vandra i Nya Zeeland

Hej!
Jag ska till Nya Zeeland i januari och vandra för att på bästa möjliga sätt komma nära naturen, djuren och kulturen. Jag planerar att bland annat gå The Milford Track som är en 5-dagars tur på 53.5 kilometer. Någon som kan rekomendera andra platser att vandra på? Någon som vet om man får lov att slå upp tält var som helst?
Är ni sugna på att följa med så säg till! :) Jag kommer även att paddla kajak, testa på mountainbike, skärmflygning, forsränning mm
/Johanna

Jag var på Nya Zeeland i december och vandrade Routeburn Track (också nära Queenstown). Det är en kortare vandring som man kan göra på två dagar. Själv hade jag otur med dåligt väder, men tyckte ändå det var bra så är det fint väder kan det nog vara en höjdare. Jag tältade inte, men vet att det fanns särskilda tältplatser i anslutning till stugorna.

Ska du till nordön så får du inte missa Tongariro Crossing, en dagstur över vulkanlandskap och många höjdmeter... vilka vyer!!!

Man kan också vandra i Abel Tasman nationalpark och det ska vara fint enligt de som gått där. Det är också det bästa stället att paddla kajak på med kristallklart vatten.

Forsränning gjorde jag i Rangitata, rekommenderas!

/Nadia

Jag var på Nya Zeeland i december och vandrade Routeburn Track (också nära Queenstown). Det är en kortare vandring som man kan göra på två dagar. Själv hade jag otur med dåligt väder, men tyckte ändå det var bra så är det fint väder kan det nog vara en höjdare. Jag tältade inte, men vet att det fanns särskilda tältplatser i anslutning till stugorna.

Ska du till nordön så får du inte missa Tongariro Crossing, en dagstur över vulkanlandskap och många höjdmeter... vilka vyer!!!

Man kan också vandra i Abel Tasman nationalpark och det ska vara fint enligt de som gått där. Det är också det bästa stället att paddla kajak på med kristallklart vatten.

Forsränning gjorde jag i Rangitata, rekommenderas!

/Nadia

Hej Nadia!
Tack för ditt svar. Jag ska genst leta upp info om Tongariro Crossing. Jag vill så gärna uppleva alla sorters landskap Nya Zeeland kan ge. Jag har redan funderat på att åka till Abel Tasman tidigare och nu är jag mer övertygad om att jag borde åka dit :)

Vet du om man får lov att tälta i andra områden som inte har anslutning till de olika stugorna?
/Johanna

Skriver lite kort om de ställen jag var på:

Abel Tasman: Jag gick en två dagars tur och det känns som ganska lagom. Det ser fnare ut på bilderna än det egentligen är, fast det är fortfarande fint :)

Kepler: Är en ganska fin led, men jag är ganska säker på att Milford är vackrare. Däremot så är det väldigt enkelt att gå Kepler. Den är till skillnad från andra leder en cirkel, dvs start och mål på samma ställe (som dessutom råkar ligga på gång avstånd från Te Anau)

Arthus Pass: Rekomenderas starkt! Det var inte så mycket människor (iaf när jag var där) och man har mycket frihet att vandra utmed bergskammar :) De flesta turer är dock dagsturer som utgår från byn. Jag vill speciellt slå ett slag för att gå upp till skidanläggningen och sedan vidare upp mot toppen "till höger" (om man kommer nerifrån byn)

Mt Cook: Jag vet inte ifall det finns flerdags turer man kan gå (iaf utan guide) men om man tältar nere på campingen så finns det några riktigt vackra turer!

Angående tältning så får man inte gör det var som helst, utan bara på specifika platser. Jag hade oturen att enda gången jag just tältade på en icke godkänd plats kom en vakt och muttrade att om jag inte flyttade mitt tält skulle jag få betala dryga böter. Så man ska vara lite försiktig iaf.

Det finns en del fina små ställen (dags turer) norr om Auckland också.

Jag har inte koll på hur det är på de andra lederna, men på Kepler var i princip de enda tillåtna tältplatserna i anslutning till stugorna.
Med tanke på höjdskillnaderna skulle det blivit ganska tuffa dagsmarscher om vi släpat på tält (och all annan extravikt som tillkommer jämfört med att bo i stuga).

Alla nackdelar med tältvandring men knappt någon av fördelarna mao.

Tongariro crossing är fantastisk. Det skriver jag under på!
Fast vår kanske mest minnesvärda tur var nog kanotfärden medför Whanganui.

Ett ytterligare tips... om du är den sorten som föredrar stillheten på fjället framför afterskin i Åre så undvik Queenstown!

Kan också rekomendera Tongariro crossing. Helt otroligt landskap. Tror scenerna som utspelar sig i "Mordor" i Sagan om Ringen är inspelade här.

Milford Sounds liknar norska Lofoten rätt mycket. Vackert, men kanske inte lite ovanligt, som vulkanlandskapen på nordön för oss nordbor.

Ha en trevlig resa!

/Erik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 66
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg