Hej allesammans
För mig och min far skulle det passa med en vandring på fem dagar precis i början av juni (ons 4 - sön 9). Inte den mest optimala tiden att gå men man får ta det som passar. Har jag tur blir det i alla fall två vandringar till i sommar.
Efter att ha läst tråden: Jämtland med tåg, vart? så har jag lite funderingar kring vädret och alternativa leder. Efter att ha läst och sökt i otaliga trådar så har jag dock inte blivit mycket klokare.
Några turer vi har funderat på är följande:
Ljungdalen-Tänndalen, 5 dagar
Längd: 59 alt 60 km Fjällkartan: Z8
Ljungdalen-Kläppen-Helags 13 km
Helags-Fältjägaren 12 km
Fältjägaren-Ramundberget 15 km
Ramundberget-Fjällnäs 19 km
Ramundberget-Tänndalen 20 km
Tänndalen-Grövelsjön, 4 dagar
Alternativ A 76 km
Över Skedbro och Rogen.
Tänndalen-Skedbro 21
Skedbro-Rogen 17
Rogen-Storrödtjärn 16 km
Storrödtjärn-Grövelsjön 22 km
Grövelsjön och Rogen runt, 5 dagar
105
Grövelsjön-Storrödtjärn 22
Storrödtjärn-Rogen 17
Rogen-Skedbro 17
Skedbro-Svukuriset 26
Svukuriset-Grövelsjön 26 km
Det vi egentligen funderar mest på är om vädret gör det för svårgånget och/eller otrevligt att gå att det är bättre att låta bli?
Vi har tittat lite på vad STF och SMHI säger om väder och snödjup men söker mer personliga erfarenheter om dessa områden under denna tid.
Har ni idéer om andra ställen att vandra på under denna period (3-8 juni) så mottas detta tacksamt.
Tack på förhand.
/Martin
För mig och min far skulle det passa med en vandring på fem dagar precis i början av juni (ons 4 - sön 9). Inte den mest optimala tiden att gå men man får ta det som passar. Har jag tur blir det i alla fall två vandringar till i sommar.
Efter att ha läst tråden: Jämtland med tåg, vart? så har jag lite funderingar kring vädret och alternativa leder. Efter att ha läst och sökt i otaliga trådar så har jag dock inte blivit mycket klokare.
Några turer vi har funderat på är följande:
Ljungdalen-Tänndalen, 5 dagar
Längd: 59 alt 60 km Fjällkartan: Z8
Ljungdalen-Kläppen-Helags 13 km
Helags-Fältjägaren 12 km
Fältjägaren-Ramundberget 15 km
Ramundberget-Fjällnäs 19 km
Ramundberget-Tänndalen 20 km
Tänndalen-Grövelsjön, 4 dagar
Alternativ A 76 km
Över Skedbro och Rogen.
Tänndalen-Skedbro 21
Skedbro-Rogen 17
Rogen-Storrödtjärn 16 km
Storrödtjärn-Grövelsjön 22 km
Grövelsjön och Rogen runt, 5 dagar
105
Grövelsjön-Storrödtjärn 22
Storrödtjärn-Rogen 17
Rogen-Skedbro 17
Skedbro-Svukuriset 26
Svukuriset-Grövelsjön 26 km
Det vi egentligen funderar mest på är om vädret gör det för svårgånget och/eller otrevligt att gå att det är bättre att låta bli?
Vi har tittat lite på vad STF och SMHI säger om väder och snödjup men söker mer personliga erfarenheter om dessa områden under denna tid.
Har ni idéer om andra ställen att vandra på under denna period (3-8 juni) så mottas detta tacksamt.
Tack på förhand.
/Martin