Mellan Syterskalets raststuga och Syterstugan kan ni vika av mot Tärnaby och sen kan ni antingen följa vinterleden mellan bergen till Laisaliden (funkar bra även på sommaren, jag har provat!) och gå tillbaka till Hemavan längs Drottningleden, eller gå sommarleden över bergen till Laisaliden, eller gena mellan lederna över berget och Drottningleden (står utsatt som rekommenderad färdväg på fjällkartan, den vägen har jag dock inte gått).
Jag har gått den vägen ett par gånger, går utmärkt och man kommer snabbt ner till Hemavan. Praktiskt om man ska ta sig hem samma dag.
Jag kan väl lägga in lite fler tips kring den här vägen när jag ändå skriver något:
Sjön under tärnaglaciären är en fin lunchplats, och man kan få fina saker som små isberg som sällskap.
På väg upp till och uppe vid rastskyddet Vallentjåkke är det lite sparsamt med tältplatser om jag minns rätt, men följer man vinterleden en 500-1000 m till ner mot Laisaliden så finns det flera fina ställen, även om man behöver börja nästa dag med att gå bakåt lite för att hitta sommarleden.
Angående tid så är jag inte den snabbaste av vandrare, men jag skulle nog kunna tänka mig pressa Syterskalsvarianten till två övernattningar, så två halvdagar och en heldag vandring - det antar att er restid till Hemavan inte är mer än en halvdag också. Men med mina mått får man gå på ordentligt då.
Går man genom Viterskalet kan det nog bli tungt med tre dagar, de gånger jag har gjort det så har jag varit redo att tälta tämligen omgående efter att ha kommit ner från Morhtetjåhke (och då startade vi från tält inne i Viterskalet, vid sjön). Även om det bara är en mil i sträcka så är det mycket upp och ner, samt rätt jobbig terräng att hitta en bra väg genom (block och stora block och en hel del uppför) norr om västra syterglaciären. Är vädret bra så har man dock ett bra tillfälle att lägga ifrån sig packningen i passet där man hittar leden och knata upp på Sytertoppen därifrån.
Över Sytertoppen har jag inte gått med packning, men jag har svårt att tro att det blir mycket lättare att gå upp den branten och sedan fortfarande ha en hel del upp och ner innan man till slut kommer ner på andra sidan. Så jag skulle lägga på en natt till på båda de varianterna.