt helgtur (lördag - måndag) och du behöver inte ta med dig tält i och med att vindskydden är väldigt fina och ligger i perfekta avstånd.
Om du har några frågor om dessa etapper (2-4, 8-13) så kan du ställa dem här eller i privata meddelanden.
Lycka till!