Nu har vi iaf bokat flyg och hyrbil. Det blir flyg till Venedig och sedan en hyrbil till Val Gardena. Även hittat något som heter Gardena Card för 79 Euro som ger liftkort till alla liftar under en vecka vilket verkade vettigt.
Så nu återstår det bara att hitta boende på lämplig plats, samt vilka leder man ska vandra.
Ett utmärkt val om jag får tycka. Du har tre byar att välja mellan när det gäller boende, men då du har bil och då avstånden är korta skulle jag rekommendera att du bor i den lägst liggande av byarna Ortisei (eller St: Ulrich på tyska). Det är den största av byarna och har lite stadskänsla vilket innebär att den är trevligast för kvällsflanering. Jag har inte bott där själv (håller mest till i granndalen Alta Badia) men du hittar allt från lägenheter till lyxiga hotell beroende på vad du har för smak.
En vandring du inte får missa är att gå runt det stora berget Langkofel som helt dominerar utsikten i Val Gardena. Ta bilen upp till Sellapasset (betalparkering) sedan linbanan upp till Toni Demetz hyttan. Vandringen går sedan neråt till Langkofelhytte som är en utmärkt lunchställe. Fortsätt den markerade leden runt berget. Ta en kaffe och apfelstrudel i Comicihyttan och fortsätt sedan tillbaka till Sellapasset.
Vid dåligt väder så åker du in till Bolzano och shoppar. Det är sydtyrolens mysiga huvudstad.
Ha en trevlig vandringssemester i Val Gardena!