Det stämmer som enSAM skriver, att det normalt är ok att tälta någon natt lite överallt, många polacker gör det även om det inte är uttryckligen formulerat i någon lag.
Uppe i bergen råder dock lite andra regler, beroende på
var i Karpaterna du tänker vandra. Polen är ett land med 40 miljoner invånare, som gärna vill förlägga sina semestrar till det lilla av berg de har, och det har funnits ett starkt behov att skydda bergsnaturen från förslitning. Tatra m fl områden är därför sedan länge nationalpark. Det finns lite olika tältningsregler i de olika nationalparkerna, men för det mesta anvisas man till särskilda vindskydd och/eller tältplatser.
Uppe i det högalpina Tatra är det totalt tältningsförbud, och dessutom påbud att hålla sig till vandringslederna (såvida man inte är klättrare, eller vill gå med en guide). Det är alltså fjällstugor som gäller där, alternativt campingplatser eller privatlogi vid nationalparkens gräns.
Till polska delen av Tatra skulle jag inte åka frivilligt under juli-augusti som vanlig vandrare, det är alldeles för mycket folk på lederna och i fjällstugorna. Det är väldigt vackert och absolut värt ett besök, men välj i så fall september-oktober, och/eller den betydligt folktommare slovakiska delen. Har du tur, får du stabilare väder än på sommaren, klar höstluft, vackra höstfärger att fota och få vandrare på lederna. Obs att slovakerna stänger för all vandring ovan fjällstugenivån mellan 1/11 och 15/6. I den polska delen är det fritt fram året runt (dock endast realistiskt med stegjärn, isyxa etc, samt gedigen vana vid högalpin vandring under vinterförhållanden).
Ett ur tältningsynvinkel bättre område är bergskedjan Bieszczady i sydöstra delen av landet - en stor del är visserligen även där nationalpark, men det är betydligt mer folktomt och man ser mellan fingrarna på fritältare. Bergskedjan sträcker sig långt in i Ukraina, och där är det helt lagligt att fritälta.
Bieszczady är inget högalpint, utan "runda", men vackra och luftiga berg, som också kan vara väldigt fina på hösten, fr a om man håller sig högt uppe på den långa huvudkammen - då är man väl över trädgränsen och får långa siktlinjer. Jag känner alltid ett starkt vemod, när jag vandrar där, för området har en sorglig och dramatisk efterkrigshistoria. Polackerna tvångsförflyttade då nästan hela den huvudsakligen ukrainsktalande lokalbefolkningen, med en väldigt särpräglad egen kultur som i praktiken dog i och med fördrivningen. Man hittar ännu deras övergivna, övervuxna hus, ortodoxa kapell och kyrkogårdar. Slå upp
Operation Vistula om du vill veta mer.
Om du inte måste hålla dig exakt till Polen, kan jag nog också rekommendera Nizke Tatry, Mala Fatra m fl bergskedjor i Slovakien, där det teoretiskt råder påbud att tälta på anvisade ställen, men där ingen bryr sig, om man sköter det snyggt och lite diskret, och packar ihop på morgonen.
Fråga gärna mer allt eftersom dina planer tar form, så skall jag försöka svara efter förmåga.