Vandra i en cirkel?

Till skillnad från vad rubriken antyder har jag inga planer på att gå vilse i fjällen men jag undrar om ni har några bra tips på leder som slutar där de börjar. Jag och min partner har tidigare vandrat några etapper på kungsleden men i år har vi ett betydligt tightare schema och tvingas ta bilen till fjällen. Istället för att behöva ta buss tillbaka till bilen efter avslutad vandring så skulle det vara trevligt om vi kunde avsluta där vi började.

Så för att upprepa min fråga; har ni någon erfarenhet av denna typ av leder och vad skulle ni kunna rekommendera?

Vi sover i tält och är relativt erfarna fjällvandrare. Närhet till fjällstugor är inte ett måste!.

Tack på förhand.

Hur långt vill ni åka och hur många vandringsdagar? Något specifikt område och är Norge ett alternativ?

Jämtland

funkar t ex med utgångspunkt Storulvån.

Grövelsjön eller Käringsjön med rundtur i Rogenområdet och Femundsmarka kan varieras från två tre dagar till en vecka.

Thure

På grund av det tighta schemat kommer vi inte ha möjlighet att ta oss till Norge och turen kan vara högst tre dagar. Vi far nog inte längre söder än Åre och inte längre norr än Gällivare.

Tack för alla fina tips. Kollar redan upp ovan nämnda förslag.

Jag tipsar om Hemavan: Gå Kungsleden till Viterskalsstugan, fortsätt antingen genom Syterskalet eller över Sytertoppen, eller vik av leden, gå genom Viterskalet och haka på leden som går över Sytertoppen, mellan Sytertoppen och berget bredvid. Gå mot Syterstugan och så kommer ni tillbaka till Kungsleden

Mellan Syterskalets raststuga och Syterstugan kan ni vika av mot Tärnaby och sen kan ni antingen följa vinterleden mellan bergen till Laisaliden (funkar bra även på sommaren, jag har provat!) och gå tillbaka till Hemavan längs Drottningleden, eller gå sommarleden över bergen till Laisaliden, eller gena mellan lederna över berget och Drottningleden (står utsatt som rekommenderad färdväg på fjällkartan, den vägen har jag dock inte gått).

Beroende på hur man tar ut svängarna så borde man kunna plocka ihop turer på mellan 3 och 5 dagar, men jag har bara gått där med barn så jag är inte helt säker på hur lång tid det tar för vuxna.

Senast ändrad:
Mellan Syterskalets raststuga och Syterstugan kan ni vika av mot Tärnaby och sen kan ni antingen följa vinterleden mellan bergen till Laisaliden (funkar bra även på sommaren, jag har provat!) och gå tillbaka till Hemavan längs Drottningleden, eller gå sommarleden över bergen till Laisaliden, eller gena mellan lederna över berget och Drottningleden (står utsatt som rekommenderad färdväg på fjällkartan, den vägen har jag dock inte gått).

Jag har gått den vägen ett par gånger, går utmärkt och man kommer snabbt ner till Hemavan. Praktiskt om man ska ta sig hem samma dag.

Jag kan väl lägga in lite fler tips kring den här vägen när jag ändå skriver något:

Sjön under tärnaglaciären är en fin lunchplats, och man kan få fina saker som små isberg som sällskap.

På väg upp till och uppe vid rastskyddet Vallentjåkke är det lite sparsamt med tältplatser om jag minns rätt, men följer man vinterleden en 500-1000 m till ner mot Laisaliden så finns det flera fina ställen, även om man behöver börja nästa dag med att gå bakåt lite för att hitta sommarleden.

Angående tid så är jag inte den snabbaste av vandrare, men jag skulle nog kunna tänka mig pressa Syterskalsvarianten till två övernattningar, så två halvdagar och en heldag vandring - det antar att er restid till Hemavan inte är mer än en halvdag också. Men med mina mått får man gå på ordentligt då.

Går man genom Viterskalet kan det nog bli tungt med tre dagar, de gånger jag har gjort det så har jag varit redo att tälta tämligen omgående efter att ha kommit ner från Morhtetjåhke (och då startade vi från tält inne i Viterskalet, vid sjön). Även om det bara är en mil i sträcka så är det mycket upp och ner, samt rätt jobbig terräng att hitta en bra väg genom (block och stora block och en hel del uppför) norr om västra syterglaciären. Är vädret bra så har man dock ett bra tillfälle att lägga ifrån sig packningen i passet där man hittar leden och knata upp på Sytertoppen därifrån.

Över Sytertoppen har jag inte gått med packning, men jag har svårt att tro att det blir mycket lättare att gå upp den branten och sedan fortfarande ha en hel del upp och ner innan man till slut kommer ner på andra sidan. Så jag skulle lägga på en natt till på båda de varianterna.

Jämtland funkar bra. Tipsar om att börja på lite andra ställen (en del med tält):

Tossåsen. En rundtur i Lunndörrsfjällen
Ljungdalen. Helags - Gåsen - Vålåstugorna - Ljungdalen. Med tält upp mot Dörrsjön, och sen lagom rundtur
Ramundsberget: Skarsfjällen runt
Vålådalen: Kyrstensfjället runt. Vålådalen - stensdalen - gåsen - vålåstugorna - Vålådalen

//Peter

osis! ja som kom på en "rundgång" en kall vinterdag som hade kunnat sluta betydligt sämre! men får väl ta den storyn på forumet nån gång; allmänt>nu bär det äntligen ut!!!....

Bilagor

• Resize of Resize of 2006-02-13 019.jpg
    Resize of Resize of 2006-02-13 019.jpg
    51.5 KB · Visningar: 718
Om du inte är bunden till leder kan jag rekommendera Artfjället med start och mål i Strimasund.
Följer man stigen upp passerar man ett mycket vackert sameviste (Gausjo) och stigen slutar vid dem magnifika Sotsbäcksgrottan.
Färdvägen kan förstås varieras i det oändliga, men om vädret tillåter bör du vandra på Långfjällets kam från norr till söder. Man kan ta sig ner norrut från sydligaste toppen.
Kanske är blomsterprakten över, annars är ett besök i bäckravinen Sattevierra (kanske felstavat) också ett måste.
Fördelar med detta område: Inga leder, inga stugor, nästan inga fjällvandrare.

Go tur!

HåkanF

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 86
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg