Sluttreplikk.
At det er bare et fåtall av svensker som bruker fjellene og hyttene i Norge er jeg ikke sikker på camoscio, men jeg har ingen undersøkelse på det. Svenskene bruker jo å være pris- og kvalitetsbevisste, og jeg sjekket nettopp prisene på Kebnekaise Fjällstasjon og Gjendebu (midt i den mest populære delen av Jotunheimen) Prisene er ikke omregnet, men i den valuta som gjelder på stedet.. Prisene gjeder medlemmer i DNT og STF.
Kebnekaise 860 PPD (PPD = per person per døgn)
Gjendebu 265 PPD
Prisene er basert på 2 voksne personer i 2 døgn på dobbeltrom som ikke har med seg sengetøy. Mest utrolig synes jeg at man forlanger 280 kroner i Kebnekaise for å vaske gulvet! For prisen 790 PPD hadde jeg forventet at det var innkludert. Hvis man bestiller i forveien og blir tre netter på Gjendebu, er prisen 575 PPD for helpensjon! Da får man frokost, lunsj og treretters midag samt rom med sengetøy og gulvvask. Kebnekaise skal ha 640 PPD for bare en seng, +gulvvask.
Det er jo en oppfatning i Sverige hos mange at det er dyrt i Norge, men eksempelet viser hvor det er skikkelig dyrt. Kanskje ikke alle var klar over dette, og at det nå kommer flere svensker til Norge. Det er bare trivelig, Vi har god plass.
Når det gjelder DNT og STF og rabatter på vandrerhjemmene i Sverige, så får andre ta opp dette. Jeg klarer meg fint med min bobil. Dessverre får jeg ikke den med meg til Kebnekaise, så det får nok bli telt der i sommer. Jeg vil heller bruke noe penger på en skikkelig middag med noe passende drikke når vi er ferdig med toppturen.